دولت کانادا در پرونده نسل کشی بومیان به پرداخت غرامت محکوم شد

14:08 - 04 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۸۵۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت کانادا با شاکیان بومی خود به توافقنامه پرداخت غرامت دست یافت؛ توافقی که بومیان آن را لازم اما ناکافی می‌دانند.

خبرگزاری میزان  - پرونده شکایت دسته جمعی 325 جامعه بومی کانادا از دولت این کشور در موضوع جنایت‌های صورت گرفته در مدارس شبانه روزی کودکان بومی با محکومیت دولت کانادا به پرداخت غرامت 2.8 میلیارد دلاری به یک صندوق عام المنفعه پایان یافت.

به گزارش « thewire، macdonaldlaurier و سی بی سی»، دولت کانادا از اوایل قرن نوزدهم کودکان بومی را به اجبار از خانواده‌هایشان جدا و به مدارس شبانه روزی تحت مدیریت کلیسای کاتولیک منتقل کرد.

این روند تا یک قرن ادامه داشت و طی این مدت 150 هزار کودک بومی به حدود 139 مدرسه شبانه روزی پر ازدحام منتقل شدند.

براساس گزارش‌ها تا زمانی تعطیلی این مدارس در دهه 1990 حدود 6 هزار کودک بومی جان خود را به دلیل سوءرفتارها، آزارهای جنسی و جسمی، گرسنگی، بیماری و شکنجه در مدارس مذکور از دست دادند.

در سال 2021 بقایای یک گور دسته جمعی کودکان بومی در محوطه یک مدرسه سابق کشف شد تا مهر تاییدی بر ادعاهای بومیان مبنی بر بروز جنایت در مدارس مذکور طی یک قرن گذشته در میانه بی توجهی دولت‌های کانادا به ادعاهای مذکور باشد.

شکایت 325 جامعه بومی علیه این جنایت دولت کانادا و کلیسای کاتولیک این کشور در نهایت به توافقنامه ای جهت پرداخت غرامت 2.8 میلیارد دلاری به یک صندوق عام المنفعه با هدف تامین مالی آموزش فرهنگ و زبان بومی پایان یافت.

بومیان کانادا تاکید دارند که زمان زیادی طول کشید تا دولت کانادا تاریخ مبتنی بر نسل کشی خود را بپذیرد؛ نسل کشی که آسیب‌های جبران ناپذیری به بومیان این کشور زد.

آن‌ها می‌گویند که پرداخت غرامت مذکور اگرچه خوب اما گام کوچکی برای جبران جنایت‌های رفته بر بومیان است و دولت کانادا باید به جوامع بومی برای ترمیم آسیب‌های وارد شده کمک بیشتری کند.

دانش آموزان بومی در کانادا همچنان شرایط دشواری دارند؛ آن‌ها که به دلیل تبعیض و نژادپرستی نهادینه در کانادا از نرخ نامتناسبی از فقر و بیماری رنج می‌برند، در مدارس این کشور چالش‌های مهمی را پیش رو دارند.

کودکان بومی همچنین با نرخ نامتناسبی نسبت به کودکان سفیدپوست به بهانه ناتوانی خانواده‌ها در مراقبت از آن‌ها از خانواده‌هایشان جدا شده و تحت مراقبت‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که سبب وارد شدن ترومای جدایی در کنار دیگر آسیب‌ها به آن‌ها می‌شود.

باتلاق استعمار فدرال کانادا هنوز هم یک چالش اساسی برای بومیان این کشور است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر کانادا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *