پویایی سینما در گروی برگزاری جشنواره‌هاست/ بیایید صدای مردم باشید

10:39 - 04 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۸۱۰۶
جشنواره فیلم فجر قطعا بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و هنری در کشور است جشنواره‌ای که شاید برخی بگویند که یک جشنواره محلی یا سطح پایین در جهان است، اما طی این سال‌ها شاهد بودیم که حضور و کسب سیمرغ در جشنواره فیلم فجر تا چه اندازه برای سینماگران مهم و حائز اهمیت بوده است.

خبرگزاری میزان- جشنواره فیلم فجر چهل سالگی خود را گذرانده و در این چهل سال همیشه بالاترین سطح رقابت در سینمای ایران در این جشنواره وجود داشته است. به هیچ وجه نمی‌توان منکر این موضوع شد که جشنواره فیلم فجر تاکنون کارگردان، بازیگر و سینماگران بسیاری را به سینمای ایران و حتی جهان معرفی کرده و حضور این هنرمندان در این جشنواره سرآغاز شروع رشد آن‌ها در عالم سینما بوده است.

در سال‌های اخیر هر ساله و به هر بهانه سینماگرانی که خود سابقه حضور در این جشنواره را داشتند، به این جشنواره تاخته و این جشنواره را جشنواره‌ای کم اهمیت خطاب کرده‌اند. باید به این سینماگران گفت که شما می‌توانید جشنواره فیلم فجر را دوست نداشته باشید، اما نمی‌توانید منکر تاثیرگذاری این جشنواره در زندگی هنری بسیاری از اهالی سینما شوید. جشنواره فیلم فجر و تاثیرگذاری آن بر آینده سینماگران یک فعل غیرقابل انکار است.

در این دوره و به دلیل اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته در کشور رخ داده است، عده‌ای به تحریم این جشنواره روی آوردند و کلا نظر بر این دارند که باید سینما و جشنواره را تعطیل کرد و اینگونه اعتراض خود را به گوش مسئولان و حکومت رساند. موارد زیادی برای لزوم برگزاری این جشنواره وجود دارد که یکی از این الزامات این است که برگزاری جشنواره فجر به پویایی سینمای ایران در هر شرایطی می‌تواند کمک کند.

دیوار جشنواره فیلم فجر نام‌های بزرگی را به خود دیده و نام‌های بسیاری را بزرگ کرده و بر سر زبان‌ها انداخته است.
این جشنواره هرساله با حاشیه‌هایی همراه بوده و عده‌ای که در جشنواره حضور نداشته و یا نامزد کسب سیمرغ نشده‌اند به این جشنواره انتقاد کرده‌اند و داوری و یا انتخاب‌ها را نادرست و به دور از عدالت می‌دانستند. همین موضوع که‌ عدم حضور یا کسب جایزه در جشنواره فیلم فجر تا این حد برای سینماگران دارای ارزش بوده است، نشان از اهمیت این جشنواره در بین فعالان عرصه سینما دارد.

تحریم‌کنندگان و یا کسانی که افراد را تشویق به حضور نیافتن در جشنواره می‌کنند باید بدانند که با عدم حضور در جشنواره هیچ مشکلی از مشکلات هنرمندان و سینماگران حل نخواهد شد بلکه فقط باعث از بین رفتن این سینمای نحیف و آسیب‌دیده می‌شود و عملا عده‌ای از کسب درآمد باز می‌مانند.

این در حالیست که می‌توان از حضور در جشنواره به نحوی درست استفاده کرد و با بیان مشکلات مردم از طریق هنر مسئولان را از کمبودهای جامعه آگاه کرد. باید حرف مردم را با هنر سینما زد و از مشکلات و اعتراضات سخن گفت.

سینماگران همیشه مدعی هستند که زبان هنر گویاترین زبان است و می‌توان از این زبان هنر در هر زمینه‌ای استفاده کرد و برگزاری جشنواره‌های موضوعی خود گواه بر این است که سینما می‌تواند در هر زمینه‌ای پیشرو و تاثیرگذار باشد، حال چرا نباید امروز و در این شرایط از زبان سینما و تاثیرگذاری آن برای رساندن حرف مردم به مسئولان استفاده کرد.
بیشترین آسیب کم فروغ شدن جشنواره فیلم فجر به سینماگران و فعالان این حوزه خواهد بود. سینما شغل سینماگران است، مگر کسی می‌تواند شغل و حرفه خود را تعطیل کند؟ اصلا کدام یک از مشاغل به غیر از فعالیت‌های هنری در این ماه‌ها تعطیل بوده و آسیب دیده‌اند؟

هنر با تولید و پویایی رشد می‌کند نه تعطیلی و سکون. توقف تولید فیلم و یا عدم حضور در جشنواره می‌تواند به تعطیلی بیانجامد که قطعا بزرگ‌ترین آسیب از این‌ عدم فعالیت را خود سینماگران خواهند دید.

به شخصه کسی را دعوت به حضور و یا عدم حضور در جشنواره نمی‌کنم، اما به عنوان یک فعال و عاشق حوزه سینما به هیچ عنوان با تعطیلی هیچ جشنواره‌ای حتی یک جشنواره کوچک در دورافتاده‌ترین شهرستان موافق نیستم. سینماگر و هنرمند حرفش را در فیلم سینمایی و با هنرش می‌زند و اعتراضش را با دیالوگ‌هایش در فیلمش می‌گوید.

سینماگران عزیز و شریف بیایید صدای مردم باشید، اما به درستی و با هنر خود، نه با توهین و تشویق به آشوب و تعطیلی جشنواره.

احمدرضا معراجی - بازنشر از نشریه روزانه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *