کودکان گرینلندی؛ قربانی آزمایش‎های دولت دانمارک

15:12 - 03 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۶۶۶۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازماندگان گرینلندی آزمایش اجتماعی ناموفق دانمارک همچنان به دنبال عدالت هستند.

خبرگزاری میزان – 70 سال پیش دانمارک، کودکان گرینلند به عنوان سرزمین مستعمره خود را از خانواده‌هایشان جدا و به این کشور منتقل کرد تا آزمایشی اجتماعی را انجام دهد.

به گزارش «سی بی سی»، دولت دانمارک در دهه‌های 1950  و 1960 میلادی ده‌ها کودک گرینلندی را از خانواده‌هایشان جدا و به مدارس شبانه روزی منتقل کردند.

این کودکان که برخی هرگز به گرینلند بازگردانده نشدند، در دوره اقامت در مدرسه شبانه روزی تحت آزمایش اجتماعی ناموفقی قرار گرفتند که سبب شد زبان خود را از یاد ببرند.

در واقع، کودکان مذکور بخشی از پروژه ای بودند که قصد داشتند کودکان یتیم مستعمره نشین را به اصطلاح دانمارکی کنند؛ اما بعدا به کودکان دیگر نیز تسری داده شد.

آزمایش اجتماعی ناموفق مذکور بخش تاریکی از تاریخ دانمارک است که در نمونه آن در کانادا وجود دارد؛ جداسازی کودکان بومی و انتقالشان به مدارس شبانه روزی که مرگ هزاران کودک بومی را در پی داشت.

کودکان مذکور که اکنون بیش از 70 سال سن دارند، همچنان خواهان اجرای عدالت و پاسخگویی دولت دانمارک برای اقدامشان هستند.

دولت دانمارک سال‌ها در برابر درخواست‌ها برای عذرخواهی و پرداخت غرامت مقاومت کرد تا در نهایت در سال 2020 به انجام عذرخواهی بسنده کرد، اما تاکنون از سوی دانمارک هیچ حرکتی به سمت پرداخت غرامت یا روند مصالحه بزرگتر صورت نگرفته است.

در  دسامبر سال گذشته، بازماندگان آزمایش اجتماعی مذکور در دادگاه منطقه کپنهاگ شکایتی علیه دولت دانمارک به دلیل نقض قوانین و حقوق بشری تنظیم کرده و خواستار دریافت غرامت شدند.

از کودکان گرینلندی مذکور اکنون فقط 22 نفر زنده اند؛ اگرچه تعداد زیادی از همین افراد به بیماری‌های روانی یا سوء مصرف مواد دچار شده اند.

 یک فعال حقوق بشری گفت: در حالی که اکثر گرینلندی‌ها داستان این آزمایش را می‌دانند، اکثر مردم دانمارک از آن بی اطلاع هستند؛ دانمارک فقط به منابع گرینلند علاقه دارد نه مردم آن.

 گرینلند در سال 1979 استقلال خود را به دست آورد اما هنوز بخشی از قلمرو دانمارک است.

اگرچه گرینلند هشت سال پیش فرآیند آشتی را با الگوبرداری از آن چه در کانادا و آفریقای جنوبی انجام شد، آغاز کرد، اما دولت دانمارک تا حد زیادی یافته‌های آن را نادیده گرفته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر دانمارک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *