پرده‎ای دیگر از خشونت پلیس آمریکا علیه شهروندان سیاه‎پوست/آمریکا روی خط تیراندازی‎های مرگبار

8:28 - 10 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۴۴۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت بی مرز پلیس علیه یک شهروند سیاهپوست و روند سریع تیراندازی‌های دسته جمعی در آمریکا در ماه نخست سال 2023 نشان می‌دهد که این کشور با موج تشدید شده خشونت در سال جاری مواجه است.

خبرگزاری میزان – موج خشونت در آمریکا از خشونت پلیس علیه شهروندان به ویژه سیاهپوستان گرفته تا خشونت تسلیحاتی شهروندان این کشور با نگاهی به پرونده خشونت‌های صورت گرفته در ماه نخست سال 2023 نشان دهنده ناتوانی آمریکا در مهار این موج خشونت است.

این دو بحران در حالی شانه به شانه به سرعت پیش می‌روند که مقام‌های آمریکایی در هر دو مورد تمایلی به ایجاد تغییرات ندارند؛ چه برای محدودیت در دسترسی عمومی به سلاح و چه در ایجاد تغییرات در ساختار پلیس.

-خشونت پلیس آمریکا علیه شهروندان

به گزارش «اسکای نیوز»، حمله مرگبار پلیس ممفیس ایالت تنسی آمریکا به تایری نیکولز، برای آمریکایی‌هایی که با ویدئوهای خشونت پلیس غریبه نیستند، احساسات مشابهی را ایجاد می‌کند.

نخستین ویدئوی مربوط به خشونت پلیس علیه یک شهروند سیاهپوست آمریکایی در سال 1991 منتشر شد و از آن زمان با هر بار  انتشار ویدئوهای خشونت پلیس علیه شهروندان، پرده ای جدید از خشونت و جنایت نهادینه در پلیس آشکار می‌شود.

تصویربرداری از خشونت پلیس علیه رادنی کینگ، شهروند سیاهپوست آمریکایی  به صورت تصادفی توسط یک شهروند آمریکایی که قصد فیلمبرداری از دویدن دوستش در مسابقه ماراتن را داشت، انجام شد؛ این ویدئو تا روزها در تلویزیون‌های آمریکا پخش و دست به دست شد.

این نخستین باری بود که پلیس آمریکا ناچار شد با واقعیت انتقاد گسترده از خشونت کارکنانش مواجه شود و پاسخگو باشد.

اگرچه رادنی کینگ، خوش شانس تر از تایری نیکولز بود و از حمله مرگبار افسران پلیس جان سالم به در برد، اما الگوی خشونت پلیس همواره با خشونت شانسی قربانیان پایان نمی‌یابد.

آمریکایی‌ها از سال 1992 که به دلیل خشونت پلیس علیه رادنی کینگ به خیابان آمدند، هنوز هم به خانه‌های خود بازنگشته اند و آمریکا همچنان با مشکل پلیس دست و پنجه نرم می‌کند، البته مرگ به دست مجریان قانون به طرز تکان دهنده ای به رویه ای عادی تبدیل شده است.

بر اساس آمارهای ،Mapping Police Violence پلیس آمریکا در سال گذشته میلادی هزار و 123 نفر نفر را به قتل رساند؛ همین امر سبب شد تا 2022 یکی از مرگبارترین سال‌های ثبت شده در زمینه خشونت پلیس باشد.

براساس آمارهای مذکور، به طور متوسط بیش از سه نفر در روز توسط پلیس آمریکا کشته می‌شوند و سیاهپوستان تقریبا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان توسط پلیس کشته می‌شوند.

 قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس مینیاپولیس ایالت مینه سوتا در سال 2020 سبب برجسته شدن مجدد تراژدی قتل به دست پلیس شد، همزمان جنبش «جان سیاهان مهم است» را احیا کرد و تمرکز عمومی بر سیستم آلوده به خشونت و تبعیض پلیس را عمیق تر کرد.

-خشونت مسلحانه در آمریکا

به گزارش «آسوشیتدپرس»، ژانویه شروع خونینی برای سال 2023  آمریکا بود.

کشوری که تعداد سلاح‎ها در آمریکا بیشتر از جمعیت مردم است و کشوری که پس از سه سال قرنطینه و استرس جنگ داخلی بیرون آمده است، سال 2023 با رگبار مداوم تیراندازی جمعی آغاز شد.

اکنون آمریکایی‌ها آمادگی مواجهه با تیراندازی‌های جمعی در کلیساها، خواربارفروشی‌ها، کنسرت‌ها و پارک‌ها و داخل خانه‌های دوستان و همسایگان را دارند؛ برخی از آمریکایی‌ها می‌گویند که در هیچ جا احساس امنیت نمی‌کنند.

جدیدترین بررسی انجمن روانشناسی آمریکا نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها احساس استرس دارند و یک سوم از حضور در مکان‌های خاصی اجتناب می‌کنند؛ با وجود این به نظر می‌رسد تمایل اندکی برای پرداختن به برخی از راه حل‌های بالقوه، مانند آموزش مهارت‌های حل تعارض در مدارس یا بررسی مجدد دیدگاه‌های اجتماعی آمریکا درباره مردانگی وجود دارد.

دلیل این تیراندازی‌های جمعی نیز طیف گسترده از موضوعات را در برمی‌گیرد؛ از نفرت نسبت به جوامع دیگر تا نارضایتی در یک گروه، از رازهای درون خانواده‌ها تا اختلاف نظر در محیط کار.

براساس اعلام گفته تحلیلگران صنعت اسلحه، در سال 2020 نزدیک به 23 میلیون سلاح گرم در آمریکا فروخته شد؛ این روند افزایشی تا حد زیادی در سال بعد ادامه یافت و فروش اسلحه در همان ماه که گروهی از مردم به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند، 75 درصد افزایش یافت.

کارشناسان معتقدند 393 میلیون اسلحه در دست شهروندان آمریکاست؛ این در حالی است که آمریکا در سال 2022 کشوری با 333 میلیون نفر جمعیت بود.

از سال 2006 تاکنون 2 هزار و 793 نفر جان خود را بر اثر تیراندازی‌های دسته جمعی از دست دادند.

این آمار در بازه زمانی مذکور در مقایسه با خشونت تسلیحاتی عادی هیچ است.

برای برخی، این موج خشونت با دوره از خود بیگانگی آمریکا مرتبط است؛ دوره ای که مردم آمریکا با کاتالیزور شیوع کرونا، دچار از خود بیگانگی شده و قادر به حل و فصل مشکلات زندگی خود نیستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *