رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هتک حرمت به قرآن؛ تروریسم فرهنگی غرب با ابزار آزادی بیان

14:26 - 05 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۰۲۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشورهای اروپایی در حالی در موضوع هتک حرمت قرآن دم از آزادی بیان می‌زنند که واکنش‌های سختی به هرگونه اهانت به موضوعات مورد تاکید خود مانند تصاویر سیاستمداران نشان می‌دهند.

خبرگزاری میزان – اروپا سابقه دیرینه ای در تهی کردن مفاهیم ارزشمند انسانی و حقوق بشری دارد؛ کشورهای اروپایی در دهه‌های اخیر با سرعت بیشتری در مسیر سیاسی کردن مفاهیم مذکور حرکت کردند تا بتواند خواسته‌های سیاسی خود در عرصه خارجی را تامین و اهداف خود را بر دیگر کشورها تحمیل کند.

رویکرد ابزاری اروپا به آزادی بیان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ این رویکرد ابزاری که در سایه نبود قوانین بازدارنده واقعی و اصیل وارد مرزهای توهین نیز شده است، سبب شده که این مفهوم با ارزش و سودمند در مسیر تساهل و همزیستی معنای خود را از دست داده و به ابزاری سیاسی جهت غرض ورزی‌های بی پایان تبدیل شود.

اوج اهانت اروپا به مفهوم ارزشمند آزادی بیان را می‌توان در توجیه هتک حرمت قرآن دید که در واقع نوعی تروریسم فرهنگی را رقم زده است.

تروریسم فرهنگی که غرب مبدع و پیش برنده آن است، از ابزار آزادی بیان استفاده می‌کند تا ضدیت خود با فرهنگ‌ها و مذاهب دیگر را در دوران پسا استعماری توجیه و بزک کند؛ کشورهای اروپایی این اقدام را در حالی انجام می‌دهند که آگاهانه و عامدانه به مرزهای متداخل آزادی بیان و حقوق بشر یا حتی تمرکز حوزه آزادی بیان بر زندگی سیاسی و اجتماعی توجه نمی‌کنند.

تروریسم فرهنگی را می‌توان بخش یا جزئی از تروریسم شناخته شده در قالب نظامی و مسلحانه دانست که کشورهای غربی ادعای مبارزه با آن را دارند؛ غربِ مدعی آزادی بیان و حقوق بشر تاکنون به دفعات و به ویژه در موضوع برخوردهای غیرانسانی با پناهجویان گریخته از چنگال تروریسم ثابت کرده که حتی ارزشی برای بازماندگان تروریسم که به کشورهایشان پناه می‌برند، قائل نیست.

اقدام تکرار شونده و موهن قرآن سوزی در اروپا که هر بار احساسات حدود 2 میلیارد مسلمان را در سراسر جهان خدشه دار می‌کند، توسط کشورهای اروپایی در حالی با مفهوم آزادی بیان توجیه می‌شود که این کشورها در مورد آتش زدن پرچم رژیم جعلی صهیونیستی یا تصاویر و اظهارات توهین آمیز علیه سیاستمداران خود مواضع سختگیرانه ای اتخاذ می‌کنند.

گذشته از استانداردهای دوگانه در آزادی بیان ادعایی اروپایی‌ها، با هر معیار و شاخصی این دوگانگی رویکرد در خصوص قرآن و دیگر کتب آسمانی فقط می‌تواند نشان دهنده غرض ورزی با هدف تحریک نفرت و نژادپرستی باشد؛ آن هم در شرایطی که کشورهای اروپایی اسلام هراسی را مورد حمایت قرار داده و مقابله با آن را جرم انگاری می‌کنند.

«آناتولی» در گزارشی در رابطه با هتک حرمت قرآن به نقل از یک کارشناس سوئدی نوشت که اجازه سوزاندن قرآن، کتاب مقدس مسلمانان در سوئد در واقع یک پیام سیاسی و نژادپرستانه خطاب به مسلمانان جهان فراتر از مسلمانان حاضر در کشورهای اروپایی است.

آزادی بیان مورد ادعای غرب در حال حاضر به دستاویزی برای نژادپرستان در بازی سیاسی غربی‌ها، جهت حمله به مسلمانان و مهاجران تبدیل شده است؛ تا جایی که امروز می‌توان به جای نژادپرستی در اروپا از کلمه جایگزین مسلمان ستیزی استفاده کرد.

اروپایی‌ها از جمله سوئد، آلمان، انگلیس، فرانسه، اتریش، لهستان و دولت یونانی قبرس همزمان بازنمایی منفی از مسلمانان را در کتاب‌های درسی خود گنجانده اند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *