رسانه انگلیسی: طرح اخراج پناهجویان به رواندا عمیقا بی‌شرمانه است

14:47 - 29 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۲۲۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انگلیس با وجود انتقادات گسترده بین‎المللی و نگرانی‌های حقوق بشری، مصمم به اخراج پناهجویان به روانداست.

خبرگزاری میزان - دادگاه عالی انگلیس موافقت خود را با طرح جنجالی اخراج پناهجویان به رواندا اعلام کرد.

حکم اخیر دادگاه عالی انگلیس مدعی است که طرح رواندا قانون را نقض نمی‌کند و با تعهدات قانونی دولت این کشور، از جمله قوانینی که توسط پارلمان با قانون حقوق بشر ۱۹۹۸ ایجاد شده، سازگار است.

به گزارش «گاردین»، طرح انگلیس برای فرستادن پناهجویان به رواندا درست در زمانی که این کشور آفریقایی به سمت برخوردهای خشونت‌بار با مهاجران و پناهجویان پیش می‌رود، مورد تایید قرار گرفته است.

بنابراین بازی دوباره شروع شد؛ شش ماه پس از مداخله لحظه آخری دادگاه حقوق بشر اروپا که مانع از پرواز یک هواپیما حامل هفت پناهجو به مقصد «کیگالی»، پایتخت رواندا شد، حکم اخیر به نفع این طرح، قرارداد رسیدگی به پناهندگی انگلیس توسط وزارت کشور رواندا دوباره به مرحله اجرا درآمد.

تابستانی پر از آشفتگی سیاسی – که شاهد خروج هر دو مبتکر این طرح، «پریتی پاتل»، و حامی مشتاق آن، «بوریس جانسون» بود – به دولت  انگلیس فرصت گرانبهایی برای کنار گذاشتن این سیاست، که حتی برخی از محافظه‌کاران آن را از نظر اخلاقی ناپسند و از نظر قانونی مشکوک می‌دانند، ارائه داد.

با این وجود مقامات فعلی دولت انگلیس دو چندان مشتاق اجرای این طرح هستند و فرصت پیش آمده از بین رفت؛ چنین عزم جدی برای اخراج با جریان «قایق های کوچک» در سراسر کانال مانش، با تمام عواقب غم‌انگیز انسانی آنها توجیح می‌شود.

تناقض عمیق این است که این طرح پناهندگی در انگلیس مورد استقبال قرار گرفته است، درست زمانی که ماجراجویی نظامی‌گرایانه رواندا علیه پناهجویان به اوج خود رسیده است.

این بار، معامله انگلیس با کیگالی، یک جبهه متحد اهداکنندگان کمک به پناهجویان را غیرممکن می‌کند؛ در وزارت خارجه انگلیس مقامات قبلا به سکوت زیرکانه‌ای که اکنون در مورد نقض حقوق بشر در رواندا اتخاذ شده، اشاره کرده‌اند.

طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا شاید قانونی باشد اما عمیقا شر‌آور و غیر اخلاقی است.

این طرح می‌تواند کشورهای دیگر را نیز به اتخاذ تدابیر مشابه برای اخراج پناهجویان به کشورهای دیگر تشویق کند اما باید به وضعیت طرح‌های مشابه که پیش از این اجرا شده‌، توجه داشت.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس رواندا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *