امیرعبداللهیان: پیام‌هایی از طرف‎های برجامی دریافت کردیم/ دور نخست گفت‌وگوهای ایران و اوکراین در عمان برگزار شد/اقدام بزدلانه امروز نمی‎تواند تاثیری در اراده متخصصین ما برجای بگذارد

16:02 - 09 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۵۱۳۳
وزرای خارجه ایران و قطر پس از برگزاری گفت‌وگوها در نشست خبری حاضر شدند.

خبرگزاری میزان - محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر امروز یکشنبه، ۹ بهمن وارد ایران شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه قرار گرفت.

طرفین پس از برگزاری دورهای گفت‌وگو در نشستی خبری حاضر شدند.

امیرعبداللهیان: از دیدگاه قطر برای گفت‌وگوهای منطقه ای استقبال کردیم

امیرعبداللهیان در مورد گفت‌وگوهای خود با همتای قطری، گفت: ما امروز درباره موضوعات دوجانبه و توسعه همکاری‌های دو جانبه گفت‌وگو کردیم؛ ما در خصوص رفع برخی موانع احتمالی و ضرورت سرعت بخشیدن به مناسبات اتفاق نظر داشتیم.

وی افزود: ما از دیدگاه قطر برای گفت‌وگوهای منطقه ای استقبال کردیم؛ این دیدگاه‌ می‌تواند به رفع برخی سوءتفاهم‌ها در منطقه کمک کند؛ ایران همواره از گفت‌وگوهای منطقه ای استقبال کرده و مذاکره را برای همکاری‌های قوی و پایدار بین کشورهای منطقه موثر می‌داند؛ گفت‌وگو و همکاری می‌تواند روشی انحصاری و موفق برای نیل به ثبات دسته جمعی باشد.

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: از تلاش‌های برادرانمان در قطر برای به نتیحه رساندن لغو تحریم‌ها تشکر می‌کنیم؛ قطر همواره برای بازگشت همه طرف‌های برجام تلاش می‌کند؛ از حسن نیت قطر برای رساندن همه طرف‌ها به گام‌های نهایی توافق تشکر می‌کنیم؛ در خصوص تلاش‌های قطر در حل گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها از هر گونه ابتکار عملی که در قطر در دستور کار قرار گرفته، استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه در مورد موضوع برجام در گفت‌وگو با وزیر خارجه قطر، گفت: امروز پیام‌هایی از طرف‎های مقابل برجامی از سوی وزیر خارجه قطر دریافت کردیم.

امیرعبداللهیان همچنین اظهار کرد: در این گفت‌وگو به اقدامات مداخله آمیز آمریکا و سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کردم.

وزیر امور خارجه در مورد مذاکرات هیئت‌های ایران و اوکراین، اظهار کرد: دور اول گفت‌وگوهای ایران و اوکراین در عمان برگزار شد؛ ما از هر گونه ابتکاری برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها با کی‎یف استقبال می‌کنیم؛ موضع ایران درباره اوکراین کاملا روشن است.

امیرعبداللهیان در مورد تحولات اخیر فلسطین، گفت: موج بی سابقه اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، قدس شرقی و جنین در روزهای اخیر با شهادت بیش از ۳۱ فلسطینی همراه بوده است؛ این برای ما مایه تاسف است که در سال گذشته میلادی بیش از ۲۳۰ فلسطینی به شهادت رسیدند؛ مقاومت فلسطینی پاسخ لازم را به این جنایات داده و خواهد داد.

وزیر امور خارجه درباره اقدام موهن قرآن سوزی در اروپا نیز گفت: اهانت به ساحت مقدس قرآن را قویا محکوم می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در مورد روابط ایران و افغانستان، تصریح کرد: در اینجا تاکید می‌کنم که ما سطحی از مناسبات را با هیئت حاکمه افغانستان برقرار کردیم، اما بر تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید داریم و بار دیگر اقدام مبنی بر محروم کردن زنان و دختران از تحصیل را اقدام نادرست می‌دانیم.

وی افزود: ایران آمادگی دارد در هماهنگی با هئیت حاکمه موقت افغانستان همه اقدامات مجازی اعم از کتب درسی و هر امکاناتی را که برای ارتقا دانش و بازگشایی و فعالیت مدارس و دانشگاه‌های افغانستان لازم است، فراهم کند.

امیرعبداللهیان در مورد سیاست همسایگی ایران، تاکید کرد: دولت آیت الله رئیسی همکاری با همسایگان را در برنامه خود قرار داده است؛ ما در همکاری با حوزه خلیج فارس شاهد همکاری‌های خوبی با کویت و امارات و استقرار سفرای دو کشور بودیم.

وی افزود: همچنین گفت‌وگوها بین تهران و ریاض تداوم داشته و دور جدید این گفت‌وگوها قرار است، ادامه پیدا کند؛ درباره بحرین نیز از سوی یک واسطه تبادل پیام بین دو کشور انجام شده است.

امیرعبداللهیان در مورد حادثه اخیر در اصفهان گفت: اقدامی که برای ناامن سازی جمهوری اسلامی ایران و کشورمان انجام دادند، این اقدام بزدلانه امروز انجام شده؛ دستگاه‌های امنیتی ما با اقتدار در راستای تامین حداکثری امنیت ملی کشور عمل می‎کنند و چنین اقداماتی نمی‎تواند تاثیری در اراده و نیت متخصصین ما برای پیشرفت‎های هسته‎ای صلح آمیز برجای بگذارد.

وزیر امور خارجه در مورد مقابله ایران با تحریم‌ها، اظهار کرد: ایران از روش‌های مختلف برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا استفاده کرده و خواهد کرد؛ ما با دوستان و متحدانمان برای مقابله با اقدامات غیر سازنده و نقص سیستماتیک حقوق بشری از سوی آمریکا و غربی‌ها تلاش می‌کنیم.

وزیر خارجه قطر: گفت‌وگوهای سازنده ای با وزیر امور خارجه ایران داشتم

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در نشست خبری با امیرعبداللهیان، گفت: امروز گفت‌وگوهای سازنده ای با وزیر خارجه ایران داشتم؛ فرصت خوبی برای گفت‌وگو در موضوعات منطقه ای و بین المللی داشتیم؛ در رابطه با توافق هسته ای، قطر همه طرف‌ها را تشویق به بازگشت به توافق می‌کند.

آل ثانی همچنین گفت: ما همچنین درباره امنیت منطقه ای گفت‌وگو کردیم؛ ما فرصت داشتیم درباره اوکراین گفت‌وگو کنیم و خواستیم برای رفع سوءتفاهم‌ها طرفین گفت‌وگو کنند.

وی در بخشی دیگر اظهار کرد: ما درباره تحولات اخیر در افغانستان نیز رایزنی کردیم؛ قطر نیز سوزاندن قرآن کریم در اروپا را محکوم می‌کند.

آل ثانی در مورد تحولات اخیر در فلسطین، گفت: قطر خشونت اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را قویا محکوم می‌کند؛ این تنش‌ها ممکن است به وضعیت خطرناک تری بینجامد و باید روند سیاسی و تاسیس دو دولت مورد تاکید قرار بگیرد.

وزیر خارجه قطر در مورد روابط اقتصادی ایران و قطر، تاکید کرد: روابط اقتصادی و تجاری خوبی بین ایران و قطر وجود دارد؛ ما امیدواریم توافق هسته ای هر چه سریع تر صورت بگیرد؛ سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر درباره سازوکارهای مناسب برای همکاری تجاری بین دو کشور بود.

آل ثانی در بخشی دیگر در مورد مذاکرات برجام گفت: از دیدگاه ما اکنون فرصت مناسبی برای طرف‌های مختلف جهت حل مشکلات درباره برجام است؛ طرف آمریکایی یک سری پیام برای انتقال به ایران به ما داده است؛ مسائل مختلف دیگری هم وجود داشت.

وزیر امور خارجه قطر همچنین گفت: ما همیشه براساس خوش بینی تلاش می‌کنیم؛ ما تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که آن دغدغه‌های بین طرف‌های توافق رفع شود؛ قطر به دنبال ثبات در منطقه و انجام توافق است، زیرا این توافق عامل مهمی در ثبات در منطقه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *