جزئیاتی از لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ به معیشت، سلامت و تولید چقدر توجه شده است؟

17:27 - 21 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۲۰۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور امروز ۲۱ دی ۱۴۰۱ بعد از حدود یک ماه تاخیر از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در گزارش زیر برخی جزییات بودجه1402 مورد بررسی قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان _ رئیس‌جمهور صبح امروز در زمان تقدیم لایحه بودجه در مجلس با اشاره به اینکه بخش بودجه شرکت‌های دولتی اول آبان تقدیم مجلس شده بود، گفت: لایحه بودجه نیز پنجم دی به مجلس ارسال شد، 2 بخش شدن بودجه شامل جداول و تبصره و احکام به دلیل اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس بود.

با توجه به اینکه سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه یک ماه بعد از آغاز فرایند بودجه‌نویسی ابلاغ شد؛ دولت این سیاست‌ها را در لایحه لحاظ کرد تا بودجه سال آینده با برنامه هفتم توسعه که قرار است به‌زودی به مجلس تقدیم شود، هم‌راستا باشد.

ارقام تخصیص یافته به موضوعات معیشت، سلامت و تولید در لایحه بودجه سال آینده در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است.

تولید و اشتغال دانش‌بنیان

بر اساس گزارش‌ها دولت در سال‌جاری مشوق‌های مختلف مالیاتی همانند کاهش هفت درصدی مالیات واحدهای تولیدی را به تصویب رسانده است.

دولت در ادامه‌ این سیاست در لایحه بودجه سال 1402 به منظور حمایت از تولید، اشتغال پایدار و رشد تولید ملی با تأکید بر یکپارچه‌سازی حمایت‌ها و بسط عدالت سرزمینی در راستای رشد و پیشرفت استان‌های کشور با اولویت طرح‌های تولید دانش‌بنیان و پیشران و ایجاد اشتغال در مناطق مرزی، مبالغی را اختصاص داده است.

در تبصره 18 این لایحه پیش‌بینی امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استان‌های کشور یکی از بخش‌های مهم لایحه بودجه در بخش تولید است که در مجموع برای این صندوق ۳۱ هزار میلیارد تومان، یعنی برای هر استان به میزان یک هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.

در بخش عمرانی نیز بودجه اختصاص‌یافته افزایش قابل‌ توجهی داشته و به رقم ۳۲۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده است. سازوکارهایی برای مشاغل کوچک و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز در این تبصره در نظر گرفته شده است.

سلامت در لایحه بودجه سال 1402

دولت در لایحه تقدیمی جهت کاهش قیمت داروهای وارداتی نرخ چهار درصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی و دارو را به یک درصد تقلیل داده است و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است مبلغ ششصد و نود هزار میلیارد ریال بابت دارو، یارانه اختصاص دهد.

تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع، استمرار نسخه الکترونیک و ارائه معافیت حقوق ورودی برای واردات آمبولانس از دیگر بخش‌های حمایتی دولت در حوزه سلامت است.

دولت در حوزه پیشگیری نیز منابع خوبی برای سلامت در نظر گرفته است؛ به طوری که برای تحقق این امر بخشی از عوارض بر سیگار برای سلامت و بخشی از ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را به این حوزه اختصاص داده است.

معیشت مردم

دولت سیزدهم همچنین برای معیشت مردم رویه‌ای ویژه در نظر گرفته است که بر این اساس مبلغ سه میلیون و یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال بابت یارانه نقدی و معیشتی پرداخت می‌شود. همچنین مبلغ پانصد و شصت هزار میلیارد ریال به نان یارانه اختصاص داده است.

بر اساس تبصره 12 لایحه بودجه سال آینده ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان متوسط بیست درصد (%20) باید افزایش یابد. همچنین حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به میزان متوسط بیست درصد (%20) افزایش می‌یابد.

بر این اساس حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی, پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه نباید از هفتاد میلیون ریال کمتر باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *