افزایش حملات راست‌گرایان افراطی به مراکز اسلامی فرانسه

12:44 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۸۶۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت و حملات راست‌گرایان افراطی در فرانسه طی سال‌های اخیر به‌خصوص علیه مسلمانان و مساجد روندی نگران کننده به خود گرفته است.

خبرگزاری میزان – قدرت گرفتن و گسترش نفوذ راست‌گرایی افراطی در کشورهای اروپایی و به‌خصوص در فرانسه موضوعی است که کارشناسان در سال‌های اخیر درباره آن همواره هشدار می‌دهند.

نمود این افزایش قدرت و نفوذ در فرانسه را می‌توان در انتخابات ریاست جمهوری 2022 این کشور مشاهده کرد؛ «مارین لوپن»، رئیس حزب راست افراطی و رقیب انتخاباتی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه اگرچه در این انتخابات به پیروزی دست نیافت اما نتایج قابل ملاحظه‌ای کسب کرد.

«لوپن» این نتایج را در حالی کسب کرد که در مبارزات انتخاباتی خود لفاظی‌های شدیدی را درباره مهاجرت و علیه مسلمانان مطرح کرد.

به موازات این قدرت یافتن و گسترش نفوذ، حملات راست‌گرایان افراطی علیه مساجد، مسلمانان و نهادهای اسلامی در فرانسه نیز طی سال‌‎های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش شبکه خبری «تی‌آرتی»، خشونت راست افراطی و حملات علیه مسلمانان در فرانسه افزایش بسیاری را تجربه می‌کند.

یک گروه دیده‌بان مستقر در بروکسل، با محکوم کردن «گفتمان‌ها و استراتژی‌های تفرقه‎افکنانه فزاینده دولت فرانسه» گفت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند ایدئولوژی راست افراطی و حملات به جامعه را نادیده بگیرد.

شبکه اروپایی ضد نژادپرستی (ENAR) پیش از این هشدار داده است: فرانسه نشانه‌هایی از رشد راست افراطی در نهادهای خود نشان می‌دهد.

اروپا باید نگران «گفتمان‌ها و استراتژی‌های تفرقه‌افکن فزاینده» دولت فرانسه باشد که مبتنی بر ایدئولوژی راست افراطی است و مسلمانان و سازمان ‌های اجتماعی را هدف قرار می‌دهد.

در پوشش‌های ادعایی، سازمان‌های اجتماعی مسلمانان منحل شده‌اند، مساجد مورد حمله قرار گرفته‌اند، مدارس و مشاغل متعلق به مسلمانان بسته شده‌اند و این امر برخلاف اصول حاکمیت قانون است.

علاوه بر این سیاستمداران فرانسوی فعالانه به دنبال ارتباط با سازمان‌های سیاسی آشکارا راست افراطی در سراسر اروپا هستند.

رسانه‌های جریان اصلی فرانسه نیز به روند حمله به سازمان‌های اسلامی و اسلام هراسی  و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان  پیوسته‌اند.

راست‌گرایی افراطی گریبانگیر تمامی فرانسه

اما راست‌گرایی افراطی تنها تهدیدی برای مسلمانان به شمار نمی‌رود و حمایت دولت فرانسه از این روند می‌تواند تبعاتی برای همه این کشور در پی داشته باشد

رسانه‌های فرانسه گزارش دادند 13 نفر که با یک گروه راست افراطی فرانسه ارتباط دارند، روز سه‌شنبه به اتهام توطئه برای ترور «امانوئل مکرون»، و برنامه‌ریزی برای یک رشته حملات دیگر محاکمه می‌شوند.

دادستان‌ها می‌گویند که این 13 عضو گروه «Les Barjols»، یک کودتا را برنامه‎‌ریزی کرده‌ بودند که شامل طرحی برای حمله به «مکرون» در یک حضور عمومی در سال 2018 نیز بوده است.

آنها با استناد به شواهد جمع‌آوری شده آنلاین، از مکالمات تلفنی و جلسات، می‎گویند که مظنونان همچنین قصد کشتن مهاجران و حمله به مساجد را در فرانسه داشتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *