استقبال اروپا از پناهجویان با حصارهای فولادی و سیم خاردار

13:18 - 24 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۵۰۰۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران در مرزهای اتجادیه اروپا همچنان در حال تشدید شدن است و پناهجویان با بحران‌ مواجهند.

خبرگزاری میزان - ارقام جدید نشان می‎دهد که کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2022 با «فشار بی سابقه» در مرزهای خارجی خود مواجه شدند.

به گزارش «یورومد مانیتور»، تعداد موارد عبور غیرقانونی شناسایی شده به سطحی رسید که از سال 2016 مشاهده نشده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده اخیر توسط آژانس مرزی اتحادیه اروپا، Frontex، حدود 330 هزار عبور غیرقانونی مرزی در سال گذشته میلادی شناسایی شده است.

بر این اساس، عبور مهاجران در سال 2022 در مقایسه با سال پیش از آن جهش سالانه 64 درصدی را نشان می‌دهد.

آژانس مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دومین سال متوالی با «افزایش شدید» در تعداد ورودی‌های غیرقانونی است.

در حال حاضر پناهجویان در مرزهای اتحادیه اروپا با بحران‌های بسیاری از جمله سرمای شدید هوا و احتمال مرگ بر اثر سرما مواجه هستند.

اتحادیه اروپا اقدامات کافی را برای مقابله با این بحران انجام نداده و توافقنامه جدیدی در مورد مهاجرت و پناهندگی، که توسط کمیسیون اروپا در سپتامبر 2020 پیشنهاد شد، همچنان بین 27 کشور اتحادیه اروپا در حال مذاکره است.

در میان پیشنهادهای اصلی پیمان جدید، مکانیسم همبستگی «داوطلبانه و موقت» است که سهمیه‌های جابجایی اجباری را که از نظر بسیاری از کشورها به‌عنوان اقدام تفرقه‌انگیز سیاسی تلقی می‌شود، از بین می‌برد.

اکنون زمان بازنگری در سیاست مهاجرت اتحادیه اروپا فرا رسیده است؛ دیوارهای جدیدی در اروپا ساخته می‎شوند، اما بحران کنونی را حل نمی‌کنند.

صربستان در حال ساخت حصاری در مرز خود با مقدونیه شمالی است و برای جلوگیری از عبور از بلغارستان، حصاری دیگری در نظر دارد؛ یونان در نظر دارد حصار فولادی، بتنی و سیم خاردار مرزی خود به طول 40 کیلومتر و ارتفاع 5 متر در مرز با ترکیه را 140 کیلومتر دیگر گسترش دهد.

طی دو سال گذشته لهستان، لیتوانی و لتونی مرزهای خود را با بلاروس با نصب حصارهای فولادی و سیم خاردار با هزینه بیش از نیم میلیارد یورو تقویت کرده‌اند؛ چندین سال قبل از آن، مجارستان 1.64 میلیارد یورو برای نصب موانع فولادی و سیم خاردار در مرزهای خود با صربستان و کرواسی هزینه کرد.

در دهه گذشته حدود هزار و 800 کیلومتر دیوار و حصار مرزی در اطراف اتحادیه اروپا ساخته شده است؛ قیمت‌های سنگین شامل دوربین‎ها، حسگرهای حرارتی، هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه مسلح و نگهبانان برای گشت‌زنی و اخراج پناهجویان و همچنین هزینه‎های کاهش تجارت بین همسایگان و محیط زیست آسیب دیده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *