قائم مقام رئیس کل دادگستری تهران : اطاعت از قانون یک دارایی است

20:27 - 05 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۰۷۲۴
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان شهریار قانونمداری را یک امر همگانی دانست و تاکید کرد: اطاعت از قانون یک دارایی است.

خبرگزاری میزان - حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان شهریار که با حضور سید رضا سجودی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان ، داراب رحمتی معاون مالی عمرانی و پشتیبانی دادگستری، حجت الاسلام حسینی نوری امام جمعه شهریار، شفیع زاده فرماندار شهرستان شهریار، حمید عسگری پور دادستان عمومی و انقلاب شهریار، و فرماندهان نظامی، انتظامی ، مدیران و مسئولان دستگاه های مختلف در این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: قاضی در دادسرا قاضی ایستاده است و در مقام تعقیب، تحقیق،کشف جرم و جمع آوری دلایل انجام وظیفه می کند ولی در دادگاه حقوقی قاضی در مقام داور اظهار نظر می کند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در رابطه با مهمترین موضوعات در برگیرنده حوزه قضایی شهریار گفت: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، افزایش جمعیت، مهاجرت، حاشیه نشینی و موضوعاتی از این قبیل از جمله مهمترین موضوعاتی می باشد که با آن مواجه هستیم و باید مورد توجه قرار گیرند.

شاکرمی استفاده از ظرفیت های شورای حل اختلاف و نقش علما و ائمه جمعه و ریش سفیدان را در حل مشکلات قضایی مهم دانست و خاطرنشان کرد: از ظرفیت های نهادهایی همچون شورای حل اختلاف و نقش ائمه جمعه، علما ،فضلا ،ریش سفیدان و بزرگان باید در کاهش ورود پرونده به دادگستری استفاده کرد که هرکدام سهمی در این مقوله دارند؛ ضمن آنکه دستگاه قضایی به تنهایی امکان و توان حل و فصل مشکلات و دعاوی گوناگون که در جامعه مطرح می شود را  ندارد.

قائم مقام دادگستری گفت: رئیس دادگستری و دادستان شهریار روحیه جهادی دارند و از همکارانی هستند که با کار جهادی و شبانه روزی و حتی در روز تعطیل کارنامه خوبی را برای شهریار رقم زده اند و مردم و سایر دستگاه ها هم باید به دادگستری کمک کنند تا دادگستری به پرونده ها و موضوعات مطرح با توان مضاعف رسیدگی کند.
شاکرمی به لزوم گسترش قانون گرایی در جامعه پرداخت و تاکید کرد: قانون گرایی را باید در جامعه گسترش دهیم و هر فرد در جامعه از هر قشری که می باشد چه قاضی، کارمند، کاسب و تمام مردم باید قانون مدار باشند و مردم هم در تمام اجتماعاتی که دارند از جمله اجتماعات مذهبی همچون حسینه ها و تکیه ها باید قانون مداری را گسترش دهند.

وی خاطر نشان کرد: از مردم بخواهیم که برای موارد جزئی به دادگستری مراجعه نکنند و با استفاده از بزرگان و معتمدین نسبت به توسعه حل اختلاف در  جامعه امور خود را حل و فصل نمایند چرا که حدود 50 درصد از طرفین پرونده ها که به دادگستری مراجعه می کنند خواه ناخواه در یک پرونده حاکم می شوند و  50 نیز محکوم شده و در برخی احکام نیز ممکن است زندان رفته، جریمه شود، شلاق بخورد و یا محدودیت هایی برایش ایجاد شود که باعث زیان غیر قابل جبران برای فرد و در نتیجه نارضایتی می شود در حالی که  اگر طرفین خودشان موضوعات را حل کنند و یا در شورای حل اختلاف از طریق صلح و سازش حل و فصل شود نارضایتی وجود ندارد و موضوع ریشه ای حل شده و دعوای جانبی دیگر هم ایجاد نمی شود.

شاکرمی اهتمام برای حل مشکلات مردم را از ویژگی های تمام دستگاه ها دانست و افزود: تلاش برای حل مشکلات مردم از ویژگی های تمام دستگاه ها و مدیران آن می باشد که شاهد توجه به این مهم در دستگاه قضایی نیز می باشیم و در این حوزه به حقوق تمامی مردم و گروه های مختلف اجتماع نیز توجه می شود، یعنی وقتی می گوییم احیاء حقوق عامه یعنی آنچه که مربوط به حقوق همه مردم است که احیا شود و اگر ضایع شده باید تلاش کنیم ایجاد شود و در این زمینه تمامی  دستگاه ها باید همراه باشند.
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: مسئولیت، یک امانت است که به ما واگذار شده و این امانت برای خدمتگزاری واقعی است و همه باید صادق باشیم و مشکلات را همانند توفیقات به مردم بگوییم، تا مشکلات و معضلات و محدودیت های دستگاه را بدانند و هم ما موضوعات مربوط به شهر را و مشکلاتی که دچار هستیم با مردم در میان بگذاریم.

وی اطاعت از قانون را یک اصل مهم دانست و بیان کرد: اطاعت از قانون یک دارایی است و باید آگاهی از قانون در جامعه افزایش پیدا کند و با انتشار در صداوسیما، رسانه ها و سخنرانی ها این آموزش و آگاه سازی بیشتر شود و مردم ضمن آگاهی از حقوق خود، بیش از پیش مطیع قانون باشند.

شاکرمی با تاکید بر اهمیت مسئله محیط زیست، اظهار داشت: در شهرستان شهریار با وجود نعمات خدادادی ، نباید اجازه بدهیم باغات، زمین ها، آب و هوا از بین برود زیرا هوا در اینجا هم روی شهرستان و هم پایتخت تاثیر می گذارد که بسیار مهم است و نباید گذاشت باغات و منابع طبیعی با ویلا سازی از بین برود و از این جهت نیز باید قدردان نعمت الهی باشیم.

حجت السلام حسینی نوری امام جمعه شهرستان شهریار در این مراسم با اشاره به ایام پر فضیلت ماه رجب به خطبه هایی از نهج البلاغه در خصوص مسئولین و قضات و حسن خلق در برابر مردم  اشاره کرد و برخی از مشکلات شهرستان را بیان نمود.

شفیعی زاده فرماندار شهرستان شهریار نیز از زحمات کمیلی مقدم رئیس دادگستری تشکر کرد و گفت: این شهرستان از نرخ رشد جمعیتی بالایی برخوردار است و در صورت بی توجهی به ضرورت توسعه همزمان شهری، همین موضوع مشکلاتی را به وجود می آورد.

رضا کمیلی مقدم به گزارش عملکرد خود در طول 17ماه در دادگستری شهریار پرداخت و گفت:کاهش موجودی، راه اندازی بایگانی راکد، استفاده از فناوری اطلاعات و سامانه های الکترونیکی،راه اندازی واحد ارشاد و معاضدت قضایی و… از جمله کارهایی بوده که با تلاش همکاران قضایی و اداری دادگاه و دادسرا  انجام شده است.

هاشم امامی رئیس جدید دادگستری شهریار در معارفه خود اظهار داشت: خدمتگزاری صادقانه، محبت و جلب اعتماد مردم و تحقق عدالت را سر لوحه کار خود قرار خواهم داد و در جهت اجرای نمودن سند تحول قضایی که موجب تعالی دستگاه قضاییست و رفع اطاله دادرسی انجام وظیفه خواهم کرد.

  گفتنی است در پایان این مراسم که با حضور حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری، سید رضا سجودی معاون قضایی و معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری، داراب رحمتی معاون مالی ،پشتیبانی و عمرانی دادگستری ،حجت الاسلام حسینی نوری امام جمعه شهریار و شفیعی زاده فرماندار شهرستان شهریار،  و برخی از مسئولان قضایی و مدیران دستگاه های اجرایی و فرماندهان نظامی و انتظامی این شهرستان برگزارشد از زحمات رضا کمیلی مقدم رئیس دادگستری سابق شهرستان شهریار با اهداء لوح، تقدیر شد و هاشم امامی به عنوان رئیس دادگستری جدید شهرستان شهریار حکم انتصاب خود را از قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران دریافت کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *