تداوم گازرسانی با وجود سرمای شدید

10:56 - 24 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۴۷۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس مرکز راهبری گاز ایران با اشاره به پایداری سرما از اول دی، گفت: با وجود سرمای بی‌سابقه‌ای که در کشور داریم هیچ خللی در روند گازرسانی نداشته‌ایم.

خبرگزاری میزان _ غلامرضا کوشکی در رابطه با وضعیت مصرف گاز در کشور، گفت: میزان مصرف گاز از اویل دی ماه بالغ بر ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی و تجاری ثبت شده و حداکثر مقدار مصرف در روز پنجشنبه ۶۸۵ میلیون متر مکعب بود که ۸۰ درصد از گاز تولیدی در بخش خانگی و تجاری مصرف شد.

رئیس مرکز راهبری گاز ایران افزود: میزان مصرف گاز در سال‌های قبل هم خارج از الگو بود و در مقایسه با سال گذشته مصرف خانگی ۶۰۰ میلیون متر مکعبی را در اواخر دی شاهد بودیم یعنی سال گذشته در ۲۷ دی مصرف خانگی ۶۰۰ میلیون متر مکعبی را ثبت کردیم. اما امسال هوا سردتر بود و در نیمه آذر میزان مصرف گاز به ۶۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی رسید.

وی همچنین ادامه داد: با پایداری سرمای از اوایل دی، مصرف گاز بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب بود و این میزان از مصرف تداوم داشت و برای آمادگی کامل شبکه فرصت نداشتیم. گاز در جنوب تولید و به مرکز می‌رسد و از آنجا به سمت شرق توزیع می‌شود و با وجود سرمای بی سابقه‌ای که در کشور داریم هیچ خللی در روند گازرسانی نداشتیم.

کوشکی با اشاره به اینکه در مناطق مختلف، الگوی مصرف در بخش خانگی و تجاری متفاوت است، گفت: به عنوان مثال الگوی مصرف برای هر خانوار تهرانی روازنه حدود ۱۰ متر مکعب گاز تعیین شده، اما این میزان از مصرف در شهر تهران 2 برابر است و در استان‌های سردسیر نیز افزایش مصرف را شاهد هستیم.

رئیس مرکز راهبری گاز ایران اعلام کرد: با پوشیدن لباس گرم، پوشاندن دریچه کولر، تنظیم دمای رفاه منزل، محیط‌های اداری و محیط‌های تجاری به ۱۸ تا ۲۱ درجه می‌توان به الگوی مصرفی رسید.

کوشکی همچنین در گفت‌وگو با رسانه ملی اظهار کرد: مدیریت تولید گاز با شرکت ملی گاز و مدیریت مصرف با مردم عزیز است که راهکار‌های متفاوتی برای مصرف وجود دارد در بعضی از راهکار‌ها که هم زمانبر و مستلزم هزینه هستند مانند استفاده از پنجره‌های دوجداره یا عایق‌کاری سیستم موتورخانه، اما راهکار‌های وجود دارد که بدون هزینه و به راحتی می‌شود آن‌ها را انجام داد و در کاهش مصرف گاز بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی امروز و فردا تداوم سرمای را داریم و 2 موج بارشی و سرما هم در این هفته وارد کشور می‌شود و از مردم عزیز می‌خواهیم کمک کنند که همه هموطنان عزیز از نعمت گاز بهره‌مند باشند.

مصرف 80 درصد گاز در بخش خانگی

همچنین مسلم رحمانی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، در رابطه با وضعیت مصرف گاز در کشور، گفت: در روز گذشته مصرف گاز خانگی به 685 میلیون متر مکعب در روز رسید که یک رکورد بی‌سابقه از جهت استمرار مصرف بالای گاز خانگی در کشور است.

وی افزود: در حال حاضر گاز طبیعی تزریقی به شبکه گاز کشور حدود 850 میلیون متر مکعب در روز است و 80 درصد از این گاز در بخش خانگی، اداری و تجاری مصرف می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *