مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه: قومیت گرایی کشورهای عربی نباید موجب تحریف واقعیت‌های تاریخی شود

11:36 - 08 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۸۲۹۴
مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت که تکرار نام اشتباه و مجعول برای خلیج فارس مشروعیتی برای آن نمی‌آورد.

علی‎رضا عنایتی، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس از سوی برخی از کشورهای عربی، گفت: نام خلیج فارس و این پهنه آبی یک سابقه تاریخی ممتد دارد؛ به عبارت دیگر نامگذاری و نامیدن این پهنه آبی یک سابقه ممتد تاریخی دارد؛ بیش از 2 هزار و 500 سال در نوشته‌ها و روایت‌های مورخینی مثل هرودوت، گزِنُفون و مورخین یونانی این نام به همین شکل مورد استفاده قرار گرفته و نقشه‌ها، متون کهن، سفرنامه‌ها و نقل‌هایی که این پهنه آبی را روایت و ترسیم کردند هم به این نام است.

وی افزود: بنابراین آن چه در تاریخ ذکر شده است، مولود سنوات مثلا 100 ، 200 و 500 سال نیست، بلکه مولود قرن‌های متمادی و هزاره‌های متمادی و آن هم نه توسط مورخان مشخصا ایرانی یا کسانی که انتساب به این منطقه داشتند، بلکه توسط مورخان کاملا قدیمی و کسانی که نام‌های جغرافیایی را در آن زمان در حقیقت احصا کردند، است.

عنایتی در بخشی دیگر، اظهار کرد: بررسی روند تاریخی نشان می‌دهد که ادعاهای کشورهای عربی درباره خلیج فارس همواره وجود داشته است؛ این وضعیت تاریخی از قبل از میلاد مسیح ادامه پیدا کرد تا زمان جمال عبدالناصر؛ اما برخی از کشورهای عربی در دهه‌های اخیر تلاش کردند تا نام خلیج فارس را از واقعیت خود و واقعیت تاریخی جدا کنند و به آن لباس سیاسی و قومیتی بپوشانند.

وی تصریح کرد: این نقطه اشکالی است که در خلیج فارس ایجاد شده است؛ اما مسائل قومیتی و مسائل قوم‌گرایانه شماری از کشورهای عربی نباید موجب تحریف و تغییر واقعیت‌های تاریخی ما شود.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در پایان گفت: ما بر این نام یعنی خلیج فارس تاکید داریم؛ این نام بر اساس یک عنوان تاریخی تعریف شده و اسامی را نمی‌شود، دلخواهانه تغییر داد و تکرار یک نام اشتباه، هیچ مشروعیتی برای نام مجعول جدید نمی‌آورد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *