گسترش راستگرایی افراطی و تشدید اسلام هراسی در اروپا

10:28 - 09 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۴۴۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گسترش و قدرت گرفتن راستگرایی افراطی موجب تشدید اسلام هراسی و محدودیت‌ها علیه مسلمانان در کشورهای اروپایی شده است.

خبرگزاری میزان - بر اساس تحقیقات یک سازمان ضد اسلام هراسی مستقر در بلژیک، موج اسلام هراسی در اروپا به طور قابل توجهی با ظهور «ملی گرایی» و راستگرایی افراطی مرتبط است.

به گزارش «دیلی صباح»، «جمعی برای مقابله با اسلام هراسی در اروپا» (CCIE) در گزارشی تاکید کرده که افزایش قابل توجهی در اسلام هراسی و سیاست‌هایی که این امر از آنها تاثیر می‌پذیرد، در سال 2022 روی داده است.

این سازمان با تاکید بر اینکه اسلام هراسی در اروپا اغلب انکار و یا حداقلی گزارش می‌شود، گفت که این کمکی به توقف قدرت گرفتن راست افراطی نکرده است.

این نهاد از کمیسیون اتحادیه اروپا خواسته تا یک هماهنگ کننده در مورد نفرت ضد مسلمانان تعیین کند، تا «به طور موثر با نفرت و نژادپرستی که با وجود جناح راست افراطی تحریک می شود» مبارزه کند و به سوء ظن «ناشی از مبارزه با افراط گرایی و جدایی طلبی» پایان دهد.

این نهاد اروپایی تاکید می‌کند که باید اقدامات بیشتری برای مبارزه با تبعیض علیه مسلمانان در کشورهای اروپایی صورت گیرد.

این گروه می‌گوید که در طول سال 2022، 787 مورد هشدار درباره اسلام هراسی دریافت کرده است که شامل 527 مورد اسلام هراسی، 467 اقدام تبعیض‎آمیز، 128 مورد تحریک، 71 مورد توهین، 59 مورد آزار اخلاقی، 44 مورد افترا، 27 مورد خشونت فیزیکی و 33 مورد مربوط به خشونت فیزیکی است.

این موارد اسلام هراسی عمدتا در فضاهای عمومی، به ویژه در مدارس رخ داده است.

حداقل در دو دهه گذشته، یک دوره تکراری اسلام هراسی در اروپا اتفاق افتاده است و به طور کلی به این صورت است؛ برخی از شخصیت‌های راست افراطی که به دنبال جلب توجه و ایجاد جنجال هستند، اقداماتی مانند هتک حرمت و سوزاندن قرآن با هدف ایجاد جنجال و دشمنی با میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان انجام می‌دهند.

هنگامی که مسلمانان توجه خود را به این عمل جلب می‌کنند و به درستی آن را به عنوان سخنان مشوق نفرت توصیف می‌کنند، فرد راست افراطی مذکور با حمایت مقامات دولتی اروپایی، بلافاصله کارت آزادی بیان را خارج می‌کند.

این دقیقا همان اتفاقی است که در آخر هفته گذشته رخ داد، زمانی که «راسموس پالودان»، سیاستمدار راست افراطی دانمارکی-سوئدی، عمل موهن سوزاندن قرآن را انجام داد.

تنها چند روز پس از این اقدام یکی دیگر از سیاستمداران راست افراطی اروپایی در صحنه مشابهی شرکت کرد؛ «ادوین واگنسولد»، سیاستمدار هلندی، رئیس یک جنبش راست افراطی، صفحاتی از قرآن را قبل از آتش زدن آنها پاره کرد.

تصادفی نیست که «پالودان»، که قبلا به اتهام نژادپرستی مجرم شناخته شده بود، و دیگر شخصیت‌های راست افراطی، قرآن را به عنوان هدف نفرت خود انتخاب می‌کنند؛ آنها به خوبی از اهمیت این موضوع آگاه هستند و می‌دانند که مورد حمایت مقامات قرار دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *