بلینکن: خروج آمریکا از برجام اشتباه فاحشی بود

10:20 - 02 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۵۳۱۵
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است.

خبرگزاری میزان – آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا علاوه بر تکرار ادعاهای حقوق بشری ضد ایرانی خود مدعی شد که واشنگتن در مورد برجام همچنان به دیپلماسی پایبند است.

به گزارش وب سایت وزارت خارجه آمریکا،  بلینکن ادعا کرد: ما همچنان در مورد فعالیت هسته ای ایران بر این باوریم که بهترین راه دیپلماسی است؛ ما عمیقا درگیر دیپلماسی بوده ایم؛ اما اگر ایران مایل یا قادر به انجام کارهای لازم برای بازگشت به تعهدات خود نیست، این هم بخشی از توافق محسوب می شود.

وزیر خارجه آمریکا در مورد برجام مدعی شد: ما بر این باور بودیم که موثرترین و بادوام ترین راه برای انجام آن از طریق دیپلماسی است و ایران زمانی که برجام، عملا اجرا شد، دقیقا همان کاری را انجام داد که برای انجام طراحی شده بود؛ پایبندی ایران به تعهدات برجامی نه تنها توسط بازرسان بین المللی، بلکه توسط مقام‌های خودمان، تایید شد.

وی در ادامه گفت: به نظر ما، خروج از این توافق اشتباه فاحشی بود؛ اما این واقعیتی است که ما به ارث برده ایم و باید با آن کنار بیاییم؛ بنابراین دیپلماسی، همانطور که گفتم، بهترین راه حل است.

بلینکن با انداختن توپ مذاکرات در زمین ایران ادعا کرد: با وجود تلاش‌هایی که ما و شرکای اروپایی مان انجام داده‌ایم و حتی علیه اقدامات آشکار ایران عقب‌نشینی کردیم، ایران مایل یا قادر به انجام کارهای لازم برای بازگشت به توافق نبوده است؛ بنابراین ما همچنان به دنبال راه‌هایی خواهیم بود تا مطمئن شویم که ایران به هر طریقی به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه ضمن تکرار ادعاهای حقوق بشری ضد ایرانی خود، در موضعی مداخله جویانه در امور داخلی ایران ادعا کرد که واشنگتن در همراهی با شرکا و متحدان خود در سراسر جهان و سازمان ملل می‌کند تا ایران را پاسخگو کند.

بلینکن در مورد ادعاهای مربوط به پهپادهای ایرانی در اختیار روسیه در جنگ اوکراین، پس از تکرار ادعاهای قویا رد شده از سوی ایران، تلاش کرد تا پهپادهای ادعایی ایران را عامل بحران انرژی در اوکراین معرفی کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که واشنگتن برای ایجاد اختلال در فرآیند ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه تلاش می‌کند.

 وی مدعی شد: ما در این باره اطلاعاتی را درباره اقدامات ایران در سازمان ملل به اشتراک گذاشته‌ایم و آن را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می‌دانیم؛ ما فکر می‌کنیم که این یک نقض آشکار است و خواهان تحقیق درباره آن هستیم؛  بنابراین در تمام این جبهه‌ها و همچنین بسیاری از حوزه‌های دیگر که ایران در آن‌ها درگیر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده، فعالیت‌های خطرناک، حمایت از گروه‌های تروریستی، اقدامات بی‌ثبات‌کننده در سرتاسر منطقه است، ما متمرکز و درگیر بوده‌ایم.

بلینکن همچنین ادعا کرد که دولت جو بایدن متعهد به آن چه «عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای» خواند، است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *