رویکرد تحولی طرح سنجش نوآموزان اعلام شد/ افزایش 2.5 درصدی ثبت‌نام در مدارس خاص

11:58 - 10 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۶۲۱۰
رئیس سازمان آموزش استثنایی از افزایش 2.5 درصدی ثبت نام در مدارس خاص نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال ۸۲ هزار و ۸۲۷ نفر در مدارس خاص ثبت نام کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - حمید طریفی حسینی در نشست خبری با موضوع رویکرد تحولی جدید سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: در طول یکسال اخیر برنامه تحولی را تنظیم کردیم که یک محور آن اصلاح فرآیندهای نظام حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی و ساختار کلان اداره آن بود که تغییر در ساختار سازمانی و سامانه محور کردن و باز مهندسی در فرآیندهای ساماندهی نیروی انسانی فرآیندهای مدیریتی را شامل می‌شده است .

رئیس سازمان آموزش استثنایی ادامه داد: سال گذشته ۸۰ هزار و ۸۵۷ نفر در مدارس خاص استثنایی تحصیل می‌کردند که امسال ۸۲ هزار و ۸۲۷ نفر ثبت نام کردند و با افزایش ۲.۵ درصدی دانش‌‌آموزان مواجه بودیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 105مرکز توانبخشی را طی چند ماه اخیر راه اندازی کردیم گفت: حدود 45 فضای ورزشی درون مدرسه ای برای دانش آموزان طی یکسال اخیر فراهم کردیم و 35 فضای دیگر ورزشی نیز در ایام دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت :حدود ۱۰۰کلاس درس در ۱۰ استان کم برخوردار با کمک خیرین هوشمند سازی شده است و ۱۰۰ مدرسه نیز توسعه کتابخانه ای داشته است.

طریفی گفت: ۱۰۲ عنوان کتاب درسی مناسب سازی شده است و برای دانش آموزان نابینا حدود ۳۸ عنوان جلد را به صورت درست خط در نظر گرفته ایم.

وی افزود: در حوزه توانبخشی تفاهم خوبی با سازمان بیمه سلامت و بهزیستی داشته‌ایم و 10 میلیارد تومان بابت توانبخشی خارج از مدرسه مثل عینک و عصا در اختیار استان‌ها قرار دادیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت : سال گذشته در اوایل تابستان فراخوان ثبت‌نام انجام می‌شد و نوبت گیری پایگاه سنجش از طریق مدرسه انجام می‌شد. در مدل جدید خود خانواده بدون مراجعه به مدرسه و از طریق وارد شدن به سامانه مربوطه به درگاه خدمات الکترونیک دولت وصل و بعد از احراز هویت ثبت نام به صورت الکترونیک انجام می شود و جای پیش ثبت نام و سنجش تغییر کرده است اول سنجش انجام و پس از آن ثبت نام انجام می دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: از این رو شرط ثبت نام کلاس اول سنجش است و با برنامه ریزی قرار است به صورت الکترونیک این ثبت نام انجام بگیرد.

وی افزود : تغییر دیگر در روند سنجش اینکه اینکه به صورت الکترونیک انجام می شود در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز مورد سنجش قرار گرفتند.

طریفی حسینی گفت: کار با سامانه راحت و از طریق گوشی هوشمند انجام می شود و تفاوت دیگر آن با سال گذشته نحوه پرداخت هزینه سنجش است؛ این هزینه برای سال جدید به صورت الکترونیک از طریق درگاه و با همان مبلغ سال گذشته یعنی ۶۰هزار تومان انجام می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت : اگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بتواند داده های خانواده ها را در اختیار ما بگذارد سه دهک اول جامعه به صورت رایگان می توانند ثبت نام کنند.

وی ادامه داد : به لحاظ محتوا آیتم های مورد سنجش تغییراتی نیز داشته است. که بتوانیم اختلالات بیشتری از جمله شایستگی های حرکتی را بسنجیم.

وی گفت :در واقع کیفیت آموزش و تحصیل را در مدارس عادی دنبال می کنیم و یک سامانه جامع یکپارچه و هوشمند داریم که تمام فرایند های پیشگیری و سنجش و کارهای توانبخشی و کارهای حمایتی در آن سامانه ثبت و مدیریت می شود و اطلاعات آن بخشی از پرونده رشد الکترونیک دانش آموزان خواهد شد که هدایت‌گری درستی را بتوانیم داشته باشیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *