بی توجهی آمریکا به نقض حقوق بیش از 200 هزار پناهجوی بی تابعیت

8:02 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۷۲۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا در حالی برای اخراج دستکم 200 هزار پناهجوی بدون تابعیت از این کشور برنامه ریزی می‌کند که این افراد جایی برای رفتن ندارند.

بسیاری از مردم آمریکا درباره مهاجران و پناهجویان حاضر در این کشور اطلاعات اندکی دارند اما درباره پناهجویان بی تابعیت ساکن در کشورشان چیزی نمی‌دانند.

به گزارش «هافینگتن پست»، براساس گزارش ماه نوامبر دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو، بیش از 200 هزار پناهجوی بدون تابعیت در سراسر آمریکا وجود دارند، هرچند احتمالا تعداد واقعی آن‌ها بسیار بیشتر از این رقم است؛ زیرا افراد بدون تابعیت غالبا به دلیل فقدان مدارک نامرئی هستند.

این بدان معناست که آن‌ها نمی‌توانند به صورت قانونی کار کنند، حساب بانکی باز کنند، در مدرسه یا دانشگاه ثبت نام کنند، مراقبت‌های بهداشتی دریافت کنند، برای دیدار با اقوام خود به خارج از کشور سفر کنند، ...

مشکل اما فراتر از موارد ذکر شده است؛ برای بسیاری از پناهجویان بدون تابعیت، نداشتن تابعیتی یا ناکامی در مسیر پرونده پناهجویی به معنای نگهداری خودسرانه در بازداشتگاه مهاجرت بدون چشم انداز پایان حبس است.

براساس برآورد رسمی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، تا سال 2021 حداقل 4.3 میلیون فرد بدون تابعیت در جهان وجود داشت که 79 درصد آن‌ها در کشورهایی مانند ساحل عاج، بنگلادش، میانمار، تایلند و لتونی زندگی می‌کنند.

با وجود این، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اذعان می‌کند که احتمالا تعداد واقعی افراد بدون تابعیت در سطح جهان حدود 10 میلیون نفر باشد؛ مهاجران و پناهندگان و فرزندان این افراد بیشتر در معرض خطر بی تابعیتی قرار دارند.

نکته مهم این که آمریکا هیچ یک از دو معاهده بین المللی را که به طور خاص از حقوق افراد بدون تابعیت حمایت می‌کند، امضا یا تصویب نکرده است؛ این دو معاهده بین المللی عبارتند از کنوانسیون 1954 در مورد وضعیت افراد بدون تابعیت و کنوانسیون 1961 در مورد کاهش بی تابعیتی.

اما باید توجه داشت که آمریکا تحت قوانین بین المللی دیگر، از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948، موظف به حمایت از حقوق افراد بدون تابعیت است؛ با وجود این، اگرچه آمریکا به مشکلاتی که افراد بی تابعیت در آمریکا با آن روبرو هستند، اعتراف کرده است، اما براساس گزارش دانشگاه شیکاگو هیچ یک از سه سازمان مرتبط دولت آمریکا مانند وزارت امنیت داخلی هنوز هیچ اقدامی برای کمک به آن‌ها انجام نداده اند.

مدیر اجرایی  United Stateless، سازمانی که از حقوق افراد بدون تابعیت دفاع می‌کند، رویکرد دولت آمریکا درباره این افراد را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *