اسلامی: موضع‌گیری آژانس مایه تاسف است/برداشت نادرست بازرس آژانس از بازدید از فردو

10:34 - 13 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۰۶۹۶
مراسم رونمایی از آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس این سازمان برگزار شد.

خبرگزاری میزان- مراسم افتتاح پنجاه و سومین نمایشگاه دستاوردهای حوزه صنعت هسته‌ای و رونمایی از آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنج‌شنبه با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی از معاونان این سازمان، برگزار شد.

برداشت بازرس آژانس از بازدید در فردو نادرست است

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم طی سخنانی، گفت: سازمان انرژی اتمی در پی مزاحمت‌ها، تخریب‌ها و تحریم‌های مختلف و متعدد به حوزه‌های مختلف صنعت هسته ای ورود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در چارچوب جهاد تبیین در میانه اتهام زنی های روزافزون غرب علیه کشورمان برگزار شد تا نشان داده شود که دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشورمان با اتهامات مبنی بر عدم مسالمت آمیز بودن صنعت هسته‌ای، کاملا متفاوت است، اظهار کرد: امروز در شرایطی هستیم که برای همه موارد موجود در این نمایشگاه هیچگونه دسترسی به خارج نداشتیم.

به گفته وی، پروژه‌های تحقیقاتی که در مشارکت آژانس و فراتر از تحریم‌ها بوده، همکاری با خارج بوده است اما در بقیه موارد کاملا براساس اسناد راهبردی پیشرفتیم.

اسلامی در بخشی دیگر گفت: رسیدن به تولید برق هسته‌ای به ۲۰ درصد سبد برق کشور یک هدفگذاری کمی است که در برنامه سازمان قرار دارد؛ در عرصه‌های پزشکی، محیط زیست، سلامت و امنیت غذایی مواردی هستند که در اهداف کلی هدفگذاری شده اند؛ دستاوردی که امروز رونمایی شد نیز در همه صنایع غذایی می‌تواند به عنوان وسیله مکمل مستقر شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره گزارش ادعایی آژانس تصریح کرد: موضع گیری آژانس باعث ابراز تاسف است؛ اولا گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود؛ برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد؛ ما بلافاصله توضیحات را ارایه کردیم که فیلم آن موجود و قابل ارائه است؛ این توضیحات همان روز مکاتبه شد؛ بازرس آژانس هم متوجه اشتباه خود شد.

وی در بخشی دیگر گفت: در حوزه پرتودهی نیز قصد داریم گستره ملی را تحت پوشش قرار دهیم و امنیت غذایی سراسر کشور را ارتقا و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان، درباره برنامه این سازمان برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای، گفت: سازمان انرژی اتمی ۱۰ هزار مگابایت را که در قانون پیش بینی شده مرور کرده و شرکت‌های نیروگاهی را در شمال و جنوب ایجاد کرده است؛ با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و همکاری شرکت‌های بزرگ این اقدام در دست انجام است؛ با این نرخ بازدهی که داریم، زودتر از زمان بندی پیش بینی شده به اهداف خود می‌رسیم؛ تامین ۲۰ درصد برق کشور هدف کلان سازمان است که آن را محقق خواهیم کرد.

ارائه دستاوردها و توانمندی‌های سازمان انرژی اتمی

پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی در حاشیه این نمایشگاه، گفت: یکی از ماموریت‌های مهم این نمایشگاه ارائه دستاوردها و توانمندی های سازمان انرژی اتمی است؛ ما قصد داریم به روش های مختلف دستاوردها و توانمندی‌های سازمان انرژی اتمی را به مردم معرفی کنیم که برگزاری چنین نمایشگاهی یکی از روش‌های مذکور است.

به گفته وی، ما توانمندی فعالیت در همه حوزه‌ها مانند کشاورزی و سلامت را داریم؛ ضمن این که قصد داریم جنجال غربی‌ها علیه صنعت هسته‌ای کشورمان را خنثی کرده و نشان دهیم که صنعت هسته‌ای کشور محدود به زمینه خاصی نیست و غیر از صنایع خاص نیروگاهی ما موضوعاتی مانند امنیت غذایی را در نظر داریم.

معاون سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: ما در این نمایشگاه تمام ابعاد صنعت هسته‌ای را به نمایش می‌گذاریم؛ دستگاه آفت زدایی از محصولات کشاورزی و مواد غذایی را در این نمایشگاه رونمایی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: رویکرد ما در این زمینه تولید انبوه با کمک شرکت‌های دانش بنیان است.

کمک سازمان انرژی اتمی به صنایع

امیرحسین فقهی، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم گفت: عمده تلاش‌های سازمان انرژی اتمی ناظر به رفع نیازهای جامعه و صنعت در حوزه های مختلف است و این تمرکز در یک سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ارتقای سطح صنایع دیگر یکی از اهداف صنعت هسته‌ای کشور است و حضور و کمک صنعت هسته‌ای در صنایع دیگر موجب رشد آن صنایع می‌شود، اظهار کرد: بزرگترین ترین دستاورد صنعتی، ارتقای صنایع دیگر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *