رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واگذاری رانتی هایما به مدیران ایران‌‌خودرو تلویحا تایید شد

11:08 - 14 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۰۸۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
شرکت ایران‌خودرو در توجیه واگذاری خودرو هایما اس8 به مدیران ارشد این شرکت اطلاعیه‌ای را صادر کرده که در همین اطلاعیه نیز واگذاری رانتی خودرو به مدیران ایران‌خودرو تلویحا تایید شده است.

خبرگرای میزان- شرکت ایران‌خودرو درباره عرضه خودروهای هایما اس8 به مدیران ارشدش مدعی شده است که موضوع واگذاری نخستین خودروهای تولیدی هایما اس8 به مدیران این شرکت که پس از فرآیند تولید در مرحله آزمایشی، قابلیت واگذاری به مشتریان را نداشته، مطابق مجوز هیات مدیره این شرکت صورت گرفته است.

در ادامه اطلاعیه ایرانخودرو آمده است: این خودروها که در فرآیند شناسایی ایرادات کیفی و مونتاژی دارای برخی مغایرت‌های کیفی در بخش‌های موتور، بدنه، رنگ، تزیینات داخلی و... بوده، طبق رویه جاری شرکت‌های خودروسازی قابلیت عرضه به مشتریان را نداشته و به صورت‌های دیگری به جز سیستم عادی فروش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر همین اساس خودروهای مذکور نیز با قیمت تعیین‌شده توسط هیات‌مدیره این شرکت به برخی از مدیران متقاضی در گروه صنعتی ایران‌خودرو که مایل به خرید با شرایط تعیین شده هستند واگذار می‌شود.

در عین حال، عرضه نخستین سری خودروهای جدید در اکثر شرکت‌های خودروسازی به منظور ارزیابی‌های فنی و کارشناسی و اجرای برنامه توسعه بازار، با قیمت متعارف امری معمول بوده و گروه صنعتی ایران خودرو نیز طی دوره های گذشته درخصوص سایر محصولات خود قبل از عرضه انبوه به بازار، تولیدات اولیه را با چنین شرایطی عرضه کرده است.
بنابراین شرکت ایرانخودرو در این اطلاعیه صراحتا تصریح کرده است که واگذاری خودرو به مدیران ارشد امری معمول بوده این در حالی است که مردم برای خرید خودروهای این شرکت چندین بار در قرعه‌کشی شرکت کرده و موفق به خرید محصولات ایرانخودرو نمی‌شوند. در واقع خرید خودرو امروز برای عمده مردم به یک آرزو تبدیل شده و اقشار متوسط برای خرید یک خودرو به یک قیمت کارخانه باید هفت‌خوان را پشت سر بگذارند.

جالب اینجاست که ایرانخودرو مدعی شده که خودروهای مذکور دارای مغایرت‌های کیفی بوده است اما مگر این خودروها مورد بررسی کارشناسان مستقل گرفته که این شرکت چنین ادعایی دارد؟

سوالی دیگری که مطرح می‌شود این است که واقعا مغایرت کیفی این خودروها درحدی بحرانی بوده که با حتی نصف قیمت بازار به مدیران ارشد ایران‌خودرو واگذار شود؟

از طرفی اگر هم این خودروها دچار نقصی بوده‌اند بهتر بود برای رفع هرگونه شبهه در مزایده به فروش عام گذاشته می‌شد نه اینکه به مدیران ارشد شرکت واگذار شود.

وزارت صمت نیز به تخصیص خودرو با قیمت کارخانه به مدیران ایران‌خودرو واکنش نشان داده و خواستار ابطال آن شده است و تاکید کرده که این وزارتخانه هیچ گونه رانت را در هیچ زمینه ای برنمی تابد و به محض اطلاع قاطعانه برخورد لازم را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *