بازخوانی یک جنایت؛ تایری نیکولز چگونه به دست پلیس آمریکا کشته شد؟

9:47 - 09 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۳۹۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انتشار ویدئوهای مربوط به ضرب و شتم یک شهروند سیاهپوست توسط پلیس آمریکا، موج جدیدی از انتقادها و اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس این کشور را در پی داشت.

خبرگزاری میزان – چهار ویدئوی منتشر شده از دوربین بدنه افسران پلیس و دوربین نظارتی متصل به یک پست در ممفیس ایالت تنسی آمریکا، چگونگی ضرب و شتم تا سر حد مرگ تایری نیکولز، شهروند سیاهپوستی را که سه روز بعد از این حادثه جان خود را از دست داد، نشان می دهند.

به گزارش «دیلی میل»، ویدئوهای منتشر شده توسط پلیس ممفیس نشان می‌دهد که نیکولز 29 ساله هنگام رانندگی به سمت خانه توسط افسران پلیس متوقف شد؛ ادامه تصاویر وقایعی را نشان می‌دهند که منجر به مرگ نیکولز می‌شوند.

پنج افسر پلیس درگیر در حادثه مرگبار 7 ژانویه (17 دی) از پلیس ممفیس اخراج و با اتهام قتل درجه دوم مواجه شده اند.

رئیس پلیس ممفیس، گفت که در طول دوران حرفه ای خود هرگز چنین حادثه ویرانگری را مشاهده نکرده است.

«دیلی میل» در شرح ویدئوهای مذکور نوشت: نیکولز ساعت 20:20 دقیقه 7 ژانویه توسط پلیس ممفیس دستور توقف دریافت کرد و در نهایت در ساعت 20:24 متوقف شد.

یکی از افسران به نیکولز دستور پیاده شدن از خودرو را می‌دهد و نیکولز در واکنش به تلاش افسران پلیس برای پیاده کردن وی تکرار می‌کند که «من کاری نکردم.»

نیکولز در ادامه پیاده می‌شود و به دستور افسران پلیس روی زمین دراز می‌کشد و در حالی که افسران پلیس همچنان با وی درگیر برای دراز کشیدن روی زمین بر روی شکم هستند، تکرار می‌کند که «من فقط می‌خواهم به خانه بروم؛ این طوری نمی‌توانم نفس بکشم.»

در 20:25 دقیقه افسران پلیس به وی اسپری فلفل می‌زنند و نیکولز بلند می‌شود تا فرار کند، اما پلیس مجددا وی را در 8:33 دقیقه دستگیر می‌کند.

این بار افسران پلیس وی را تهدید به استفاده مجدد از اسپری فلفل کردند و بازهم به چشمان وی اسپری فلفل زدند و به وی گفتند که زانو بزند.

ناتوانی نیکولز در انجام این دستور سبب می‌شود آن‌ها وی را مورد ضرب و شتم قرار دهند و به بدن او به دفعات لگد می‌زنند.

افسران پلیس هنگام ضرب و شتم نیکولز از کلمات و لحن توهین آمیز و فحاشی استفاده می‌کنند؛ شکم، زانو، چشم و دنده نیکولز هدف مشت و لگدها و باتوم فلزی افسران پلیس قرار می‌گیرند؛ این روند تا 20:38 دقیقه ادامه می‌یابد.

افسران پلیس به نیکولز دستبند می‌زنند و وی را به سمت ماشین خود می‌کشند؛ نیکولز به شدت آسیب دیده و نمی‌تواند بنشیند؛ به ماشین تکیه داده، به خود می‌پیچد و صورتش خون آلود است، در عین حال به نظر هوشیار نمی‌رسد؛ افسران پلیس به علامت پیروزی باهم دست می‌دهند.

در تصاویر منتشر شده مشخص است که افسران پلیس توجهی به نیکولز ندارند و بیشتر نگران تجهیزات گم شده خود مانند چراغ قوه و بی سیم و مانند این‌ها هستند.

در ساعت 20:46 دستکم 10 نفر در صحنه حضور دارند؛ در میانه ناله‌های نیکولز یکی از افسران پلیس سیگار می‌کشد و بقیه با هم درباره ماجرای دستگیری نیکولز، گپ می‌زنند و می‌خندند.

ساعت 9 شب، 24 دقیقه دردناک پس از توقف ضرب و شتم توسط پلیس آمبولانس می‌رسد؛ دلیل این تاخیر هم مشخص نیست؛ یکی از امدادگران آمبولانس بارها از نیکولز که قادر به صحبت کردن نبود، پرسید که آیا مواد مخدر مصرف کرده است یا خیر.

دلیل این پرسش‌ها احتمالا اظهارات پلیس برای امدادگران بوده است؛ اما تاکنون هیچ مدرکی دال بر استفاده مواد مخدر توسط نیکولز از سوی پلیس یا مراجع پزشکی ارائه نشده است.

نیکولز سپس به بیمارستان منتقل شد؛ او سه روز بعد در بیمارستان بر اثر نارسایی کلیه و ایست قلبی درگذشت.

خانواده نیکولز علاوه بر شکایت از افسران پلیس از امدادگران آمبولانس هم به دلیل تاخیر در حضور و درمان شکایت کردند.

افسران پلیس حاضر در صحنه قتل نیکولز اخیرا اخراج و روز گذشته به قتل درجه دوم متهم شدند.

انتشار ویدئوها پرسش‌های نگران کننده ای در مورد عدم اقدام فوری امدادگران برای درمان نیکولز پس از ضرب و شتم طولانی ایجاد می‌کند.

ضمن این که براساس ویدئوهای منتشر شده، امدادگران علائم حیاتی نیکولز را بررسی نمی‌کنند؛ در واقع آن‌ها 20 دقیقه پس از پایان حمله پلیس و 15 دقیقه پس از حضورشان در صحنه  وسایلی را از کیف خود خارج می‌کنند.

ویدئوهای مربوط به حادثه خشونت پلیس علیه یک شهروند سیاهپوست آمریکایی نشان می‌دهند که افسران پلیس در طول تقریبا 4 دقیقه ضرب و شتم نیکولز دستکم 9 ضربه به وی می‌زنند و ناسزا می‌گویند.

در سرتاسر این ویدئوها، ادعاهای مطرح شده علیه نیکولز توسط افسران، دادستان منطقه یا دیگر مقام‌های پرونده مذکور تایید نمی‌شود.

ادارات پلیس و اتحادیه‌های کارگری سراسر آمریکا پس از انتشار این فیلم برخورد پلیس با نیکولز را محکوم کردند.

پاتریک یوس، رئیس بخش نظم دوستانه پلیس آمریکا در واکنش به فیلم ضرب و شتم نیکولز توسط پلیس بیانیه ای صادر کرد و گفت: درگیری فیزیکی افسران با نیکولز به منزله کار قانونی پلیس یا یک توقف اشتباه نیست؛ بلکه حمله جنایی به بهانه قانون است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *