ایران، مولفه اصلی جریان دیپلماسی در شریان سیاست منطقه/ از مجمع گفت‌وگوی تهران تا نشست بغداد2

9:57 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۷۴۴۷
نگاهی به دو نشست برگزار شده در روزهای اخیر در منطقه به خوبی نقش ایران در باز ماندن باب‌های گفت‌وگو در میان کشورهای منطقه را نمایان می‌کند.

خبرگزاری میزان – دو رویداد برگزار شده مهم روزهای اخیر در منطقه یعنی سومین مجمع گفت‌وگوی تهران و نشست بغداد 2 در حالی بر نقش مهم و پررنگ ایران در تداوم جریان دیپلماسی برای حل و فصل مسائل و موضوعات منطقه ای برگزار شد که غرب با به راه انداختن کارزارهای تبلیغاتی سعی داشت این تصویر را مخدوش کند.

تاکید بر اهمیت نقش ایران در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران

سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران اخیرا با حضور سیاستمداران، اندیشکده‌های برتر و اندیشمندانی از 36 کشور جهان با هدف بررسی آخرین چالش های منطقه ای و بین المللی در مقر مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.

کارشناسان و اندیشمندان حاضر در این نشست تاکید داشتند که برگزاری این نشست با توجه به تحولات ژئوپلتیک در منطقه، بسیار به موقع بوده و این وقت شناسی ایران در واقع نشان دهنده جایگاه این کشور در منطقه و نگرانی‌های به جای آن، برای حل و فصل مسائل و موضوعات منطقه ای است.

نکته و موضوع مشترک در سخنرانی‌ها، اظهارنظرها و موضع گیری‌های نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست مذکور، حمایت و استقبال آن‌ها از ایده و موضع ایران مبنی بر گسترش روند تعامل محور و تاکید بر نقش سازنده ایران در محقق ساختن این ایده برای بهبود اوضاع منطقه و حتی فراتر از آن بود.

محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، معاون وزیر خارجه قطر در سخنان خود در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران تاکید کرد که برگزاری موفق این نشست می‌تواند مسیر گفت‌وگو به عنوان بهترین وسیله برای آفت زدایی میان کشورهای منطقه را بازنگه دارد.

دنیس مونکاد، وزیر خارجه نیکاراگوئه در سخنرانی خود درخصوص رویکرد همسایگی ایران اشاره کرد؛ وی گفت که این رویکرد حتی این پتانسیل را دارد که مسیر دوستی و همکاری را برای یک نظم جهانی جدید فراهم کند.

موضع ایران در نشست بغداد 2

موضع ایران درباره برگزاری نشست‌های منطقه ای به طور کلی و درخصوص نشست بغداد به صورت موردی، تمرکز بر همکاری‌های منطقه ای به ویژه برای حل و فصل مسائل عراق بدون مداخله کشورهای فرامنطقه ای بوده و است؛ تهران پیش از این نیز همواره بر این موضع خود تاکید و اعلام کرده بود که از هرگونه همکاری و گفت‌وگوی کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال می‌کند.

همین رویکرد سبب شد تا ایران موفق شود فارغ از همه تلاش‌های غربی‌ها و متحدان منطقه‎ای آنها، نشست بغداد2  را در مسیر اصیل و واقعی خود حفظ کند؛ از این رو است که هم در جریان نشست و هم در بیانیه پایانی اصالت هدف برگزاری نشست مذکور و اهمیت نقش ایران در معادلات سیاسی منطقه خود را نمایان کرد.

در نشست بغداد 2 چه گذشت؟

نشست بغداد2، روز 20 دسامبر در منطقه «بحر المیت» اردن برگزار شد؛ محور و موضوع اصلی این نشست که دور نخست آن 16 ماه پیش در عراق برگزار شد، عراق و موضوعات مربوط به آن بودند؛ مسئله ای که در سخنرانی‌های نمایندگان کشورهای شرکت کننده به خوبی نمایان شد.

با وجود این، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به عنوان تنها کشور فرامنطقه ای در این سازوکار منطقه ای تلاش کرد تا موضوع امنیت منطقه را به نحوی به موضوع امنیت اروپا پیوند دهد.

وی مدعی شد: امنیت ما به امنیت شما و ثبات ما به ثبات شما مرتبط است

حضور 10 روزه «مکرون» در منطقه به بهانه تماشای رقابت‌های جام جهانی، به خوبی نشان دهنده اهمیت اهدافی است که وی در منطقه دنبال می‌کند.

اما روند برگزاری، موضع گیری سران و نمایندگان کشورهای شرکت کننده و بیانیه پایانی تیر فرانسه را به سنگ مستحکم و هماهنگ همکاری منطقه ای زد؛ همکاری و تعاملی که فارغ از هرگونه تنش کشورهای فرامنطقه می‌تواند و می‌بایست با برگزاری چنین نشست‌هایی بیش از پیش تقویت شود.

ایران، بازیگر نقش اصلی نشست بغداد 2

طرح موضوعات مربوط به ایران در دیدارهای حاشیه نشست بغداد 2 به خوبی نشان دهنده نقش تعیین کننده ایران در معادلات منطقه بود.


ضمن این که، اروپایی‌ها برخلاف ادعاهای ضد و نقیض برجامی خود، فرصت نشست بغداد 2 را نیز برای ادامه مذاکرات با ایران مغتنم شمرده و عالی‎ترین مقام سیاست خارجی خود را به دیدار وزیر امور خارجه کشورمان فرستادند.


درخواست «بورل» مبنی بر ضرورت احیای برجام و بازنگه داشتن کانال‌هایی که خود غرب عامدانه اقدام به بستن آن‌ها کرده بود، موضوعی است که نمی‌توان از آن به سادگی گذشت.


از دیگر موضوعات مورد بررسی در این دیدار مداخلات غرب در امور داخلی ایران به ویژه در ماه‌های اخیر و اتهام زنی به ایران در موضوع جنگ اوکراین بود؛ امیرعبداللهیان در مورد موضوع اول، رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران را محکوم کرد و درخصوص موضوع دوم، موضع تغییرناپذیر ایران مبنی بر حل بحران اوکراین از مجاری دیپلماتیک را مورد تاکید قرار داد.


اهمیت این دیدار برای بورل به حدی بود که پس از پایان دیدار با امیرعبداللهیان با انتشار توییتی از توافق طرفین برای از سرگیری مذاکرات برجام خبر داد.


همزمان اگرچه محور و موضوع اصلی نشست بغداد 2، موضوعات مربوط به عراق بود، اما موضوعات پیرامون ایران برای خبرنگاران حاضر در نشست اهمیت زیادی داشت.


گذشته از موضع گیری‌های سران و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست بغداد 2 و دیدارهای حاشیه آن، تلاش خبرنگاران رسانه‌های خارجی برای پیگیری موضوعات مربوط به ایران در سطوح مختلف قابل توجه بود.

چشم انداز نشست بغداد

کشورهای شرکت کننده در نشست بغداد، مصر را به عنوان میزبان بعدی این نشست انتخاب کردند؛ این موضوع در نشست خبری مشترک وزرای خارجه اردن، عراق و فرانسه و پیش از صدور بیانیه پایانی منتشر شد.


اکنون همه کشورهای شرکت کننده در این نشست منطقه ای دریافته اند که تاکید ایران برای دور نگه داشتن بازیگران فرامنطقه ای از مباحث مبتلابه کشورهای عضو به ویژه در موضوعات ثبات و امنیت تا چه حد می‌تواند روند تعاملات را تسهیل کرده و حرکت در مسیر تامین امنیت و ثبات سازی را تسریع کند.


شاهد مثال این موضوع این است که نمایندگان و سران کشورهای مختلف در این نشست در سخنرانی خود بر اهمیت و حمایت از ثبات و امنیت عراق با همکاری کشورهای منطقه تاکید کرده و دست رد بر ترتیبات فرامنطقه ای برای حصول به این هدف زدند.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *