سرنوشت عرضه خودرو در بورس چه می‌شود؟

12:42 - 24 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۴۸۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عرضه خودرو در بورس کالا در چند وقت گذشته مخالفان جدی پیدا کرده و با اما و اگرهایی مواجه شده است. برای سامان‌بخشی و شفافیت‌سازی این موضوع سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوع ورود کرده است. اما سرنوشت نهایی عرضه خودرو چه می‌شود؟

خبرگزاری میزان _ در روزهای گذشته خبری مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد که در پی آن سخنگوی وزارت صمت در رابطه با دلیل این اقدام، گفت: عرضه خودروهایی که تا پیش از این در بورس انجام می‌شد تا زمان دست‌یابی به چارچوب مشترک قیمت‌گذاری با شورای رقابت می‌تواند ادامه داشته باشد.

وی همچنین اظهار کرد: وزارت صمت تا پیش از نهایی‌شدن موضوع قیمت‌گذاری نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه در بورس بدهد و به‌همین دلیل بخاطر ورود سازمان بازرسی عرضه دنا لغو شد.

وزیر اقتصاد: عرضه خودرو در بورس ادامه یابد

اما این موضوع به این جا ختم نشد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس، خواستار اقدام مناسب و فوری برای از بین بردن ابهامات عرضه و فروش خودرو در بورس کالا جهت رفع ابهام و جلوگیری از نگرانی سهامداران شد. 

در این خصوص صبح امروز، وزیر اقتصاد در پاسخ به درخواست رئیس سازمان بورس طی نامه‌ای اعلام کرد: سیاست وزارت امور اقتصادی و دارایی حمایت از سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت است. با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته گذشته ادامه یابد.

در این نامه آمده است: در صورت دریافت هر درخواستی از سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها، موضوع مجددا در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح شود.

ارجاع موضوع عرضه خودرو در بورس به شورای عالی بورس، توسط وزیر اقتصاد

ورود جدی سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس کالا

خبر ادامه عرضه خودرو در بورس کالا در حالی از سوی وزارت اقتصاد منتشر شده است که در روزهای گذشته خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از عرضه خودرو در بورس کالا انتقاد و تاکید کرد: این سازمان به عرضه خودرو در بورس ورود کرده چرا که زمانی که شورای رقابت هنوز از تصمیمات قبلی خود عدول نکرده نباید خودرو در بازار بورس ارائه شود.

وی با بیان اینکه شورای رقابت عرضه خودرو را انحصاری می‌داند و به جای انجام فرمول قیمت‌گذاری عرضه خودرو را در بورس کالا آغاز کرده است، گفت: باید فرمول و دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت تنظیم شود و سازمان بازرسی پیگیر است که این اتفاق رقم بخورد.

دنا پلاس فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

با این وجود صبح امروز خبری مبنی بر آغاز عرضه دنا پلاس در بورس منتشر شد و مدیر نظارت به بورس‌ها سازمان بورس در این رابطه اعلام کرد: سازمان بورس با اتکا به اختیارات قانونی و حمایت از حقوق سهامداران و بازار سرمایه و با اتکا به اختیارات مصرح قانونی خود، تا این لحظه تصمیمی برای لغو عرضه دنا پلاس شرکت ایران‌خودرو در بورس کالا نگرفته و فرآیندهای عرضه و ثبت سفارش در حال انجام است.

نامه 11 نماینده مجلس به شورای رقابت

اما و اگرهای عرضه خودرو در بورس کالا در حالی است که منتقدان جدی‌ای دارد تا جایی که ۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در راستای توقف عرضه خودرو در بورس کالا به شورای رقابت نامه نوشته‌اند اما باید دید در روزهای آینده سرنوشت نهایی این موضوع به کجا می‌رسد؟

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *