رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری استان یزد: لزوم ارائه راهکار توسط نخبگان جهت کاهش ورودی پرونده به محاکم

15:07 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۹۶۸۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: در 10 ماه ابتدایی سال جاری بیش از 2800 پرونده تنها توسط 140 نفر شخص حقیقی در محاکم استان تشکیل شده است که این امر نیازمند بررسی و آسیب شناسی دارد.

خبرگزاری میزان - غلامعلی دهشیری در جمع قضات محاکم تجدید نظر استان بیان کرد: بررسی پرونده‌ها نشان می‌دهد 140 نفر در 10 ماهه ابتدایی سال جاری هر کدام بیش از 20 پرونده را با عناوین مختلف در محاکم استان ثبت کرده‌اند.

وی افزود: تشکیل این تعداد پرونده توسط افراد خاص نیازمند یک کار کارشناسی است که مشکل از نحوه دادرسی و رسیدگی به پرونده است یا این افراد، اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: در بخش حقوقی نیز در ماه ابتدای سال جاری 736 پرونده توسط اداره کل منابع طبیعی در محاکم استان ثبت شده است که باید برای این موضوع نیز چاره اندیشی شود.

وی گفت: به جای تمرکز بر آمار باید به سمت عدالت ترمیمی حرکت کرد و در مسائل کیفری با اصلاخ ذات البین می توان زمینه کاهش ورودی پرونده‌ها را به محاکم فراهم کرد.

دهشیری برنامه ریزی در جهت کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی را خواستار شد و گفت: با توجه به افزایش ورودی پرونده به دستگاه قضا، نخبگان حقوقی و قضایی جامعه به ویژه قضات محاکم تجدید نظر به عنوان نخبگان دادگستری می‌توانند با ارائه راهکارهای عملیاتی زمینه ساز کاهش اطاله دادرسی باشند.

وی افزود: قضات محاکم تجدید نظر، بزرگان محاکم استان محسوب می‌شوند و الگویی برای کارکنان دستگاه قضا در سطوح مختلف استان هستند.

رئیس کل دادگستری استان یزد اظهار کرد: برگزاری جلسات مشترک بین قضات محاکم دادسرا، بدوی و تجدید نظر جهت نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر و تعامل نظر با تدوین برنامه های جامع و اثر بخش می تواند در سیر رسیدگی به پرونده ها موثر باشد.

دهشیری با تقدیر از قضات محاکم تجدید نظر استان، گفت: از حیث رسیدگی محاکم تجدید نظر استان با توجه به اتقان آرا ۷ درصدی در 10 ماه گذشته عملکرد خوبی داشته اند و تمام شعب این محاکم متعارف هستند.

بیشتربخوانید

مراحل گزینش ۹۵ درصد از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی قوه‌قضاییه در استان چهارمحال و بختیاری پایان یافت

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری یزد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *