کرونا و تیراندازی جمعی؛ مهم ترین پرونده‌های نقض حقوق بشری آمریکا

11:12 - 07 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۱۵۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شیوع کرونا و وقوع حوادث مربوط به تیراندازی دسته جمعی در آمریکا مهم ترین و برجسته نقاط سیاه کارنامه حقوق بشری این کشور در سال 2022 هستند.

خبرگزاری میزان – با فرا رسیدن سال جدید میلادی نگاهی به وضعیت و کارنامه حقوق بشری کشورهای غربی مدعی حقوق بشر عمق فجایع حقوق بشری در این کشورها را آشکار می‌کند.

به گزارش «اسپوتنیک و ای بی سی»، سال 2022 برای آمریکا سالی مملو از نقض‌های گسترده و آشکار حقوق بشری بود، اما در میان فهرست بلند نقض‌های گسترده حقوق بشر در آمریکا در سال 2022 دو موضوع بیش از دیگر موضوعات خودنمایی می‌کند.

-آمریکای کرونازده و ناقض حقوق انسانی

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حالی پایان همه گیری در این کشور را اعلام کرد که آمریکا در میانه بدترین دوره شیوع کرونا قرار داشت.

شمار تلفات کرونایی در آمریکا در ماه می 2022 از مرز یک میلیون نفر گذشت، اما این آمار تنها پیامد شیوع کرونا و اعلام شتابزده پایان آن نبود.

موج‌های فراگیر خشونت ناشی از نفرت خصوصا علیه آسیایی تبارها در سال 2022 نیز قربانی می‌گرفت و سبب سخت تر شدن زندگی برای اقلیت‌های مذکور می‌شد.

در عین حال، اقلیت‌های قومی به ویژه سیاهپوستان سهم نامتناسبی از ابتلا و مرگ و میر کرونایی را به خود اختصاص دادند؛ دلیل این امر نیز ریشه در نابرابری‌های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی داشت که خود از نژادپرستی نشات می‌گرفت.

تورم ناشی از شیوع کرونا و قرنطینه‌های متعاقب آن نیز به نوبه خود تاثیر منفی گسترده ای بر زندگی افراد فقیر و اقلیت‌های قومی و نژادی در آمریکا داشت.

-همه گیری مرگبار تیراندازی‌های جمعی

براساس یک آمار غیررسمی 723 تیراندازی جمعی در سال 2022 در آمریکا ثبت شد؛ براساس تعاریف، تیراندازی جمعی در آمریکا به حادثه شامل سلاح گرمی اطلاق می‌شود که طی آن دستکم چهار نفر بدون احتساب عامل تیراندازی کشته یا زخمی شوند.

دو حادثه تیراندازی جمعی در آمریکا در سال 2022 بسیار تکان دهنده بود: نخست، تیراندازی ماه می در یک فروشگاه مواد غذایی در بوفالو که سبب کشته شدن 10 نفر شد و دو، تیراندازی دیگری در روزهای پایانی همان ماه در یک مدرسه ابتدایی با 22 قربانی عمدتا کودک.

وقوع این حوادث سبب شد تا توجهات به خطر فزاینده خشونت برتر سفیدپنداران و بودجه‌های هنگفت پلیس با وجود شکایت‌های متعدد از عملکرد آن‌ها جلب شود.

-کشته و زخمی شدن بیش از 6 هزار کودک بر اثر تیراندازی

از سوی دیگر  سازمان غیردولتی «گان ویلونس آرشیو» که در 9 سال اخیر حوادث تیراندازی در آمریکا را ردیابی، بررسی و مستند می‌کند، اعلام کرد که در سال 2022 بیش از 6 هزار کودک آمریکایی بر اثر تیراندازی کشته یا زخمی شدند.

این آمار هولناک در پنج روز مانده به پایان سال جاری میلادی، آشکار کرد که 6 هزار و 23 کودک 17 ساله یا کمتر در سال 2022 بر اثر تیراندازی کشته یا زخمی شدند.

آمار مربوط به کشته و زخمی شدن کودکان 17 ساله و کمتر در آمریکا در سال 2021، رقم 5 هزار و 708 مورد نشان می‌داد.

در 2014، نخستین سالی که سازمان مذکور شروع به ردیابی تیراندازی‌ها کرد، 2 هزار و 859 کودک 17 ساله یا کمتر در آمریکا بر اثر تیراندازی کشته یا زخمی شدند.

براساس گزارش «گان ویلونس آرشیو»، رقم ثبت شده در سال جاری، از سال 2014 تاکنون بی سابقه بوده است.

گزارش مذکور آورده است، دستکم 306 کودک 11 ساله یا کمتر در سال 2022 بر اثر تیراندازی کشته شده اند؛ ضمن این که هزار و 323 کودک بین 12 تا 17 سال دیگر در تیراندازی جان خود را از دست دادند.

این آمار وحشتناک پس از آن منتشر شد که یک دختر 3 ساله در کانزاس سیتی، ایالت میسوری در شب کریسمس بر اثر تیراندازی تصادفی کشته شد.

تلفات تیراندازی به کودکان در سال 2022 در آمریکا همچنین شامل 19 دانش آموز 11 ساله یا کمتر است که در تیراندازی دسته جمعی ماه می در مدرسه ابتدایی راب در ایالت تگزاس کشته شدند.

یکی از خردسال ترین قربانیانی که امسال با شلیک گلوله کشته شد، یک نوزاد 5 ماهه بود که در جریان تیراندازی ماه ژوئن در شیکاگو کشته شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *