رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برآوردی از بحران یمن در سال 2023

12:38 - 08 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۸۳۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
برآوردهای صورت گرفته چشم‌انداز روشنی از بحران یمن در سال 2023 ارائه نمی‌دهند.

خبرگزاری میزان - پس از هشت سال حملات ائتلاف سعودی در یمن، میلیون‌ها نفر در این کشور بر اثر چندین عامل از جمله خشونت مسلحانه، بحران اقتصادی مداوم و اختلال در خدمات عمومی رنج می‌برند.

به گزارش «ریلیف وب»، در سال 2023، حدود 21.6 میلیون نفر از مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه و خدمات حفاظتی نیاز خواهند داشت که نسبت به 23.4 میلیون نفر در سال 2022 کاهش بسیار کمی داشته است.

تداوم شکنندگی اقتصاد یمن در سال 2022 آسیب‌پذیری‌ها را در میان خانواده‌های فقیر تشدید کرد، از جمله در نتیجه کاهش ارزش پول ملی، بی‌ثباتی اقتصاد کلان، جدایی عملی نهادهای اقتصادی و صدور سیاست‌های پولی رقیب، و کاهش قدرت خرید خانوارها.

یمن که تا حد زیادی به مواد غذایی و کالاهای وارداتی وابسته است، در برابر نوسانات قیمت‌‎های جهانی بسیار آسیب‌پذیر است.

در طول سال 2022، فشارها بر زنجیره‌های تامین بین‌المللی ناشی از بحران اوکراین، ناامنی غذایی جهانی را تشدید کرده و به افزایش قیمت مواد غذایی در بازارهای یمن کمک کرده است.

 ابتکار غلات دریای سیاه برای ازسرگیری برخی از صادرات، کاهش فشارها بر قیمت‌های جهانی و زنجیره‌های عرضه را پیش‌بینی کرد، اگرچه ابهامات در بازار همچنان وجود دارد.

خدمات عمومی و زیرساخت‌های یمن به شدت تحت تأثیر درگیری، اقتصاد رو به وخامت و مخاطرات طبیعی مکرر قرار گرفته است؛ بیش از 80 درصد از جمعیت این کشور برای دسترسی به غذا، آب آشامیدنی سالم و خدمات بهداشتی کافی با مشکل مواجه هستند، در حالی که نزدیک به 90 درصد جمعیت این کشور به برق عمومی دسترسی ندارند.

اکثر کارمندان بخش دولتی، از جمله معلمان و کارکنان مراقبت‎های بهداشتی، سال‌ها حقوق منظمی دریافت نکرده‌اند.

به طور کلی، حدود 17.7 میلیون نفر در سال 2023 در یمن به خدمات حفاظتی نیاز خواهند داشت.

فضا برای عملیات بشردوستانه در یمن به شدت محدود شده است؛ موانع بسیاری همچنان باعث تأخیر و ممانعت از ارائه کمک‌های بشردوستانه می‌شود و حوادث امنیتی در طول سال 2022 افزایش یافته است.

وضعیت بشردوستانه یمن تا سال 2023 همچنان تیره و تار است و کمک‎های بشردوستانه پایدار برای جلوگیری از وخامت بیشتر نیازها مورد نیاز است. به موازات آن، افزایش تمرکز بر همکاری بین بازیگران بشردوستانه، توسعه و صلح برای ارائه راه حل‌های پایدارتر، از جمله بازسازی اقتصاد شکننده یمن و کاهش خدمات عمومی، کلیدی است.

21.6 میلیون نفر از مردم یمن در سال 2023 به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت؛ عوامل اصلی پشت این ارقام ناامنی غذایی، سوء تغذیه، بهداشت، آب و نیازهای حفاظتی هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *