اسماعیلی: نقد و بررسی کتاب‌های منتخب راهی برای معرفی برترین‌ها به جامعه خواهد بود

14:14 - 09 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۴۹۹۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نشست خبری هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیرهفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، صبح روز یکشنبه نهم بهمن در محل خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - در این نشست علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن تاکید بر اهداف هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اظهار کرد: شعر ثروت ملی برای ایرانیان است که نهضت خلق آثار ارزشمند فرهنگی و ادبی را به دنبال دارد، زیرا سایر گونه‌های ادبی همانند شعر در زبان فارسی توان همراه کردن اقشار و اقوام  ایران زمین را به دلیل تسلط در افکار جامعه ندارد.

وی در مورد میزان جایزه هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر بیان کرد: امسال به روال سال‌های گذشته به برترین آثار۱۵۰ میلیون و به شایستگان هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر نیز ۵۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

رمضانی تصریح کرد: شعر فارسی واگویه‌های ملت ایران از نوع دوستی، شرافت، حماسه و همه ویژگی‌های مثبت برای یک ملت است. نکته قابل توجه در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر امسال حجم آثار ارائه شده نسبت به سال‌های گذشته است، حضور قابل توجه آثار که نشان‌دهنده علاقه جامعه ادبی برای شرکت در این جشنواره محسوب می‌شود. هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از سوی نوشاعران، آن هم به صورت پر تعداد قابل اهمیت است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به معرفی جشنواره و آثار ادبی شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر  اشاره کرد و افزود: شعر هیاهو ندارد و این وظیفه رسانه است که آن را به جامعه معرفی کند، لذا همکاری و همیاری رسانه‌ها در این زمینه بسیار با اهمیت است. اختتامیه جشنواره بین‌المللی شعر فجر همزمان با ولادت «امیرالمومنین (ع)» برگزار خواهد شد.

وی در ادامه اشاره‌ای داشت به تهدیدات زبان فارسی در کشورهای همسایه و تصریح کرد: کشورهای همسایه که زبان فارسی در آنان رواج دارد و در منطقه خاورمیانه هستند، به دلیل چالش‌های موجود در این کشورها زبانشان در خطر قرار دارد. همین مهم حتی جشنواره‌های بین‌المللی شعر فجر را تحت تاثیر خود قرار داده است. هدف ما، گسترش دامنه شعر فارسی در منطقه خاورمیانه است و اما چنانچه قصد داریم که نام شاعران بزرگ همانند مولانا، رودکی و نظامی زنده و قدرمند برای ایران نگه داریم، باید به طور واضح‌تر آثار آنان را در زندگی مردم وارد کنیم؛ بدین ترتیب این شاعران کمتر مورد تهدید و حذف از فهرست شاعران ایران زمین قرار خواهند گرفت.

رضا اسماعیلی درباره روند داوری و اهداف جشنواره‌های بین‌المللی فجر تاکید کرد: استقبال خوب از هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از ویژگی‌های بارز این دوره است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد هفدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر رشدی حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال‌های گذشته داشته، به طوری که ۳۱۲۵ عنوان شرکت‌کنندگان در این دوره ثبت شده و مورد ارزیابی داوران قرار گرفته است.

وی از دیگر ویژگی‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عدم تمرکز آن در پایتخت را عنوان کرد و افزود: افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر امسال در شهر  شیراز برگزار شد و شهرهای خرم‌آباد و استان خراسان رضوی همچنین جزیره ابوموسی از جمله استان‌هایی بودند که در حال و هوایی ادبی و فرهنگی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شرکت داشتند.

اسماعیلی در مورد وجه تمایز هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و اظهار کرد: نشست‌های ویژه شعر نو شامل شعر نیمایی و سفید به صورت مستقل برگزار شد، از جمله ویژگی‌های دیگر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزاری نشست‌های دانشجویی در دانشگاه فردوسی را می‌توان نام برد. همچنین ارتباط با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی و ارائه مقاله‌های متعدد از سوی شاعرانه توانمند را در حاشیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عملکرد و وجه تمایز آن محسوب می‌شود.

وی با شاره به برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر خاطرنشان کرد: دغدغه ما ایجاد پویایی و رونق برای تولید آثار خلاق و نوآوری در حوزه شعر و ادبیات است، اما بعد دیگر این امر را همراهی رسانه‌ها برای معرفی ابعاد هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر  باید دانست. برگزار کنندگان هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر تلاش دارند تا به نوبه خود سهم بزرگی در معرفی آثار داشته و در این زمینه دستورالعمل‌هایی را به کار خواهند گرفت که از جمله آنان برگزاری جلسات نقد و بررسی در محافل ادبی بوده است.

در پایان این نشست دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر اعلام کرد: امسال ۳۱۲۵ عنوان دفتر شعر به دبیرخانه شعر فجر ارسال شد که از این میزان ۳۲۷ عنوان کتاب درباره شعر (نقد و پژوهش)، ۳۲۸ عنوان در بخش شعر کودک، ۲۴۷۰ عنوان در بخش بزرگسال بود که به تفکیک ۱۲۰۰ کتاب در بخش شعر نو (سپید و نیمایی)، ۱۱۷۵ عنوان در بخش کلاسیک و ۹۵ عنوان در بخش شعر محاوره و ترانه بودند.

نامزدهای بخش‌های مختلف این‌ دوره از جشنواره مذکور به این شرح اعلام شدند:

بخش درباره شعر

«شاعران حوزه ادبی خراسان» از محمد غلامرضایی، نشر سمت

«قرن‌های بی‌زمان»، نوشته مهدی محبتی، نشر هرمس

«نظامی گنجه‌ای و پنج‌گنج» نوشته نصرالله امامی، سمت

«هشت رود» از محمدکاظم کاظمی، شهرستان ادب

بخش کودک و نوجوان

«جنگل» سروده معصومه معصوم‌زاده، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«دلتنگتم و می‌دانی» از مریم زندی، انتشارات سروش

«قلب کوه از سنگ نیست» سروده غلامرضا بکتاش، انتشارات سروش

بخش شعر نو

«از کنار روزها» سروده هادی منوری. انتشارات زبان فارسی

«روی پیشانی باد نوشته ویرانی» سروده فاطمه اقلامی، انتشارات نفیر

«میان جیوه و اندوه» از لیلا کرد بچه، نگاه

بخش شعر محاوره و ترانه

در این بخش از نظر هیئت داوران هیچ کتابی برگزیده و شایسته تقدیر نشد. فقط در مراسم اختتامیه شایسته تحسین خواهیم داشت.

بخش شعر کلاسیک

«دقایق» سروده سعید تاج محمدی، شهرستان ادب

«زیر ساعت حرم» از مریم سقلاطونی، سوره مهر

«شعر نان نمی‌شود» سروده مهدی میرزا رسول‌زاده، کتاب بهار

«مرتد» سروده مهدی جهاندار، شهرستان ادب

«یار بَست» سیدضیاء موسوی، انتشارات شانی

 انتهای پیام/


برچسب ها: کتاب های

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *