رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مواجهه کودکان افغانستانی با بزرگترین بحران بشردوستانه جهان

10:15 - 30 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۳۶۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افغانستان در صدر فهرست کشورها با بیشترین تعداد کودکان نیازمند قرار دارد.

خبرگزاری میزان – بر اساس تجزیه و تحلیل ارئه شده از سوی صندوق نجات کودکان، تعداد کودکانی که نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند طی سال جاری میلادی افزایشی 20 درصدی را تجربه کرده و به 149 میلیون نفر رسیده است.

به گزارش «ریلیف وب»، افغانستان در میان کشورهای نیازمند بیشترین تاثیر را از این بحران پذیرفته است.

تجزیه و تحلیل داده‌های جدید «نمای عمومی بشردوستانه جهانی» از سوی سازمان ملل نشان داد که در سال 2022 بیش از 149 میلیون کودک نیازمند در مقایسه با 123 میلیون کودک در سال گذشته وجود داشت. افزایش 26 میلیون کودک به این آمار را می‌توان به درگیری‌های جدید و طولانی مدت، گرسنگی سرسام آور و بحران آب و هوا نسبت داد.

افغانستان با برآورد 14 میلیون کودک نیازمند کمک در سال 2022 در صدر فهرست کشورها با نیازمندترین کودکان قرار دارد.

در سطح جهانی اکنون بیش از هر زمان دیگری از پایان جنگ جهانی دوم درگیری وجود دارد و همه آنها تأثیر مخربی بر زندگی کودکان دارند. در طول یک درگیری، احتمال مرگ کودکان در اثر جراحات ناشی از انفجار نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر است.

«گابریلا وایجمن»، مدیر امور بشردوستانه صندوق نجات کودکان در این باره می‌گوید: در سطح جهان، کودکان بیشتری برای زنده ماندن نیاز به کمک‌های بشردوستانه نسبت به قبل دارند؛ امسال میلیون‌ها کودک تحت تأثیر درگیری‌ها، شوک‌های اقلیمی و ویرانی‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند که همگی عامل بدترین بحران جهانی گرسنگی هستند که تاکنون ثبت شده است.

به گفته وی، افغانستان از دهه‌های پیش یکی از بدترین کشورها برای کودکی بوده است، اما در سال گذشته وضعیت کودکان در این کشور ناامید کننده‌تر شده است. کودکان شب به شب گرسنه به رختخواب می‌روند. میلیون‎ها نفر در خطر سوء تغذیه شدید و سایر بیماری‌های تهدید کننده زندگی هستند.

این یک فاجعه انسانی در مقیاسی است که افغانستان پیش از این تجربه نکرده و با کاهش دمای هوا در بسیاری از نقاط این کشور به زیر صفر و میلیون‌ها کودک بدون سرپناه مناسب یا حتی پتویی برای نگهداری از آنها، وضعیت بدتر می‌شود.

این واقعیت که این بزرگترین بحران بشردوستانه در جهان برای کودکان است، باید جامعه بین‌المللی را از حرف به عمل سوق دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *