فاز 11 پارس جنوبی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید

9:32 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۸۲۲۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر نفت گفت: فاز 11 پارس جنوبی نزدیک به 20 سال بلاتکلیف بود و قراردادهای مختلف بسته می‌شد ولی هیچ اتفاق عملیاتی انجام نمی‌شد، ظرف 15، 16 ماه گذشته همکاران ما در شرکت ملی نفت و شرکت پترو پارس ابتکار خوبی به خرج داده‌اند که قول می‌دهم تا پایان امسال آن را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

خبرگزاری میزان - جواد اوجی وزیر نفت با حضور در بخش خبر 21 شبکه یک سیما در خصوص وضعیت گاز رسانی در کشور، اظهار داشت: در شهریور 1400 که دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد، در بدو آغاز به کار نزدیک به 250 میلیون متر مکعب نا ترازی گاز در روز داشتیم و اکثر کارشناسان اذعان داشتند که دولت در ابتدای کار خود با یک زمستان بسیار سختی باید دست و پنجه نرم کند.

وی یادآور شد: در زمستان سال 1399 یعنی سال قبل از شروع به کار دولت سیزدهم در زمستان قطعی برق و گاز داشتیم که وزارت نفت در بدو شروع به کار دولت سیزدهم به صورت جهادی یکسری اقدامات کوتاه مدتی را انجام داد تا مردم در زمستان سال 1400 دچار مشکل قطعی گاز نشوند.

وزیر نفت ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین کارهایی که از سال گذشته شروع کردیم و امسال هم آن را ادامه دادیم، بحث تولید حداکثری گاز از میادین مستقل گازی و میادین مشترک، تعمیرات تجهیزات و تاسیسات بخش بالادست و پایین دست و تامین ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع بود.

اوجی اظهار داشت: همچنین مشوق های خوبی برای مشترکان خوش مصرف و تنبیهی برای مشترکان پر مصرف بخش خانگی و تجاری در نظر گرفته شد، ضمن آنکه طی این مدت در حوزه بهینه‌سازی موتورخانه های مجتمع های اداری و مسکونی و گازسوز کردن خودروهای عمومی اقداماتی انجام شد.

وی با اشاره به اتفاقات چند روز اخیر، بیان داشت: سرمای کم سابقه‌ای داشتیم، بیش از 20 استان دمای منهای 15 درجه داشتند و از آنجاییکه این سرما همه گیر و به صورت پایدار بود، منجر به افزایش مصرف گاز شد، در برخی روزها مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده 150 میلیون متر مکعب بیش تر از سال گذشته بود.

وزیر نفت تصریح کرد: علاوه بر سرمای بی سابقه و پایدار و افزایش مصرف غیر متعارف گاز، قطع گاز سوآپ ترکمنستان را داشتیم که به علت سرمای فراگیر در کشور خودشان و مشکل خطوط انتقال ایستگا‌ه ها، صادرات گاز آن‌ها به جمهوری اسلامی ایران قطع شد.

اوجی با اعلام اینکه ما بزرگترین شبکه گاز رسانی در دنیا را داریم، گفت: بالغ بر 480 هزار کیلومتر شبکه گاز رسانی در کشور است، امروز نزدیک به 36 هزار و 365 روستا و هزار و دویست و بیست و چهار شهر از نعمت گاز بهره‌مند هستند، ضریب گاز رسانی شهری ما بالای 95 درصد و ضریب گاز رسانی به روستاها بالای 85 درصد است.

وی اظهار داشت: با مطالعاتی که در خصوص شبکه گاز رسانی کشور انجام داده‌ایم، متوجه شده‌ایم که به دلیل طولانی بودن خطوط انتقال در سرشاخه‌ها ضعف داریم که بخشی را تقویت کردیم و بخش دیگر هم مطالعات بیشتری می‌طلبد و در بلند مدت انجام خواهد شد.

وزیر نفت با تاکید براینکه در عمده مناطق شمال کشور ضعف ما در سرشاخه‌ها بود، اضافه کرد: سرمای زیاد، مصرف بالای گاز، قطع صادرات گاز ترکمنستان و ضعف در سرشاخه‌ها و خطوط انتقال در پایان شبکه گاز رسانی منجر شد تا در جنوب خراسان رضوی افت فشار شدید گاز اتفاق بیفتد و در تربت جام برای 17 هزار مشترک، قطعی گاز رخ بدهد.

اوجی با بیان اینکه ما در صنعت نفت غافلگیر نشدیم و اقداماتی را از قبل انجام داده بودیم، گفت: همانطور که اشاره کردم در بحث تعمیرات و افزایش حداکثر تولید گاز و همچنین تغییر آرایش خطوط شبکه اقداماتی را انجام داده بودیم، به محض آنکه قطعی صادرات گاز ترکمنستان اتفاق افتاد، سریعا خطوط شبکه گاز را تغییر آرایش دادیم، ایستگاه‌های تقویت فشار را وارد سرویس کردیم و مصرف را مدیریت کردیم؛ محدودیت مصارف در بخش صنایع، همکاری مردم و تعطیلات هم در کاهش مصرف اثرگذار بود.

وی با بیان اینکه ما از قبل نیز تدابیر لازم را اندیشیده بودیم، گفت: تامین سوخت مایع، نفت سفید، کپسول ال پی جی، بخاری برقی و گازی را به صورت دپو در مراکز حساس انجام داده بودیم و از طرفی هشدارهای لازم را نیز به هلال احمر، ستاد سوخت و ستاد بحران داده بودیم ضمن آنکه تعطیلی مدارس و ادارات هم به تقویت خطوط انتقال شبکه کمک کرد.

وزیر نفت ادامه داد: از مردم بابت همکاری در مدیریت مصرف تشکر و از مردم شمال شرق کشور نیز بابت قطعی گاز عذرخواهی می‌کنم.

اوجی به اقدامات بلند مدت وزارت نفت به تقویت شبکه گاز کشور اشاره کرد و گفت: افزایش تولید گاز از میادین جدید و تکمیل فازهای پارس جنوبی را در دستور کار داریم؛ فاز 11 پارس جنوبی نزدیک به 20 سال بلاتکلیف بود و قراردادهای مختلف بسته می شد ولی هیچ اتفاق عملیاتی انجام نمی‌شد، ظرف 15، 16 ماه گذشته همکاران ما در شرکت ملی نفت و شرکت پترو پارس ابتکار خوبی به خرج داده‌اند که قول می‌دهم تا پایان امسال فاز 11پارس جنوبی را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

وی همچنین افزود: بحث تقویت شبکه را در دستور کار داریم و در آینده نزدیک عملیات تقویت شبکه گاز منطقه در تربت جام را شروع خواهیم کرد و ظرفکمتر از یکسال نجام خواهد شد تا هموطنانمان در این منطقه سال دیگر دچار مشکل نشوند؛ در بحث بهینه سازی دولت برنامه‌های خوبی دارد و راه‌کارهایی در بودجه 1402 و برنامه هفتم دیده شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران 2.5 برابر میانگین جهانی است که باید آن را کنترل کنیم، گفت: همه فعالان حوزه صنعت نفت و گاز حدود 1.5، 2 ماه است که آماده باش هستند و تلاش نمودند تا هیچ وقفی در تولید نداشته باشیم و برای اولین بار رکورد برداشت 705 میلیون مترمکعب از پارس جنوبی را داشتیم و امروز تولید گاز خام ما به عدد 980 میلیون متر مکعب و تولید گاز خروجی از 21 پالایشگاه گازی ما به عدد 848 میلیون متر مکعب رسیده است.

اوجی افزود: 23 میلیون مشترک گاز داریم که در این مدت تنها 17 هزار مشترک قطعی گاز داشتند که البته این میزان هم نباید قطعی گاز داشته باشیم؛ آن دسته از مشترکینی هم که در این مدت مشکل افت فشار و قطعی گاز داشتند، قبض برق آن‌ها را تقبل خواهیم کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *