نادیده گرفتن نقض حقوق بشر در عربستان از سوی غرب

10:08 - 08 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۹۹۵۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشورهای غربی در حالی ادعای دفاع از حقوق بشر سر می‌دهند که به نظر می‌‌رسد در قبال کشورهایی مانند عربستان، منافع راهبردی برای آنها از اهمیت بالاتری در برابر حقوق بشر برخوردار است.

خبرگزاری میزان – در سال‌های اخیر کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا ادعای پاسخگو کردن عربستان به دلیل نقض حقوق بشر را مطرح کرده‌اند اما در سال 2022 پوچ بودن این ادعاها بیش از پیش آشکار شد.

به گزارش «glimpsefromtheglobe»، علی‌رغم توافق گسترده در مورد مقصر بودن «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، در موضوعاتی مانند قتل «جمال خاشقجی» و جنگ یمن، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا معتقد بود که عربستان برای اقتصاد آمریکا بسیار ضروری‌تر از آن است تا روابط دو کشور را با انتقاد از ولیعهد سعودی به خطر بیندازد.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، که در ژانویه سال 2021 جانشین ترامپ شد، در ابتدا چنین تردیدی در مورد به خطر انداختن روابط نداشت، آمریکا کمتر از هر زمان دیگری به نفت عربستان وابسته بود و بایدن کمپینی را با وعده‌هایی به راه انداخت که دیگر نقض حقوق بشر عربستان سعودی را نادیده نگیرد.

بایدن تحریم‌هایی را علیه مقامات اطلاعاتی عربستان سعودی که گمان می‌رود در قتل خاشقجی دست داشته باشند، اعمال کرد و به ده‌ها مقام سعودی ویزا نداد.

با این حال، عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه 2022 و تحریم‌های ناشی از آن بر نفت روسیه بار دیگر وابستگی واشنگتن به تولید نفت عربستان را افزایش داده و به سرعت مشخص شد که ترمیم روابط با عربستان برای اهداف سیاسی بایدن ضروری‌تر از حقوق بشر در این کشور است.

سفر ماه جولای بایدن به عربستان با ادعای قبلی او در مورد این کشور به عنوان یک «دولت منحوس»  همخوانی نداشت و در این سفر هیچگونه صحبتی از موضوع حقوق بشر در عربستان به میان نیامد.

همانطور که همیشه پایه و اساس روابط آمریکا و عربستان بوده است، هدف از این نشست تامین نفت عربستان و جلب حمایت بن سلمان برای افزایش تولید نفت به عنوان ناظر نفت دولتی عربستان و یکی از اعضای برجسته اوپک پلاس بود.

عربستان و جایگاه ویژه در میان کشورهای غربی

ولیعهد عربستان سعودی رسما به وضعیت خوبی در میان مقامات غربی بازگشته و تابستان خود را صرف انجام کارهای پایانی برای بازسازی وجهه خود در این کشورها کرده است.

در سال 2022 مقامات کشورهای غربی که همواره موضوع نقض حقوق بشر در عربستان را مطرح کرده و ظاهرا از آن انتقاد دارند استقبال‌های گرمی از بن سلمان کردند.

مقامات یونان و فرانسه از جمله مقامات غربی هستند که در سال جاری میلادی با آغوش باز از ولیعهد سعودی در خاک خود استقبال کردند.

آنها به نقض حقوق بشر در عربستان مانند سرکوب مخالفان و زندانی کردن فعالان و جنگ یمن اذعان دارند اما اینگونه ادعا می‎‌کنند که «در عوض ولیعهد عربستان تغییرات اجتماعی و اقتصای در این کشور ایجاد کرده است.»

اعدام دسته جمعی 81 نفر در یک روز توسط عربستان، که از سوی گروه‌های حقوق بشری به عنوان یک «قتل عام» محکوم شد، نگرانی‌های جدیدی را ایجاد کرده اما مقامات غربی در میانه بحران انرژی توجهی به این موضوع ندارند و نقض حقوق بشر را در این کشورذ کاملا نادیده می‌گیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *