تاکید معاون سازمان انرژی اتمی بر ایجاد فرصت‌های مطالعات صنعتی در سازمان انرژی اتمی

12:18 - 12 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۷۹۵۵
رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت که نیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه صنعت هسته‌ای بیش از آن چیزی است که در گذشته وجود داشته است.

خبرگزاری میزان - امیر حسین فقهی، معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در حاشیه جلسه توسعه فناوری هسته‌ای، مبنای اقتدار ملی» که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، میزان تعامل سازمان با  دانشگاه‌های کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت:‌ با توجه به برنامه توسعه‌ای و راهبردی تنظیم شده در سازمان انرژی اتمی و چشم انداز روشنی که در ذهن مدیران سازمان و دولت سیزدهم وجود دارد، انتظارات در این عرصه بیش از گذشته است.

وی با اشاره به این که در این زمینه امتیازاتی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای در نظر گرفته شده است، افزود: این امتیازات را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های فیزیک، شیمی، مهندسی برق، مکانیک مواد، مهندسی هسته‌ای و سایر رشته‌های مرتبط در نظر گرفته‌ایم.

فقهی تصریح کرد:‌ این انتظارات در کشور وجود دارد، زیرا صنعت هسته‌ای ایران به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده و برای رفع نیازهای مردم اجازه توقف نداشته و راهی جز ادامه دادن ندارد؛ بنابراین باید به این مسیر ادامه دهیم، زیرا انتظارات بالایی در بخش‌های کشاورزی، پزشکی، برق و فناوری‌های نوین از سازمان انرژی اتمی وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با اشاره به این که هم اکنون تامین نیروی انسانی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی سازمان انرژی اتمی است، اظهار کرد: نیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه صنعت هسته‌ای بیش از آن چیزی است که در گذشته وجود داشته به همین دلیل وظیفه دانشگاه‌ها تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت است؛ مسئله‌ای که همراهی مسئولان هر استان را با دانشگاه‌ها می‌طلبد.

وی درباره همکاری دانشگاه‌های اصفهان در این زمینه با سازمان انرژی اتمی بیان کرد: اصفهان یکی از استان‌های مستعد کشور از نظر زیرساخت‌های فنی در فناوری هسته‌ای محسوب می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود دانشگاه‌های استان اصفهان نقش قابل توجهی در تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنعت را برعهده داشته باشند.

فقهی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله برای توسعه هر صنعتی، تامین نیروی انسانی است و خوشبختانه دانشگاه‌های استان اصفهان در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌اند اما به حتم صنعت هسته‌ای برای تولید نیروگاه، تکمیل چرخه سوخت و همچنین ساخت سوخت ایرانی، نیازمند سرمایه انسانی بیشتری است.

وی افزود: از گذشته دانشگاه اصفهان، جزو دانشگاه‌های مطرح کشور به شمار می‌آمده و تاکنون نیروهای انسانی ارزشمندی را در حوزه تخصصی، مدیریتی و آموزش تحویل جامعه داده که این مسئله انتظارات از این دانشگاه را بالا می‌برد؛ به ویژه این که زیرساخت‌های هسته‌ای موجود در استان اصفهان در مقایسه با دیگر استان‌ها توسعه بیشتری داشته و انتظار می‌رود که نخبگان اصفهانی با همت و درایت در مسیر توسعه صنعت گام بردارند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با اشاره به مزیت‌های ایجاد شده در سازمان انرژی اتمی برای فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای تصریح کرد: با توجه به رویکرد جدید سازمان از تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور دعوت می‌کنیم که فرصت‌های مطالعات صنعتی را در این سازمان بگذرانند.

وی در پایان گفت: : این کار دارای مزیت است و پس از گذراندن این دوره‌های مطالعات صنعتی شاهد نتایج مثبت آن در تدریس و نیز در تعریف پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکترا خواهند بود و به این ترتیب نیروی انسانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها بیشتر صرف نیازهای صنعتی کشور می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *