رأی برگزیده استان خوزستان برای شرکت در جشنواره مجازات جایگزین حبس انتخاب شد

8:27 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۸۲۷۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان گفت: با بررسی آرای قضایی صادر شده به دبیرخانه استانی «جشنواره سراسری آرای برتر با موضوع مجازات‌های جایگزین حبس»، رأی برگزیده برای شرکت در این جشنواره انتخاب شد.

علیرضا باوی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: مجازات‌های جایگزین حبس یکی از مواردی است که در فصل نهم قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 به تصویب رسیده است. این مجازات‌ها شامل دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی به جای تحمل حبس برای مرتکبین جرائم غیرخشن با داشتن شرایط خاص است.

وی ادامه داد: یکی از نکات مطرح در این قانون، اصل شخصی بودن مجازات‌ها و نگاه به آثار سوء مجازات حبس برای فرد، خانواده و اطرافیان وی است.

باوی گفت: صدور آرای قضایی با محوریت مجازات‌های جایگزین و استفاده از نهادهای ارفاقی، نیاز به مشوق‌هایی دارد که یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره آرای برتر قضایی طی سال‌های گذشته است. لذا به‌منظور تشویق قضات و تقویت آرای متقن و مستدل در این زمینه، جشنواره حاضر به بررسی کیفیت علمی و تصمیمات قضایی قضات در صدور آرای ارسالی می‌پردازد و در پایان بهترین آراء انتخاب شده و قضات صادر کننده آن‌ها مورد تشویق قرار می‌گیرند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خوزستان، افزود: پس از دریافت و جمع‌آوری آرای مبتنی بر ماده 79 قانون مجازات اسلامی (قانون مجازات جایگزین حبس) در این دبیرخانه استانی «جشنواره سراسری آرای برتر با موضوع مجازات‌های جایگزین حبس» به منظور ارزیابی آرای رسیده، دو نفر از اساتید دانشگاه و عضو هیئت علمی و دو نفر از قضات دادگاه تجدید نظر دادگستری خوزستان، به عنوان اعضای هیئت داوران انتخاب و بر اساس شاخص‌های اعلام شده از سوی جشنواره، رای برگزیده انتخاب شد.

باوی گفت: رأی برگزیده استان خوزستان که در این دوره از جشنواره شرکت می‌کند متعلق به یاسر فرجوند، دادرس شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شهرستان حمیدیه است.

وی تصریح کرد: از آنجا که یکی از پیش شرط‌های اجرای عدالت و دادرسی منصفانه منوط به شفافیت است، لذا یکی از نمادهای پیشرفت نظام قضایی یک کشور، مستدل و مستند بودن آرای صادره در نظام قضایی است. از سوی دیگر انشای یک رأی مستدل، نشان از این دارد که نظام قضایی آن جامعه بر اساس پایه‌‌های قانونی استوار است و این دو شاخص در رأی انتخاب شده وجود داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *