رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برگزاری نشست «بغداد2» در اردن/امیرعبداللهیان: ایران پاکترین خون‎ها را برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه تقدیم کرده/دیدارهای وزیر امور خارجه با مقامات چندین کشور/اعلام آمادگی عربستان برای ادامه گفت‎وگوها

22:08 - 28 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۱۴۴۷
وزیر امور خارجه به نمایندگی از ایران در نشست منطقه‎ای بغداد2 در اردن حضور یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری میزان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست بغداد2 حضور یافت.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه از برنامه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به اردن خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: در پی دعوت رسمی به عمل آمده از رئیس جمهور کشورمان جهت مشارکت در اجلاس بغداد ۲ در اردن، وزیر امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره نشست بغداد در اردن با اشاره به این که این نشست فرصتی برای تقویت روند سیاسی در عراق است، گفت: روسای کشورهای شرکت کننده در نشست و نیز جمهوری اسلامی ایران با استفاده از فرصت پیش آمده دیدگاه‌های خود را در مورد چالش‌های منطقه ای و بین المللی اعلام می‌کنند.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم نشست دوم عراق می‌تواند در فضای برون رفت از چالش‌ها گامی رو به جلو باشد.

امیرعبداللهیان، با اشاره به اینکه پیام اصلی و مهم این نشست باید متمرکز بر همکاری‌های منطقه ای بدون مداخله بیگانگان باشد، اظهار کرد: ما همواره از گفت‌وگو و همکاری با کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال کردیم.

بعد از برگزاری نشست بغداد در ماه آگوست ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰)، امان پایتخت اردن قرار است در بیستم دسامبر امسال (۲۹ آذر) میزبان نشستی منطقه ای درباره عراق باشد.

در این نشست ایران و ترکیه و تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان حضور خواهند یافت.

وزیر امور خارجه وارد اردن شد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری میزان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برای شرکت در اجلاس منطقه ای «بغداد۲»، وارد اردن شد.

امیرعبداللهیان بامداد روز سه شنبه وارد امان، پایتخت اردن شده و مورد استقبال مدیران کل منطقه ای و تشریفات وزارت خارجه اردن و برخی دیگر از مقامات نظامی این کشور قرار گرفت.


وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در جریان این سفر، ضمن سخنرانی در نشست رسمی بغداد ۲ و ارائه نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت و توسعه عراق ، با برخی از مقامات شرکت کننده در این نشست دیدار کند.

در این نشست که قرار است روز سه‌ شنبه در مرکز «ملک حسین» در منطقه بحرالمیت در غرب امان برگزار شود، مقامات ایران، اردن، مصر، کویت، عربستان، امارات، قطر، عمان، ترکیه و… مشارکت خواهند داشت.

امیرعبداللهیان و بورل دیدار می‎کنند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری میزان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برای شرکت در اجلاس منطقه ای «بغداد۲»، وارد اردن شد.

امیرعبداللهیان بامداد روز سه شنبه وارد امان، پایتخت اردن شده و مورد استقبال مدیران کل منطقه ای و تشریفات وزارت خارجه اردن و برخی دیگر از مقامات نظامی این کشور قرار گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در جریان این سفر، ضمن سخنرانی در نشست رسمی بغداد ۲ و ارائه نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت و توسعه عراق ، با برخی از مقامات شرکت کننده در این نشست دیدار کند.

در این نشست که قرار است روز سه‌ شنبه در مرکز «ملک حسین» در منطقه بحرالمیت در غرب امان برگزار شود، مقامات ایران، اردن، مصر، کویت، عربستان، امارات، قطر، عمان، ترکیه و… مشارکت خواهند داشت.

نشست بغداد؛ نقش ایران به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه

خبرگزاری میزان – کنفرانس «بغداد ۲» ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ به ریاست در مرکز کنفرانس «ملک حسین بن طلال» در سواحل «بحر المیت» در اردن برگزار می‌شود تا موضوعات مورد بررسی در نخستین کنفرانس همکاری و مشارکت موسوم به کنفرانس بغداد  را که ۱۶ ماه پیش در عراق برگزار شد، بررسی کند.

در نشست بغداد ۲، علاوه بر نمایندگان کشورهای حاضر در نشست بغداد در آگوست سال گذشته یعنی کشورهای ایران، مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، عراق و فرانسه، نمایندگان عمان و بحرین نیز حضور خواهند داشت.

گزارش‌های غیر رسمی از حضور «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر و «حمد بن عیسی آل خلیفه» در این نشست حکایت دارند.

برگزاری دور دوم این کنفرانس منطقه ای در واقع نشان دهنده تداوم سیاست دولت عراق برای دیدار با همسایگان برای بررسی و حل و فصل موضوعات منطقه ای و متقابلا اشتیاق و آمادگی این کشورها برای  حل مشکلات عراق با نگاهی به مقدمه سازی جهت حل اختلافات میان خود است.

براساس برنامه ریزی‌ها، کنفرانس بغداد ۲ در دو مرحله کنفرانس علنی و جلسه پشت درهای بسته برگزار می‌شود تا موضوع‌های بهبود اوضاع عراق و مسائل مهم منطقه ای که عراق در آن واقع شده، بررسی شوند.

پیش زمینه‌ها و اهداف برگزاری کنفرانس بغداد

مواجهه عراق با شرایط بحرانی در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و بهداشتی در پی جنگی درازمدت که تخریب زیرساخت‌ها و بنیان‌های سیاسی و اقتصادی این کشور را در پی داشت، بغداد را به این نتیجه رساند که برون رفت از این شرایط اقدامات جدی تری را ورای مرزهای عراق می‌طلبد و پیش نیاز آن اقدامات نیز ثبات سیاسی است که به ثبات و رفع تنش‌های منطقه ای گره خورده است.

 کنفرانس همکاری و مشارکت موسوم به کنفرانس بغداد، گردهمایی  است که با هدف حمایت از عراق به پیشنهاد «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر وقت عراق در سال ۲۰۲۱ در «بغداد»، پایتخت این کشور برگزار شد.

در نشست آگوست ۲۰۲۱ بغداد علاوه بر ایران، عربستان، اردن، مصر، ترکیه، امارات، کویت و قطر، فرانسه و پنج عضو دائم شورای امنیت نیز حضور داشتند و همگی از نقش عراق در تقویت گفت‌وگوهای منطقه ای تقدیر کردند.

با در نظر داشتن تنش‌های متعدد و گوناگون منطقه در دو دهه گذشته، نشست بغداد می‌تواند همگرایی میان کشورها و حل اختلافات میان آن‌ها را در پی داشته باشد؛ رویکرد کشورهای منطقه را به همگرایی و پرهیز تنش‌ها به نفع ملت‌های منطقه سوق دهد؛ حرکت کشورهای منطقه را از صرف هزینه‌های نظامی و سیاسی به صرف هزینه برای سازندگی و توسعه پایدار جهت دهد.

ذکر این نکته نیز ضروریست که اهمیت منطقه مورد بحث به حدی است که این نشست پتانسیل و ظرفیت تبدیل شدن به یک نهاد و سازمان منطقه ای را نیز دارد.

فرانسه، شرکت کننده فرامنطقه ای تحمیل شده به کنفرانس بغداد

اگرچه فرانسه از همان ابتدای امر تلاش کرد تا نقش خود در کنفرانس بغداد را پررنگ نشان دهد، اما به عنوان تنها کشور فرامنطقه ای حاضر در این نشست منطقه ای به عنوان مشارکت کننده ای تحمیل شده، وصله ناجور این جمع است.

کم رنگ شدن حضور آمریکا در خاورمیانه، این سودا را برای فرانسه ایجاد کرده که می‌تواند به خاورمیانه بازگردد و به اصطلاح جایگاه خود را در این منطقه بازتعریف کند؛ از این رو فرانسه درصدد است تا اهداف برگزاری این نشست را به سمت خواسته‌های خود سوق داده و آن را از اهداف اولیه و بنیادین خود دور کند؛ هرچند تلاش ناکام فرانسه برای حل و فصل بحران درهم تنیده سیاسی و اقتصادی لبنان، پوچی و بیهودگی چنین سودایی را آشکار کرد.

ادعای فرانسه مبنی بر وارد کردن بررسی موضوع ثبات و امنیت عراق در نشست بغداد ۲، براساس بیانیه پایانی نشست بغداد یک در حالی مطرح می‌شود که کشورهای حاضر در نشست مذکور در بیانیه پایانی تاکید کردند که کشورهای منطقه باید درخصوص امنیت منطقه ای همکاری کنند.

با وجود این که اتحادیه اروپا در مورد نشست بغداد یک و دو برخلاف انتظارها فعال نشد و آلمان به سنت دیرینه عدم مداخله خود در منطقه پایدار مانده، می‌توان گفت که اشتیاق و تمایل فرانسه برای حضور در این نشست گسترش نقشش در خاورمیانه است تا از قِبَل آن بتواند به اهدافی مانند احیای قراردادهای تسلیحاتی خود با امارات و عربستان برسد، از قرارداد «توتال» غول نفتی خود محافظت کند، قرارداد بازسازی فرودگاه موصل را مورد حفاظت قرار دهد؛ …؛ و در یک کلام به همه اهداف مادی و سیاسی خود برسد بدون آن که عراق و موضوعاتش برای پاریس اولویتی داشته باشند.

اهمیت نشست بغداد برای عراق

نشست بغداد را باید از معدود نشست‌های منطقه ای در چارچوب رویکردهای همکاری و تعامل محور دانست که در فضایی دوستانه به بررسی موضوعات منطقه ای می‌پردازد.

عراق موفق خارج شده از نبرد با گروه تروریستی داعش، یکی از بزرگ ترین کابوس‌های تروریستی جهان در میانه تلاش برای اخراج نظامیان آمریکایی از خاک خود، می‌کوشد تا نقش منطقه ای خود را بازتعریف و بار دیگر وزن خود را در معادلات منطقه ای سنگین کند.

بغداد در همین چارچوب، اقدام به میانجیگری میان ایران و عربستان کرده و تاکنون میزبانی پنج دور این مذاکرات را با موفقیت برعهده داشته است؛ موفقیت عراق در این زمینه می‌تواند هم آغازگر فصل نوینی در سیاست خارجی و منطقه ای عراق باشد و هم فضای منطقه را بهبود دهد.

البته نشست بغداد برای عراق معنای دیگری نیز دارد؛ بغداد در پی ایجاد ثبات متزلزل شده خود در پی مداخله نظامی خارجی و جولان گروه تروریستی داعش در خاک عراق است و در همین رابطه تلاش می‌کند از طریق کاهش اختلافات میان همسایگان از اثرات چنین اختلافاتی بر ثبات خود بکاهد.

موضوعات اقتصاد، بازسازی عراق، کشاورزی و انرژی از موضوعات مهم دیگری هستند که عراق به حل و فصل آن ها در قالب نشست بغداد توجه ویژه ای دارد؛ ضمن این که عراق در حال حاضر باید بر چالش استفاده از خاک خود برای فعالیت علیه همسایگان نیز غلبه کند.

باید توجه داشت که موفقیت نشست عراق در گرو استقلال این کشور در سیاستگذاری، تصمیم گیری و چشمپوشی به خواسته‌های ریز و درشت بازیگران فرامنطقه ای و بین المللی است.

اهمیت ایران در نشست بغداد

ایران دارای مرز طولانی زمینی با عراق است و پس از سرنگونی رژیم صدام، همواره نقش سازنده و موثری در تسهیل روند سیاسی و ثبات این کشور داشته است و همواره خواستار اعمال حاکمیت تمام عیار عراق بر همه خاک خود بوده است.

ایران در مسیر نیل به خواسته‌های مذکور همراهی نزدیکی با عراق در مبارزه با داعش داشته و تعاملات تجاری و بازرگانی خود با عراق را بسیار مهم قلمداد کرده است؛ از این رو، عراق همواره روی مشارکت ایران حساب ویژه ای باز کرده است و همین امر سبب مداومت و تقویت روابط دو کشور به ویژه از سال ۲۰۰۳ شده است.

حضور ایران به عنوان یک بازیگر بزرگ منطقه ای در نشست بغداد را می‏‎توان پر اهمیت ارزیابی کرد.

بک منبع در ریاست جمهوری فرانسه درباره حضور ایران در نشست مذکور گفته بود که حضور تهران به این معناست که هدف کنفرانس ، گردهم آوردن بازیگران اصلی منطقه مرتبط با عراق برای تبادل نظر در مورد مسائل و پرونده‌های منطقه است.

در پایان باید توجه داشت که نشست بغداد یک به خوبی نشان داد که کشورهای منطقه در پی کاهش تنش‌ها هستند و به این درک رسیده اند که ثبات منطقه ای برای رشد و توسعه پایدار و تعاملات سیاسی سازنده ضروری است.

تشریح اهداف نشست «بغداد ۲» از سوی وزارت خارجه عراق

وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای سه هدف برای نشست «بغداد ۲» برشمرد که شامل حمایت از امنیت و حاکمیت عراق و تقویت سازوکارهای همکاری منطقه‌ای برای تحقق امنیت در منطقه می‌شود.

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق در این بیانیه، گفت: اردن میزبان کنفرانس بغداد برای همکاری و مشارکت در دومین نشست خود در دسامبر ۲۰۲۲ در مرکز همایش «ملک حسین بن طلال» خواهد بود.

وی اظهار کرد: این کنفرانس برای تایید حمایت کشورهای شرکت کننده از عراق در چندین موضوع، از جمله حاکمیت، امنیت و ثبات عراق، حمایت از روند سیاسی، روند اقتصادی و توسعه، و بازسازی به گونه‌ای که خواسته‌های مردم عراق را برآورده کند، برگزار می‌شود.

وی در ادامه به اهداف برگزاری این نشست اشاره کرد.

«الصحاف» گفت که در این کنفرانس راه‌های حمایت از عراق و تلاش‌هایی که برای ارتقای امنیت و حاکمیت آن، تضمین ثبات و دستیابی به توسعه و رفاه برای مردم آن انجام می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، توسعه مکانیسم‌های همکاری منطقه‌ای با عراق در تعدادی از زمینه‌ها، که شامل مبارزه با تروریسم، امنیت غذایی، امنیت آب، انرژی و سایر زمینه‌هایی است که به حمایت از آن کمک می‌کند، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه عراق هدف سوم را بررسی مکانیسم‌های همکاری منطقه‌ای که به یکپارچگی، امنیت و ثبات در منطقه منجر می‌شود، عنوان کرد.

وی همچنین گفت که شرکت کنندگان در این نشست همان شرکت کنندگان در کنفرانس بغداد در اولین جلسه آن، به علاوه عمان، بحرین و اتحادیه اروپا خواهند بود.

این مقام وزارت خارجه عراق در بخش دیگری گفت: اردن به عنوان کشور میزبان کنفرانس، از سفرای کشورهای عربی، کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای گروه ۲۰ و اعضای دائم شورای امنیت در آن دعوت خواهد کرد تا در جلسه افتتاحیه کنفرانس به عنوان مهمان شرکت کنند.

امیرعبداللهیان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری میزان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست منطقه‎ای «بغداد۲» در اردن دیدار کردند.


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ در امان پایتخت اردن، نشست مشترکی با «جوزپ بورل»، نماینده عالی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد.

در این نشست، مهمترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپا بویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین، مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

در این ملاقات امیرعبداللهیان، ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‎بندی مذاکرات وین براساس پیش‎نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‎ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.

وزیر خارجه کشورمان در این دیدار، رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‎‏های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه های واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم کرد.

وی حمایت از حقوق بشر را جزو اصول پایه ای انقلاب اسلامی دانسته و ضمن یادآوری رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر ملت ایران از جمله در همراهی با تحریم های غیرقانونی آمریکا، ریختن اشک تمساح از سوی این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران را باورپذیر ندانست.

امیرعبداللهیان با تبیین موضع و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و تاکید بر راه حل‎های مسالمت آمیز برای خاتمه جنگ و حل بحران اوکراین، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای رفع هر سوتفاهم در تعامل مستقیم با طرف اوکراینی نیز اعلام کرد.

«جوزپ بورل» در این ملاقات، با تشریح مواضع و رویکردهای اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران طی ماه های اخیر، موضوع برجام و مذاکرات هسته ای را جدا از سایر موضوعات در دستورکار دو طرف دانست و بر عزم اتحادیه برای پیشبرد و به نتیجه رساندن مذاکرات وین تاکید کرد.

در این ملاقات، علی باقری ، معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «انریکه مورا»، هماهنگ کننده مذاکرات وین حضور داشتند.

گزارش تصویری از دیدار امیرعبداللهیان و بورل

نمایندگان چه کشورهایی در نشست بغداد در اردن حضور دارند؟

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری میزان، «تمیم بن حمد»، امیر قطر، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، «بدرالبوسعیدی»، وزیر خارجه عمان، «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه و حاکم راس الخیمه به نمایندگی از امارات از جمله افرادی هستند که در نشست منطقه‎ای «بغداد۲» در امان، پایتخت اردن حضور یافتند.

استقرار خبرنگاران در مرکز رسانه ای مرکز «ملک حسین» در بحرالمیت در کمتر از یک ساعت تا آغاز نشست منطقه‎ای بغداد2 در اردن

گزارش خبرنگار میزان از نشست بغداد۲ در اردن

پیام توییتری بورل پس از دیدار با امیرعبداللهیان

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری به دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست «بغداد۲»، پرداخت.  

«بورل» در این پیام نوشت: توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و بر اساس مذاکرات وین برجام را بازیابی کنیم.

ورود رئیس جمهور فرانسه به محل نشست بغداد2 در اردن

دیدار وزیران خارجه ایران و عمان در اردن

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری میزان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در حاشیه نشست «بغداد۲» در امان پایتخت اردن دیدار و گفت‎‌وگو کرد.

استقبال پادشاه اردن از وزیر امور خارجه کشورمان

وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس منطقه‌ای «بغداد ۲» به امان، پایتخت اردن سفر کرده، مورد استقبال «عبدالله دوم»، پادشاه این کشور قرار گرفت.

نشست «بغداد۲» در اردن رسما آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی میزان، نشست منطقه‎ای «بغداد۲» لحظاتی پیش با حضور مقام‎هایی از چند کشور منطقه رسما آغاز شد.

وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در جریان این سفر، ضمن سخنرانی در نشست رسمی «بغداد ۲» و ارائه نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت و توسعه عراق ، با برخی از مقامات شرکت کننده در این نشست دیدار کند.

نشست «بغداد۲» در اردن رسما آغاز به کار کرد

نشست منطقه‎ای «بغداد۲» لحظاتی پیش با حضور مقام‎هایی از چند کشور منطقه آغاز شد.

این نشست با سخنرانی «عبدالله دوم»، پادشاه اردن و «محمد شیاع السودانی»، آغاز شد.

در بخش دیگری از این نشست روسای جمهور فرانسه و مصر سخنرانی کردند.

سخنرانی وزیر امور خارجه در نشست «بغداد۲»

به گزارش خبرنگار اعزامی میزان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست منطقه‎ای «بغداد2» در اردن حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

وزیر امور خارجه ضمن ایراد سخنرانی خود، به بیان نظرات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عراق، منطقه و برخی موضوعات بین المللی پرداخت.

وی در سخنان خود، ضمن تاکید بر حمایت همیشگی جمهوری اسلامی ایران از دولت و‌ ملت عراق، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه تعامل و همکاری کشورهای حاضر در این نشست، منطقه خلیج فارس شاهد توسعه، آبادانی و ثبات بیشتری باشد.

امیرعبداللهیان، گفت‎و گو و همکاری میان کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک جهت نیل به ثبات، صلح و توسعه را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت قطعی دانست.

وزیر خارجه کشورمان، توسعه همکاری‎های همه جانبه با کشورهای همسایه و از جمله کشور عراق را از اولویت‎های جمهوری اسلامی ایران اعلام و بر حمایت همه جانبه کشورمان از دولت عراق تاکید کرد.

امیرعبداللهیان ، با اشاره به ارتباط مستقیم آرامش و ثبات ایران و منطقه، سیاست بدون تغییر تهران را دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات در منطقه دانست.

نماینده عالی کشورمان ، با یادآوری اینکه ایران پاکترین خون‎ها و شجاع ترین فرزندانش را برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه، در کنار ملت و دولت عراق و سوریه و در مصاف با داعش تقدیم کرده است، یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان که با ترور مستقیم رژیم آمریکا به شهادت رسیدند را گرامی داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان، جایگاه عراق در برقراری صلح و‌ ثبات در منطقه را مهم و از نقش مثبت منطقه ای عراق در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه و ترویج فرهنگ گفتگو استقبال کرد.

وی همچنین آمادگی تهران را برای تعمیق همکاری‎های منطقه ای یادآوری کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه، امنیت، امری وارداتی و خریدنی نبوده و قابل گزینش از منطقه‎ای به منطقه دیگر نیست، از عدم حضور نماینده جمهوری عربی سوریه در نشست امروز ابراز تاسف کرد.

وی تاکید کرد که ایران انتظار ندارد که از خاک عراق، هیچ تهدیدی متوجه همسایگان شود.

وزیر امور خارجه کارآمدترین مدل ائتلاف در بین کشورهای منطقه را ائتلاف برای صلح و توسعه با مشارکت همه کشورهای منطقه دانسته و در همین رابطه، ضرورت همکاری های کشورهای منطقه در برخورد با چالش‎های منطقه‎ای، نظیر موضوعات زیست محیطی و پدیده طوفان های گرد و غبار را یادآور شد.

امیرعبداللهیان، ضمن برشمردن ظرفیت‎های ژئوپولیتکی و اقتصادی منطقه از جمله در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین آسیا، اروپا و آفریقا ، این ظرفیت‎ها را محرک و زمینه ساز مناسبی برای همکاری مشترک بین کشورهای منطقه عنوان کرد.

وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر جدیت ایران در مذاکرات دو سال گذشته در خصوص برنامه هسته‎ای، رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار را هدف طرف ایرانی در مذاکرات اعلام کرد.

وی افزود، روز جاری با آقای جوزپ بورل ، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی داشتم و ضمن تشکر از نقش سازنده وی در مذاکرات وین، به وی گفتم که ما با رعایت خطوط قرمز و متون پیش رو، آماده جمع بندی هستیم.

تاکید بر منطقه عاری از سلاح هسته ای و‌کشتار جمعی و ضرورت جلوگیری از فرصت تهدید امنیت منطقه توسط کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی ، از دیگر محورهای سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان بود.

امیرعبداللهیان در پایان، مساله فلسطین را همچنان موضوع اول جهان اسلام نامیده و ضمن حمایت کامل ایران از مقاومت در مقابل اشغالگری، راه حل سیاسی مساله فلسطین را با توجه به اصل « حق تعیین سرنوشت»، برگزاری رفراندوم میان ساکنان اصیل سرزمین تاریخی فلسطین، اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان و تشکیل دولت واحد فلسطین به پایتختی قدس دانست.

عنایتی: ایران همواره از روند سیاسی در عراق حمایت کرده/ افزایش سطح مبادلات تجاری تهران و بغداد

علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در گفت‎وگو با خبرنگار اعزامی میزان در اردن، به تشریح اهمیت و ابعاد نشست «بغداد ۲» پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این کنفرانس در امتداد نشست بغداد سال گذشته در عراق صورت گرفت، گفت: تأکید برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این اجلاس در حمایت از عراق متمرکز است.

عنایتی با بیان اینکه سال گذشته کلیه سخنرانان با زمینه حمایت از عراق سخنرانی خود را مطرح کردند و بیانیه پایانی هم بر همین اساس صادر شد، اظهار کرد: انتظار ما این است که در سال جاری هم با همین وضعیت بغداد۲ به میزبانی اردن برگزار شود و شرکت‌کنندگان با در نظر داشتن ابعاد مختلف موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

به گفته وی، موضوعاتی مانند اقتصاد، تجارت، امنیت و نقش منطقه‌ای عراق در معادلات کنونی مورد توجه سخنرانان قرار خواهد گرفت.

عنایتی ادامه داد: ما به طور کلی از سال ۲۰۰۳ همواره از روند عملیات سیاسی در عراق کاملا حمایت کردیم، در مسائل امنیتی به ویژه در مبارزه با داعش همیشه در کنار عراق بودیم و اکنون هم در سطح مبادلات تجاری با رقمی بین ۱۰ تا ۱۳ میلیارد دلار حجم تبادل داریم.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، بیان کرد: برای ما عراق تنها یک همسایه نیست که با مرزهای جغرافیایی به همدیگر نزدیک شده باشیم؛ عراق با تمدن و فرهنگ و سابقه دیرینه روابط و ارتباطات مردمی در سطح بسیار گسترده برای یکدیگر اهمیت پیدا می‌کنند و ما امیدواریم که نشست بغداد۲ در امان گامی را در جهت استقرار و ثبات منطقه بردارد.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه اصل اجلاس با عنوان حمایت، همکاری و مشارکت برای حمایت از عراق صورت می‌گیرد اما در این نشست آنچه جریان دارد و در تاروپود اجلاس قرار می‌گیرد، تأکید بر عنصر گفت‎وگو و همکاری است، اضافه کرد که این گفت‎وگو و همکاری موضوعی است که در دهه‌های گذشته در منطقه خلیج فارس یا غایب بوده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عنایتی ادامه داد: ما با شرکت در این نشست هم بر موضوع عراق تأکید داریم و هم بر این موضوع که کشورهای منطقه با یکدیگر در یک مکان گرد هم بیایند و بتوانند با یکدیگر در موضوع خاصی گفت‎وگو کنند؛ می‌توان گفت که اجلاس بغداد چه یک و چه دو، غیر از این که با موضوع عراق برگزار می‌شود، یک سقف گسترده‌ای را برای پوشش دادن و گردهمایی کشورها دارد.

این مقام وزارت امور خارجه، در پایان گفت: همکاری کشورها با یکدیگر از جمله همکاری در زمینه اقتصادی، تجاری و ترانزیت، موضوع بسیار مهمی برای منطقه ما در کریدورهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است و گفت‎وگوی کشورهای منطقه با یکدیگر در این خصوص کاملا سازنده است.

نخست وزیر عراق، روسای جمهور فرانسه و مصر در نشست بغداد

دیدار امیرعبداللهیان و عبدالله دوم

به گزارش خبرنگار اعزامی میزان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و عبدالله دوم، پادشاه اردن در حاشیه نشست بغداد۲ در امان دیدار و گفت‎وگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان، در ادامه دیدارهای خود در حاشیه نشست بغداد۲ در اردن، شامگاه سه شنبه ۲۹ آذرماه، با عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار و در خصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن قدردانی از برگزاری موفق نشست بغداد۲ توسط اردن، بر ضرورت توسعه همکاری‌های کشورهای منطقه جهت تقویت صلح، ثبات، امنیت و افزایش مراودات اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان، با تشریح زمینه‌های همکاری مشترک سیاسی و اقتصادی فیمابین، آمادگی ایران را برای گسترش روابط سیاسی و توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با اردن اعلام کرد.

در این ملاقات که ولیعهد، نخست وزیر ، وزیر امور خارجه و برخی از مسوولان امنیتی اردن نیز حضور داشتند، پادشاه اردن با اشاره به نگاه توام با احترام مردم اردن به ایرانیان، خواستار آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه و‌همکاری های منطقه ای میان دو‌کشور شد و سرنوشت محتوم کشورهای مسلمان منطقه را در همکاری و مشارکت در ایجاد ثبات و‌امنیت متقابل دانست.
در این ملاقات، وزیر امور خارجه کشورمان پیام کتبی آیت الله رئیسی را تسلیم پادشاه اردن کرد.

پادشاه اردن نیز از پیام صمیمانه آیت الله رئیسی تشکر کرد.

توییت وزیر امور خارجه درباره دیدار با بورل

وزیر امور خارجه نوشت: حاشیه کنفرانس بغداد۲ در اردن، نشستی ۲ ساعته با جوزپ بورل داشتم ( با حضور دکتر باقری و‌ مورا). در مورد همه ابعاد توافق وین گفتگو کردیم. بورل بر عزم خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین تاکید نمود. دیداری صریح، دوستانه و سازنده بود. در مورد بحران اوکراین و انرژی هم گفتگو شد.

دیدارهای وزیر امور خارجه

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری میزان، دیدار و گفتگوهای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حاشیه کنفرانس همکاری و شراکت «بغداد ۲» در اردن، با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، فواد حسین، وزیر خارجه عراق، شیخ سالم عبدالله الصباح، و‌زیر خارجه کویت، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و بدر بن سیف البوسعیدی وزیر خارجه عمان، انجام شد.

گزارش توییتری امیرعبداللهیان از دیدار با همتای فرانسوی

 «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری به جزییات دیدارش با وزیر خارجه فرانسه در حاشیه اجلاس منطقه‌ای «بغداد ۲» پرداخت.

«امیرعبداللهیان» در این پیام نوشت: در حاشیه کنفرانس بغداد ۲، در گفت‌وگوی وزرای خارجه فرانسه و ایران، مداخله فرانسه در امور داخلی ایران را غیر قابل قبول دانستم.

وی گفت: ترمیم مواضع فرانسه مورد گفت‌وگو بود؛  توافق داریم که مسیر دیالوگ و دیپلماسی مرجح است.

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران، قوی و مستحکم است.

گفت‌وگوى وزيران امور خارجه ايران و عربستان در اردن

وزیر امور خارجه در توييتى نوشت: من در کنفرانس «بغداد-۲» برای تاکید مجدد بر حمایت خود از عراق شرکت کردم. در حاشیه این نشست فرصتی برای دیدار با برخی از همتایانم از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی فراهم شد. وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت آمادگی کشورش را برای ادامه گفت‎وگوها با ایران ابراز کرد.

امیرعبداللهیان اردن را ترک کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی میزان، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه که برای شرکت در کنفرانس «همکاری و شراکت بغداد ۲» در اردن به این کشور سفر کرده بود، «امان» پایتخت اردن را به مقصد تهران ترک کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان این سفر با پادشاه اردن دیدار کرد.

«امیرعبداللهیان» همچنین در حاشیه کنفرانس همکاری و شراکت بغداد ۲، با «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق، «فواد حسین»، وزیر خارجه عراق، «شیخ سالم عبدالله الصباح»، و‌زیر خارجه کویت، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، «کاترین کولونا»، وزیر خارجه فرانسه، «شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، «بدر بن سیف البوسعیدی»، وزیر خارجه عمان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین دیدار با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز داشت که طی آن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عزم خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات رفع تحریم ها تاکید کرد.

کنفرانس بغداد یک آگوست سال گذشته در عراق برگزار شده بود و دومین نشست آن در اردن برگزار شد؛ دور بعدی این نشست قرار است سال آینده در مصر برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست بغداد ۲ به اردن می‌رود

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *