آخرین خبرها از زلزله خوی؛ پایان عملیات جستجو با 3 فوتی و 973 مصدوم

9:12 - 09 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۴۴۳۴
شب گذشته هشتم بهمن‌ماه زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۹ ریشتر خوی را لرزاند. طبق گفته سخنگوی اورژانس کشور بر اثر این حادثه تاکنون تاکنون ۹۷۳ مصدوم به بیمارستان ها و مراکز درمانی استان آذربایجان غربی مراجعه کرده اند.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ پیرحسین کولیوند که هم اکنون در منطقه زلزله زده شهرستان خوی حضور دارد، گفت: تا ساعت ۴و نیم صبح یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ تیم‌های امدادی هلال احمر موفق به ارزیابی ۲۵ روستای حادثه دیده شده‌اند.

وی افزود: تا این ساعت ۶۷ تیم امدادی از شعب هلال احمر آذربایجان غربی و تیم‌های واکنش سریع استان‌های همجوار مشغول امدادرسانی و ارزیابی مناطق زلزله زده هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: تا ساعت ۴ و نیم صبح ۳۹۵ دستگاه چادر، ۱۰۰ دستگاه بخاری برقی توزیع و ۱۷ اردوگاه اسکان اضطراری به ظرفیت  یک هزار و ۲۰ دستگاه برپا شده است.

گفتنی است، هم اکنون رئیس جمعیت هلال احمر با همراهی دبیر کل این جمعیت و رئیس سازمان امداد و نجات در منطقه زلزله زده حضور دارند.

بر اساس اعلام استاندار آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی، زلزله شب گذشته خوی سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۵۰ درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستا شده است. برق بیش از ۳۰ روستا بر اثر زلزله قطع شده بود که وصل شده و خدمات‌رسانی در این رابطه ادامه دارد .

مشکل برق، گاز و آب در همه مناطق زلزله‌زده حل شده است

 احمد وحیدی بامداد یکشنبه در سفری که به خوی برای بازدید از مناطق زلزله زده داشت، اظهار کرد: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و مقام سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از وارد شدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات رسانی تلاش کنند.

وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله زدگان، گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم زلزله زدگان به عمل آید.

وی همچنین به تعیین تکلیف دانشجویان مراکز آموزشی این شهرستان نیز تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه فضل امتحانات است و بسیاری از دانشجویان این شهرستان غیربومی هستند، باید نسبت به تعیین تکلیف آنان سریعا اقدام کرد.

وزیر کشور همچنین اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده، به واحدهای مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است؛ البته برخی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد جدی به عمل آید.

وحیدی گفت: مشکل برق و گاز و آب در همه مناطق حل شده است. تیم‌های هلال احمر و جهادی و مردم به روستاها اعزام شدند و مشغول بررسی هستند.

آمادگی تیم های سحر برای اعزام به مناطق زلزله زده خوی

به گزارش روابط عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر؛ حجت الاسلام و المسلمین سیدهاشم حسینی المدنی با اشاره به وقوع زمین زلزله 5.9 ریشتری دیشب در شهرستان خوی، گفت: تیم‌های سحر سازمان جوانان شهرستان خوی هلال احمر آماده اعزام به مناطق زلزله زده  شده‌اند تا به هموطنان آسیب دیده از حادثه زلزله خدمت‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: تیم های سحر با هدف جلوگیری از وقوع آسیب‌های روانی و اجتماعی و کاهش آثار زیان‌بار ناشی از حوادث و سوانح در خدمت آسیب دیدگان هستند.

سرپرست سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به آمادگی تیم های سحر مستقر در هر شهرستان افزود: با توجه به وقوع حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و وقایع دیگر امدادرسانی‌ها در گذشته بیشتر مربوط به جراحت‌ها و آسیب‌های فیزیکی و جسمی آسیب دیدگان بود، حالا اما تقویت و کمک به فرایند بازتوانی روحی، روانی و اجتماعی آسیب‌دیدگان در حوادث از اهداف تشکیل تیم‌های سفیران حمایت‌های روانی و یا تیم های سحر است.

حسینی‌المدنی گفت: با توجه به برگزاری دوره‌های تخصصی برای فرماندهان تیم‌های سحر توانستیم تمامی تیم‌های شهرستان‌ها را در زمینه کمک‌های اولیه روانشناختی و راهکارهای ایجاد اعتماد به نفس، امیدآفرینی و آرامش مردم حادثه دیده آموزش و آماده کنیم.

تعداد مصدومان به 816 نفر رسید

استاندار آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه زلزله شب گذشته خوی سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۵۰ درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستا شده است گفت: برق بیش از ۳۰ روستا بر اثر زلزله قطع شده بود که وصل شده و خدمات‌رسانی در این رابطه ادامه دارد.

طبق گفته وی این حادثه 816 مصدوم و ۳ فوتی داشته است.

پایان عملیات جست‌وجو و نجات زلزله زدگان

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه حال عمومی مصدومین خوب است گفت: اسکان اضطراری و توزیع اقلام زیستی، تغذیه‌ای و گرمایشی از اولویت‌های جمعیت هلال‌احمر است.

بیمارستان صحرایی ارتش در منطقه زلزله‌زده خوی برپا می‌شود

امیر سرتیپ علی حاجیلو، با اشاره به وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی و آماده‌باش کامل یگان‌های مقابله با بلایای طبیعی این قرارگاه گفت: تیپ ۲۶۴ سلماس، تیپ ۳۲۱ مرند و گروه ۴۳۳ مهندسی شهید آبشناسان قوشچی که دارای ادوات سنگین مقابله با بلاهای طبیعی هستند، به صورت آماده‌باش درآمده و در صورت نیاز آماده اعزام به مناطق آسیب دیده از زلزله هستند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش افزود: در ساعات اولیه حادثه فرماندهان تیپ‌های نزدیک به منطقه، کارشناسان عمرانی و تاسیسات و بهداشت و درمان به منطقه اعزام شده‌اند و بیمارستان صحرایی ارتش تا ساعتی دیگر در منطقه برپا خواهد شد.

وی عنوان کرد: طی تماسی با معاون سیاسی امنیتی و معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، ضمن اعلام آمادگی صددرصدی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش برای اعزام کمک‌های اولیه و تجهیزات اسکان به مناطق زلزله‌زده، آخرین وضعیت این مناطق نیز بررسی و دستورات لازم صادر شد.

برآورد میزان خسارت‌های زلزله در حال انجام است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص اقدامات انجام شده برای امدادرسانی و بررسی میزان خسارت‌های وارده به مناطق زلزله‌زده خوی در پی وقوع زلزله با بزرگی ۵.۹ شب گذشته، گفت: عملیات امدادرسانی و برآورد میزان خسارت‌ها در منطقه زلزله زده در حال انجام است و به محض تکمیل و جمع‌بندی میزان خسارت‌ها، آمارها به ستاد حوادث غیرمترقبه و وزارت کشور ارائه می‌شود تا موضوع تسهیلات و بلاعوض برای دولت ارسال و با تصویب و تخصیص بودجه برای بازسازی، کار بازسازی واحدهای زلزله‌زده انجام شود.

بیش از ۸۰ درصد سایت‌های ارتباطی مناطق زلزله‌زده به مدار فعالیت بازگشتند

قاسم جلیلی‌نژاد درباره آخرین وضعیت ارتباطی مناطق زلزله‌زده گفت: زلزله قوی رخ داده در شهرستان خوی که با چندین پس لرزه همراه بوده، باعث قطع برق در منطقه شد که در پی آن ۶۰ سایت همراه از مدار خارج شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی افزود: با تلاش صورت گرفته از میان سایت‌های قطع شده تاکنون ۵۰ سایت به مدار فعالیت بازگشتند و به صورت پایدار مشغول ارایه خدمات شدند و تلاش تیم‌های فنی برای فعال کردن ۱۰ سایت باقیمانده ادامه دارد.

مراجعه ۹۷۳ مصدوم زلزله خوی به بیمارستان‌ها

مجتبی خالدی گفت: تاکنون 973 مصدوم زلزله خوی به بیمارستان ها و مراکز درمانی استان آذربایجان غربی مراجعه کرده اند که مراجعه 858 نفر از آنان به بیمارستان شهرستان خوی و مابقی به بیمارستان های شهرستان های سلماس و چایپاره بوده است.

وی با بیان این که در حال حاضر 64 مصدوم زلزله بستری هستند، ابراز داشت: 70 مصدوم نیز تاکنون توسط اورژانس به بیمارستان های سلماس و ارومیه منتقل شده اند.

وی با بیان این که در حال حاضر ۶۴ مصدوم زلزله بستری هستند، ابراز داشت: ۷۰ مصدوم نیز تاکنون توسط اورژانس به بیمارستان های سلماس و ارومیه منتقل شده اند.

سخنگوی سازمان اورژانس بیان کرد: ۱۰ مصدوم زلزله خوی جراحی اورژانسی داشته و ۲۴ نفر نیز در بخش های مراقبت های  ویژه بستری شده اند.

آماده باش تیم های درمان اضطراری برای امدادرسانی به زلزله زدگان خوی

پیمان نامدار در خصوص اقدامات معاونت بهداشت و درمان هلال احمر برای امدادرسانی به شهروندان متاثر از زلزله گفت: به دستور رئیس جمعیت هلال احمر که در حال حاضر در منطقه عملیاتی شهرستان خوی حضور دارند، از لحظات اولیه وقوع زمین لرزه تیمهای درمان اضطراری استان‌های همجوار به حالت آماده باش درآمدند.

وی افزود: تیم های درمان اضطراری قزوین، زنجان، اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی با سامانه‌های درمان بهداشت و درمان تروما به صورت مجهز آماده بوده تا در اسرع وقت در منطقه حاضر شوند اما به علت این که زیرساخت های بهداشتی و درمانی در شهرستان خوی آسیبی ندیده است، تاکنون نیاز به حضور این تیم ها در منطقه نبوده اما همچنان در حالت آماده باش قرار دارند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.

نامدار خاطرنشان کرد: این تیم ها شامل پزشک، پرستار، ماما، روانشناس و متخصصین تغذیه هستند که می‌توانند خدمات ضروری را به متاثرین از زلزله ارائه دهند. بهداشت روان متاثرین از زلزله نیز مورد توجه است و تلاش می‌شود تا در تمامی حوزه‌ها خدمت رسانی شود.

معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر تاکید کرد: آرزو داریم هیچ گاه در کشور بحران و حادثه ای رخ ندهد اما هلال احمر این آمادگی را دارد تا در کم ترین زمان ممکن به شهروندان خدمت رسانی کند و این آمادگی به صورت شبانه روزی و در تمامی طول سال حفظ می‌شود.

۱۹ اردوگاه اسکان اضطراری در خوی برپا شد

 پیر حسین کولیوند گفت: اعزام ۵ تیم ارزیاب ستادی از سازمان امداد و نجات، آماده‌باش تیم‌های امداد هوایی استان‌های معین و اعزام تیم های آنست از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، زنجان، همدان و سازمان امداد و نجات، برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری در سطح شهرستان خوی در ۱۹ منطقه و آغاز مرحله توزیع اقلام امدادی در بین آسیب دیدگان در روستاها در ساعات ابتدایی پس از زمین لرزه از اقدامات جمعیت هلال احمر در این زمین‌لرزه بوده است.

رئیس جمعیت هلال احمر، با اشاره به توزیع هزار و ۶۶۴ دستگاه چادر، شامل ۴۷۶ چادر مسافرتی و هزار و ۱۸۸ چادر امدادی، عنوان کرد: ۶۰ شعله والور، ۲۸۰ بخاری برقی، ۲۸۰ بسته غذای ۷۲ ساعته، ۲ هزار و ۲۹۹ تخته پتو و هزار و ۱۵ تخته موکت بین افراد آسیب‌دیده توزیع شد.

دستور سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای بسیج فوری امکانات و ارسال کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده

درپی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در خوی و تخریب برخی منازل و همچنین برودت هوا دراین منطقه، نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام شب گذشته برای اعزام نیروهای امدادی و کمک‌های ضروری توسط بنیاد احسان دستور فوری صادرکرد.

تا این لحظه علاوه بر اعزام گروههای امدادی و جهادی همکارستاد اجرایی فرمان امام ، اولین محموله کمکی بنیاداحسان شامل ۱۷۰۰ تخته پتو ، ۳۵۰ دستگاه بخاری برقی و نفتی ، یک تریلی بطری آب، ۵۰۰۰ کنسرو، ۳۴۰ چادر امداد ، ۱۰۰۰ بسته معیشتی و ۳۰۰۰ دست لباس گرم، ۳ تن برنج و ۴ تن آرد از مبدا تبریز ، تهران و کرمانشاه به منطقه ارسال و بین زلزله‌‌زدگان در حال توزیع است.

شناسایی هویت یکی از فوتی‌های زمین لرزه شهرستان خوی

سازمان پزشکی قانونی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کار شناسایی و تعیین علت فوت درگذشتگان این حادثه در حال انجام است و تا این لحظه یک پیکر (ستار قلی زاده ۳۷ ساله) شناسایی و به خانواده ایشان تحویل شده است.

با تکمیل مراحل شناسایی و تعیین علت فوت، اسامی دو تن دیگر از قربانیان این حادثه نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

گفتنی است که شب گذشته زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین استان آذربایجان غربی – حوالی خوی را لرزاند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *