اعتیاد آمریکا به مداخله و جنگ‌افروزی در جهان

15:21 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۹۶۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگاهی به بحران اوکراین نشان می‌دهد که واشنگتن خطوط قرمز دخالت را پشت سر گذاشته و اکنون سوال این است که قرار است تا کجا پیش برود.

خبرگزاری میزان - هنگامی که آمریکا خود را از نظر نظامی درگیر یک جنگ می‌کند، اغلب به سختی خود را از آن خارج می‌کند، چه رسد به اینکه از درگیری عمیقی که به خوبی از خطوطی که در ابتدای مداخله ترسیم کرده بود جلوگیری کند.

به گزارش اندیشکده «ریسپانسیبل استیت کرافت»، این امر در ویتنام اتفاق افتاد، این امر در افغانستان نیز زمانی اتفاق افتاد که تهاجم اولیه علیه القاعده و طالبان به یک پروژه نزدیک به دو دهه‌ای تبدیل شد و ممکن است همین اکنون در اوکراین اتفاق بیفتد.

کم کم، ناتو و آمریکا به سناریوی فاجعه‌بار نزدیک‌تر می‌شوند؛ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما باید برای جلوگیری از درگیری مستقیم بین آمریکا و روسیه تلاش کنیم؛ علیرغم این ادعای بایدن در آغاز جنگ که «نیروهای ما درگیر جنگ نیستند و نخواهند بود»، مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق در ماه اکتبر به «اینترسپت» گفتند که «حضور بسیار گسترده‌تری از سیا و عملیات ویژه و پرسنل آمریکا در اوکراین نسبت به پیش از زمان جنگ، وجود دارد.

در همین حال، آمریکا و متحدانش در ناتو به طور متوالی خطوط خود تحمیلی خود را در مورد انتقال تسلیحات پشت سر گذاشته‎اند؛ در آغاز جنگ، نیویورک تایمز هشدار داد که عرضه آشکار حتی سلاح‌های کوچک و تسلیحات سبک «خطر تشویق به جنگ گسترده‌تر و انتقام‌جویی احتمالی» از سوی مسکو را به همراه دارد.

در حالی که مقامات آمریکا ارسال تسلیحات پیشرفته‌تر را رد کردند اما  کمتر از دو ماه طول کشید تا دولت بایدن ارسال این بخش‌های خطرناک‌تر تسلیحات پرقدرت را آغاز کند.

آمریکا تا پایان ماه می گذشته، سیستم‌های موشکی پیشرفته‌ای را ارسال می‌کرد که چند هفته قبل، ارسال آن‌ها را بیش از حد تشدید کننده جنگ توصیف می‌کرد؛ این خط نیز در نهایت شکسته شد و پنتاگون در دسامبر گذشته اعتراف کرد در پاسخ به تخریب ادعایی زیرساخت‌های اوکراینی توسط مسکو، به اوکراین اجازه حمله به اهدافی در روسیه را داده است.

انتقال تسلیحات ناتو اکنون بسیار فراتر از آن چیزی است که دولت‌ها چند ماه پیش نگران آن بودند که این اتحاد را وارد جنگ مستقیم با روسیه کند و دولت‌های آمریکا و اروپا اکنون خودروهای زرهی ارسال می‌کنند و ظاهرا آماده ارسال تانک می‌شوند.

باید دید تا چه زمانی آمریکا به این مداخله‎گری بی‌سروصدای خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که روسیه در این باره هشدار داده است احتمال تبدیل شدن آمریکا به یک طرف مستقیم جنگ وجود دارد.

با گسترش ماهیت انتقال تسلیحات، اهداف جنگ نیز گسترش یافته است؛ اهداف اولیه ائتلاف غربی کمک به اوکراین که «دفاع از خود و حاکمیت خود» بود، بعد از گذشت دو ماه تغییر کرد؛ مقامات آمریکا علنا از «پیروزی» و تحمیل «شکست استراتژیک» به روسیه صحبت می‌کنند؛ بایدن بارها قول داده که «تا زمانی که طول بکشد» از اوکراین حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا اوکراین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *