عرضه خودرو در بورس از چاله درآمدن و در چاه افتادن است

12:49 - 01 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۳۳۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نماينده مجلس شوراى اسلامى با انتقاد از عرضه خودرو در بورس گفت: اینکه مسئولان برای حذف قرعه‌کشی، خودرو را در بورس کالا عرضه می‌کنند و 2 برابر گران‌تر از قیمت کارخانه به فروش می‌رسانند کار نادرستی است.

جلال رشیدی کوچی در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس از چاله درآمدن و در چاه افتادن است، اظهار کرد: بايد دست‌های پشت‌پرده‌ای که باعث تفاوت بسيار قیمت بازار آزاد و کارخانه شده را شناسایی و دلایل را حل کرد نه اینکه صورت‌مسئله را پاک كنيم.

نماينده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شوراى اسلامى گفت: اینکه مسئولان برای حذف قرعه‌کشی، خودرو را در بورس کالا عرضه می‌کنند و 2 برابر گران‌تر از قیمت کارخانه به فروش می‌رسانند کار ناصحیح و نادرستی است.

وی با تاكيد بر اينكه دولت برای اصلاح قیمت خودرو باید عرضه را به تقاضا نزدیک کند، بیان كرد: این یک روش بسیار ساده است و پیچیده نیست؛ یعنی اینکه دولت باید حداکثر ظرفيتى که خودروسازان می‌توانند به بازار ارائه دهند را بکار گرفته و در کنار آن مازادی که نیاز است و خارج از توان خودروسازان است را با واردات کنترل كند.

دنا پلاس ۱۹۰ میلیونى را در بورس ۴۴۰ میلیون فروخته‌ايم و ذوق مى‌كنيم که ۱۵۰ میلیون ارزان‌تر از بازار است

رشیدی با اشاره به ثبت‌نام بیش از ظرفیت متقاضیان در قرعه‌کشی خودرو، اعلام کرد: این نادرست است كه در یک قرعه‌کشی ۹ میلیون نفر تنها برای ۲۰ هزار خودرو ثبت‌نام كنند و در کنار آن نیز خودرو در بورس عرضه شود.

اين نماينده مجلس شوراى اسلامى اظهار کرد: به عنوان نمونه می‌توان به دنا پلاس دستی اشاره کرد که قیمت کارخانه آن ۱۹۰ میلیون تومان است، اما در بورس کالا ۴۴۰ میلیون تومان فروخته شده است. نباید برای این ارزانی ۱۵۰ میلیون تومانی نسبت به نرخ بازار خوشحال بود زیرا این مصداق 2 برابر گرانفروشی و تضييع حق مردم است.

وی با اشاره به اینکه برخی از خودروهای مونتاژی یا تولیدی داخل در بورس کالا با قیمت2 برابر تا سه برابر قيمت عرضه می‌شود، اعلام کرد: برای حل این مساله باید روش دیگری پیدا کرد و آن روش چیزی نیست جز همسان كردن تقاضا و عرضه.

رشیدی همچنین بر لزوم شكستن انحصارها در بازار خودرو تاكيد كرد و گفت: متاسفانه برخى از مسئولان می گويند با عرضه خودرو در بورس کشف قیمت شده، کشف قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که ما ندانیم ارزش دارایی مان چقدر است، مگر این خودرو چه چیزی هست که ما نبايد قیمت آن را بدانیم و بعد از این همه سال باید در بورس کشف قیمت كنيم.

انتهای پیام/


برچسب ها: خودرو بورس کالا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *