تاج: مربی داخلی برای تیم ملی بهتر است/ مسأله VAR و شرکت‌های مربوط به آن تمام نشدنی است

11:34 - 14 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۱۸۲۶
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: مسؤول اصلی VAR فدراسیون فوتبال است زیرا فیفا با فدراسیون طرف است اما خود قرارداد و شرایطش با باشگاه‌هاست.

خبرگزاری میزان - مهدی تاج درباره انتخاب مجددش به عنوان نایب رئیس AFC اظهاراتی داشت که گزیده آن را در زیر می‌خوانید:‌

*این موضوع مهم است که ما باید در فوتبال آسیا جای مهمی داشته باشیم. ضمن اینکه به صورت کلی مباحثی که در مورد تیم ملی مطرح می‌شود و همه مباحث کشور باید یکبار قبل از مواردی که بررسی آنها در صلاحیت فیفا است در کنفدراسیون و هیأت رئیسه AFC بیاید. اگر یک عضو AFC ایرانی باشد تأثیرگذار است و می‌تواند توضیحاتی بدهد ضمن اینکه منافع کل آسیا مدنظر رئیس و اعضای هیأت رئیسه AFC است.

*باستان‌بک‌ قرقیزستانی یک رقیب جدی در فوتبال آسیا است که وی همین الان نایب رئیس کافا است. این رقیب من در دو سه روز پایانی منتهی به انتخابات انصراف داد. او دو روز قبل به بحرین رفته بود و با برخی کشورها صحبت کرده بود اطمینان دارم با ژاپن، کره، قطر و مجموعه‌های دیگر جلساتی داشت. در نهایت به این نتیجه رسید که شاید بهتر است کنار برود. به این نتیجه رسید که نگاه مجموعه آسیا بیشتر به سمت من است. در نهایت روز قبل از انتخابات به AFC نامه زد و انصراف خود را اعلام کرد البته همچنان نایب رئیس کافا است.

*VAR بحث مهمی است که بسیاری از کشورهای آسیا مشمول آن هستند. برخی مثل قطر و سایر کشورها از ابتدا این کار را انجام دادند به تازگی نیز ازبکستان و تاجیکستان با ظرفیت خیلی کم چنین کاری کرده‌اند. مسؤول اصلی کار فدراسیون فوتبال است زیرا فیفا با فدراسیون طرف است اما خود قرارداد و شرایطش با باشگاه‌هاست.

*صحبت‌های سیف‌الله پور را تأیید می‌کنم در دنیا هر جایی که ورزشگاه خود را به باشگاه کرایه می‌دهد باید کلیه متعلقات استاندارد را نیز خودش فراهم کند. مسأله VAR و شرکت‌های مربوط به آن تمام نشدنی است ممکن است شرکت EVS  تا یکی دو سال دیگر نتواند مجوز فیفا را بگیرد می‌دانید این شرکت‌ها باید 50 میلیون دلار به فیفا بسپارند تا اگر بر اساس اشتباهی در یک بازی فوتبال تیمی متضرر شد، از جانب VAR خسارتش پرداخت شود. باید اظهارنامه بدهند تا در صورت ضرر و زیان یک تیم از پول برداشت شود.

*هر شرکتی نمی‌تواند مجوز فیفا را بگیرد باید مجموعه قوانین موجود را رعایت کنند. توضیحات لازم در همین شبکه 5 تلویزیون داده شد باید این موضوع را دنبال کنیم نباید این گونه باشد که همه کشورهای منطقه VAR داشته باشند و ما نداشته باشیم. تاجیکستان به من می‌گوید برای استفاده از VAR آماده کمک کردن به ایران هستیم. این برای کشور پهناوری مثل ایران خوب نیست. باید تمام تلاش خود را بکنیم و دست به دست هم بدهیم تا شرایط به خوبی فراهم شود.

*باید آموزش‌ها را شروع کنیم. همین الان مقدمه‌ای داریم که اگر نتوانیم به آن برسانیم شاید برخی داوران را برای آموزش به کشورهای همسایه بفرستیم، ضمن اینکه یک داور ما که باید به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برود تا در دوره‌های آموزشی فیفا شرکت کند و ما این سهمیه را از دست ندهیم.

*فدراسیون فوتبال دو انتخاب خیلی مهم در مورد سرمربی تیم ملی امید و تیم ملی بزرگسالان داریم. در مورد کی‌روش خودم با شیخ‌حمد رئیس فدراسیون قطر صحبت کردم امروز طرفین با هم جلسه نهایی دارند و شاید با کی‌روش به نتیجه برسند. از کی‌روش به خاطر اینکه 9 سال در فوتبال ما زحمت کشید، نسل جدیدی را معرفی کرد و کارهای بسیار مثبتی روالی به تیم ملی داد به عنوان رئیس فدارسیون تشکر می‌کنم. هر وقت هم کی‌روش را ببینم با احترام برخورد خواهم کرد زیرا زحمات زیادی برای کشور عزیزمان‌ کشید.

*در مورد سرمربی تیم ملی دو نگاه داخل کشور است نگاه اول مربوط به مربی داخلی است که موافقان و مخالفانی دارد‌،‌ مربی خارجی هم به همین شکل. ما مربیان افتخارآفرین زیادی در فوتبال کشور داشته‌ایم که واقعاً زحمت کشیده‌اند و خیلی از اتفاقات مثبت محصول فعالیت آنها است. افرادی مثل حشمت مهاجرانی،‌ علی پروین و علی دایی و امیر قلعه‌نویی و ... زحمت کشیده‌اند. همین اواخر نیز مربیانی مثل وحید هاشمیان، جواد نکونام و ... به تیم ملی خیلی کمک کردند.

*در بحث مربی خارجی نیز کی‌روش خیلی در فوتبال کشورمان زحمت کشید اما در این زمینه محدودیت‌هایی داریم. امروز در کشورمان تحریم در همه جا تأثیر گذاشته و ما هم باید با همین اراده و شرایط زندگی کنیم. ما به قوانین ایران احترام می‌‌گذاریم و باید با همان‌ها فدراسیون را اداره کنیم. اگر آمدیم و بار دیگر کاندید فدراسیون انتخاب شدیم با همین قوانین بوده است می‌دانید اگر همین الان پول نقد داشته باشیم با همین تحریم انتقالش به خارج از کشور امکانپذیر نیست.

*پرونده ویلموتس الان جلوی ماست که یکی از متهمانش خودم هستم. فریدون اصفهانیان و 6 عضو دیگر هیأت رئیسه چرا در این پرونده متهم شدیم به این دلیل که نتوانستیم به موقع پول ویلموتس را بدهیم به همین شکل در پرونده برانکو، کالدرون، استراماچونی و 10 مورد دیگر با استناد به همین بند 2 قراردادهای فیفا که اگر ۲ ماه پول یک مربی را ندهید قراردادش را یک طرفه فسخ می‌کند و همه پولش را می‌گیرد محکوم شدیم.

*چنین پرونده‌هایی روی میز ماست و باید پولشان را بدهیم. ما مربیان به نام، با کیفیت رزومه‌دار خیلی داریم و از قضا ایران کشوری است که همه مربیان طالب هستند که به آن بیایند، زیرا سطح گسترده‌ای از بازیکنان و این همه لژیونر داریم.

*مذاکراتی که رسانه‌ها اعلام می‌کنند گمانه‌زنی خودشان است دیدم نام فردی (پاکو خمز) را مطرح کرده و عده‌ای به عنوان مخالف یا موافق در موردش صحبت کردند در صورتی که فدراسیون از این موضوع بی‌خبر بود. هیأت رئیسه فدراسیون در جریان این افراد نیست، ولی انتخاب تیم امید بزرگسال از کارهای پیش‌روی هیأت رئیسه است که باید به سرعت انجام شود. من در مورد نوع انتخاب گفتم که نگاه‌های متفاوتی نسبت به مربی داخلی و خارجی وجود دارد.

*اگر مربی خارجی انتخاب کنیم، نگاه‌ها در مورد این انتخاب را قبول می‌کنیم و می‌فهمیم به این نتیجه رسیده‌اند که شاید مربی داخلی بهتر باشد.

*اگر مربی داخلی هم انتخاب کنیم، عده‌ای انتقاد می‌کنند که این را هم از همین الان می‌پذیریم‌ اما با در نظر گرفتن جمیع جهات به این نتیجه رسیده‌ایم که این انتخاب برای فوتبال ما و فدراسیون بهتر است.

*تاج درخصوص اینکه شرکت چشم‌انداز ارتباط چگونه به عنوان نماینده EVS در ایران انتخاب شد، گفت: واقعا از این موضوع اطلاعی ندارم و نمی دانم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *