انتقادها به دولت ترودو در پی بحران آب آشامیدنی در جوامع بومی کانادا

9:02 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۷۲۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دهه‌هاست که کانادا به موضوع تامین آب آشامیدنی سالم مورد نیاز برای بومیان بی توجه است.

خبرگزاری میزان – اندک اقدامات کانادا برای تامین آب آشامیدنی سالم مورد نیاز جوامع بومی این کشور به دلایلی مانند زیرساخت‌های فرسوده در نیروگاه‌های آب و فقدان اپراتورهای آموزش دیده در بسیاری از ذخایر، آب تصفیه شده را غیرقابل شرب کرده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، براساس سوابق دادگاه، از سال 1995، بیش از 250 جامعه بومی در کانادا تحت تاثیر استفاده از آب آشامیدنی ناسالم قرار گرفته اند؛ در نتیجه، مردم بومی در کانادا به دلیل عفونت‌های گوارشی، بیماری‌های تنفسی و بثورات شدید بیمار و برخی در نهایت در بیمارستان بستری شده‌اند.

گذشته از دشواری فرآیند جوشاندن آب، جوامع بومی که در حال حاضر با مشکلات مالی جدی مواجه هستند، باید محموله‌های آب بسته بندی شده گران قیمت را خریداری کنند.

انتظار برای دسترسی مطمئن به آب آشامیدنی سالم و تمیز وعده داده شده توسط دولت کانادا به سال 1977 باز می‌گردد؛ زمانی که پدر جاستین ترودو، نخست وزیر فعلی این کشور، بر سرکار بود.

ترودو نیز تاکنون برخلاف وعده انتخاباتی خود در سال 2015 مبنی بر تامین آب آشامیدنی سالم برای بومیان عمل کرده است.

اگرچه سال گذشته، دادگاه فدرال کانادا با طرح شکایت دسته جمعی سه جامعه بومی مبنی بر متهم کردن دولت به نقض تعهدات قانونی خود در قبال جوامع بومی از طریق عدم تضمین دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی، موافقت کرد اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

استاد تاریخ و مدیر مرکز تحقیقات حقوق بشر در یک دانشگاه کانادا در این رابطه گفت: ما در نقطه‌ای هستیم که کمبود آب آشامیدنی در جوامع بومی نمادی واقعی از شکست‌ دولت‌های کانادا است.

یک مقام دولتی کانادا می‌گوید که محقق شدن راه‌ حل‌های بلندمدت برای کمبود آب آشامیدنی سالم، از جمله ساختن تاسیسات جدید تصفیه آب یا انجام به‌روزرسانی‌های اساسی در سیستم‌های آب موجود، به احتمال زیاد سال‌های زیادی طول می‌کشد.

یک زن بومی می‌گوید: اکثر کانادایی‌های غیر بومی هرگز نمی‌توانند آن چه را ما تحمل کردیم، تصور کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *