رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قتل یک سیاه‎پوست از سوی پلیس آمریکا/ خشم معترضان در خیابان‎های نیویورک، آتلانتا و واشنگتن

8:23 - 08 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۲۹۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انتشار ویدئوهای خشونت پلیس آمریکا علیه یک شهروند سیاهپوست سبب شد تا پلیس در شماری از شهرهای این کشور به حالت آماده باش دربیاید.

خبرگزاری میزان – پس از انتشار چهار ویدئوی قتل «تایری نیکولز»، شهروند سیاهپوست توسط پلیس ممفیس ایالت تنسی آمریکا، این کشور بار دیگر خود را در آستانه برگزاری اعتراضات گسترده علیه خشونت و نژادپرستی پلیس مانند اعتراضات متعاقب قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس مینه سوتا در سال 2020 می‎بیند.

به گزارش «رویترز»، تصاویر چهار ویدئوی دوربین پلیس در هنگام برخورد با «تایری نیکولز»، شهروند سیاهپوست آمریکایی یک روز پس از متهم شدن پنج افسر پلیس بازداشت کننده وی، به صورت عمومی منتشر شد.

در 7 ژانویه (17 دی)، پلیس ممفیس، «نیکولز» را متوقف کرده و اقدام به ضرب و شتم وی کرد؛ این شهروند سیاهپوست سه روز بعد از این حادثه در بیمارستان درگذشت.

دادستان ناحیه ای، پنج افسر پلیس حاضر در صحنه بازداشت خشونت بار «نیکولز» را به اتهام قتل درجه دو آدم ربایی، سوءاستفاده از قدرت دولتی و ضرب و شتم متهم دانست و پلیس نیز افسران مذکور را اخراج کرد.

کارشناسان می‌گویند که ضرب و شتم «نیکولز» بسیار فراتر از نقطه ای است که می‌تواند در چارچوب تهدید وی برای پلیس، مطرح شود.

اگرچه مقام‌های رسمی تاکنون از اعلام علت مرگ «نیکولز» خودداری کرده اند، اما یک کالبدشکافی مستقل نشان می‌دهد که وی بر اثر خونریزی شدید ناشی از ضرب و شتم شدید جان خود را از دست داده است.

در ویدئوهای منتشر شده، «نیکولز» با خشونت از خودرو به بیرون و روی زمین کشیده می‌شود؛ سپس پلیس به صورتش اسپری فلفل می‌زند؛ استفاده از «تِیزر» علیه «نیکولز» ادامه ضرب و شتم وی توسط افسران پلیس را در پی دارد.

برخورد خشونت بار پلیس با «نیکولز» 29 ساله که پدر یک کودک 4 ساله است در نزدیکی خانه اش در شهر ممفیس رخ داد؛ ممفیس شهری با 628 هزار نفر جمعیت است که 65 درصد ساکنانش سیاهپوست هستند.

در حالی که پلیس پیش از انتشار ویدئوهای مربوط به خشونت پلیس علیه نیکولز از مردم خواسته بود، خویشتنداری کنند، اما انتشار ویدئوهای مذکور سبب شد تا خشم عمومی علیه خشونت و نژادپرستی پلیس بار دیگر در آمریکا شعله ور شده و سبب برپایی تظاهرات و تجمعات اعتراضی در چندین شهر از جمله نیویورک، آتلانتا و واشنگتن شود.

در عین حال، برنامه ریزی‌هایی برای برپایی تظاهرات اعتراضی در روز شنبه نیز انجام شده است.

معترضان خواهان انحلال واحد تخصصی جرایم خیابانی پلیس هستند که تاکنون نقش مهمی در قتل شهروندان سیاهپوست و اقلیت‌های قومی داشته اند.

قتل «نیکولز» آخرین مورد برجسته از خشونت افسران پلیس در آمریکاست که به استفاده از زور بیش از حد علیه سیاهپوستان و دیگر اقلیت‌ها متهم شدند.

در پی قتل جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که پس از زانو زدن یک افسر پلیس سفیدپوست در مینیاپولیس برای بیش از 9 دقیقه بر گردن او در ماه مه 2020، جان خود را از دست داد، تظاهراتی تحت عنوان جنبش «جان سیاهان مهم است»، علیه بی عدالتی نژادی در سراسر جهان آغاز شد.

 یکی از وکلای «نیکولز» اعلام کرد که وی از حامیان جدی جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» بوده و برای آرمان خود مرده است.

در حالی که دادستان کل آمریکا روز جمعه از تحقیقات حقوق مدنی فدرال در مورد مرگ «نیکولز» خبر داد، آژانس‌های اجرای قانون در برخی از شهرهای بزرگ گفتند که برای ناآرامی‌های احتمالی آماده می‌شوند.

در عین حال، «گاردین» در گزارشی درباره پیامدهای انتشار ویدئوی خشونت پلیس ممفیس علیه «نیکولز» نوشت که ده‌ها افسر پلیس در نیویورک در حال آماده باش هستند.

براساس گزارش مذکور، شماری از معترضان به خشونت پلیس در چند شهر آمریکا دستگیر شدند.

به باور کارشناسان، «نیکولز» یکی از قربانیان شکست سیستمی بزرگ در پلیس آمریکاست.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *