رشد ۳ برابری طول شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

15:05 - 11 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۸۳۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری ۴۳۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی از دهه مبارک فجر تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت:‌ با افزایش طول شبکه حمل و نقل کشور از ۵۲ هزار کیلومتر پیش از انقلاب اسلامی به ۱۵۰ هزار کیلومتر رسیده‌ایم.

خبرگزاری میزان _ خیراله خادمی روند ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل کشور را رو به رشد و قابل توجه اعلام کرد و گفت:‌ از گذشته تاکنون یکی از مهمترین پایه‌های توسعه در هر کشور ساخت انواع راه‌ها است و این مهم در کشور با احداث مسیرهای آزادراهی، توسعه شبکه ریلی و تکمیل کریدورهای ترانزیتی با جدیت و برنامه‌ریزی در این سال‌ها دنبال می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از افتتاح ۴۳۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی از دهه مبارک فجر تا پایان سالجاری خبر داد و تصریح کرد: این مسیرهای بزرگراهی در ۱۳ استان کشور به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان با تمرکز بر تکمیل کریدورهای ترانزیتی و اتصال به کریدورهای بین‌المللی، توسعه مناطق محروم و رفع گلوگاه‌های ترافیکی احداث شده است.

وی همچنین پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی 2 ابرپروژه ریلی و آزادراهی کشور را یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای توسعه شبکه حمل و نقل اعلام کرد و ادامه داد: احداث آزادراه اصفهان- شیراز و خط آهن بستان آباد- خاوران در مراحل پایانی کار است و بخش اعظم کارهای اجرایی آن‌ها به اتمام رسیده است و به محض مساعد شدن شرایط جوی و اتمام کارهای باقیمانده آماده بهره‌برداری در آینده نزدیک هستند.

خادمی خودکفایی در احداث پروژه‌های راهسازی و بومی‌سازی بسیاری از تکنولوژی‌های ساخت را از مهمترین دستاوردهای بعد از انقلاب سلامی دانست و گفت:‌ توانمندی و تخصص در ساخت خطوط راه آهن به ویژه در بخش روسازی بعد از انقلاب اسلامی خصوصا در دوره تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، رشد چشمگیری یافت و کلیه فرآیندهای اجرای پروژه‌های راهسازی از طراحی تا اجرا و نظارت به وسیله مهندسین داخلی انجام می‌شود. در این زمینه آماده صدور خدمات فنی به کشورهای همسایه نیز هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به ۱۵۰ کیلومتر طول شاهراه‌های جاده‌ای کشور پیش از انقلاب اسلامی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی هیچ بزرگراهی در کشور موجود نبود و امروز این رقم به ۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه در حال بهره‌برداری و ۶ هزار کیلومتر مسیر در دست اجرا رسیده است.

خادمی تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در آینده اکثر مسیرهای شریانی کشور به صورت بزرگراه و آزادراه در دسترس هموطنان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور رشد ۱۸ برابری طول شبکه آزادراهی پس از انقلاب اسلامی را قابل توجه دانست و بیان کرد: طول شبکه آزادراهی در حال بهره‌برداری از ۱۵۰ کیلومتر پیش از انقلاب اسلامی به ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر در حال حاضر رسیده است و برنامه بلندمدت در این حوزه ساخت ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور است که ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از این میزان در دست احداث قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ وی در خصوص تکمیل راه‌های روستایی بعد از انقلاب اسلامی توضیح داد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی کمتر از هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در کشور موجود بود و بسیاری از روستاها فاقد راه مناسب بودند که در حال حاضر ۱۲۲ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور موجود است که حدود ۹۰ هزار کیلومتر آن آسفالته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *