رئیس سازمان تعزیرات حکومتی: جریمه ۱۴ هزار میلیارد تومانی یک شرکت خودروساز/ افتتاح 3 شعبه اداره تعزیرات در استان‌های گلستان و زنجان

10:53 - 16 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۳۶۱۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره اعاده ۱۴ هزار میلیارد تومان به متقاضیان خرید خودرو توضیحاتی را بیان کرد.

خبرگزاری میزان - احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری با گرامیداشت یاد و نام شهدا، رهبر بزرگ انقلاب اسلامی و آرزوی سلامتی و تبریک به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: معمولا دستگاه‌ها و یا نهادها طرح‌های خود را در این ایام اجرا می‌کنند یا به اصطلاح به بهره‌برداری می‌رسانند این اتفاق در سازمان تعزیرات حکومتی نیز افتاده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: در ۳۰ سالی که از تأسیس سازمان تعزیرات حکومتی می‌گذرد مخصوصاً طی ۸ سال گذشته یعنی در دولت قبل متأسفانه این سازمان کاملا تضعیف شد.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته اختیارات قانونی لازم برای نظارت بر بازار را از سازمان تعزیرات حکومتی گرفتند افزود: متاسفانه امروز شاهد هستیم که نمی‌توانند آن طور که شایسته و بایسته بر بازار نظارت داشته باشند.

اصانلو با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱۰ شهرستان در کل کشور فاقد ساختار سازمانی هستند، افزود: ۸۷ درصد ساختمان‌هایی که تعزیرات مستقر هستند استیجاری است. از حیث منابع انسانی حدود ۴۴ درصد پست‌های ما پر شده و ۶۶ درصد پست‌های اداری و روسای شعب خالی است. متأسفانه همه اینها میراثی است که از دولت قبل به ما رسیده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به ورود سازمان به حوزه تخلفات شرکت‌های خودروسازی، گفت: مسئولیت تنظیم بازار خودرو به عهده سازمان صمت است که برنامه‌هایی نیز در این خصوص دارد.

جریمه ۱۴ هزار میلیارد تومانی یک شرکت خودروساز

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به ورود این سازمان به بازار خودرو از صدور رأی بدوی برای یک شرکت خودروساز به دلیل گران‌فروشی به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان جریمه و بازگشت وجوه مردم خبر داد.

وی بیان کرد: برخلاف تمام چالش‌ها و مشکلات موجود سازمان تعزیرات حکومتی، میزان وصولی جرایم در سال‌های گذشته کمتر از یک درصد بود که با حمایت این دولت و تلاش سازمان در یکسال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد: در خصوص اجرای احکام در ۱۰ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم.

اصانلو با اشاره به ۲۵ هزار میلیارد ریال وصولی پرونده‌ها در ۱۰ ماه گذشته سال جاری، افزود: در مدت مشابه سال قبل وصولی پروندها ۱۴ میلیارد تومان بوده که در این زمینه شاهد افزایش ۸۰ درصدی بوده‌ایم.

اصانلو با اشاره به اینکه سازمان تعزیرات حکومتی برای دو هدف در سال 73 با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکیل شد، افزود: هدف اول این که تمامی اختیارات قانونی که منتهی به ایجاد ساز و کار تضمین کننده نظام اقتصادی و اعمال ضمانت اجراهای نقض آن در بازار می‌شود در سازمان تعزیرات حکومتی تعجیل شود و هدف دوم رفع خلاء‌های موجود در رسیدگی به اموری که سابقاً در محاکم قضایی مطرح می‌شد.

وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات با حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ رئیس شعبه اداره می‌شود، افزود: این درحالی است که گشت های مشترکی راه اندازی شده نیز توسط این روسای شعب انجام می شود.

اصانلو تصریح کرد: این گشت ها ظرفیتی بود که از سوی سازمان تعزیرات حکومتی ابداع شد در حالی که بر اساس قوانین موجود سازمان تعزیرات، مرجع رسیدگی به تخلفات است و در خصوص نظارت و بازرسی بر بازار وظیفه ای ندارد.

 رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: سازمان تعزیرات حکومتی برای کمک به سازمان های ناظر بر بازار، مبادرت به تشکیل شعب گشت های مشترک کرد تا در قالب این گشت‌ها در بازار حضور داشته باشد و به نظارت بر آن کمک کند.

وی بیان این اینکه برخلاف وجود تمامی این مسائل با عنایت دولت فعلی به سازمان تعزیرات، امیدواریم تا در سال آینده بتوانیم با تجهیز این سازمان به انجام صحیح وظایف محوله اقدام کنیم و سال آینده یک سال تحولی و جهشی خوبی داشته باشیم.

اصانلو با تاکید بر این که سازمان تعزیرات حکومتی حامی اصناف منصف است، افزود: راهبرد سازمان تعزیرات حضور موثر در بازار با رویکرد مراکز توزیعی است و معتقدیم که  نظارت باید از حلقه توزیع آغاز شود و بر همین اساس شعب و گشت های ملی سازمان بر نظارت مراکز تولیدی تاسیس شد. 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: نظارت بر بازار یعنی نظارت، بازرسی و کشف تخلف که وظیفه سازمان‌های مانند وزارت صمت است و سازمان تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات ایفای وظیفه می کند. 

اصانلو افزود:  سازمان تعزیرات در یکسال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش گشت های مشترک را داشته و اساسا اعتقاد داریم نظارت بر بازار با نظارت بر اجرای صحیح قیمت گذاری صورت می گیرد. 

 رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه در زمینه هوشمند سازی سازمان تعزیرات در یکسال گذشته اتفاقات خوبی رقم خورده، افزود: پیشرفت و ارتقای مدیریت پرونده های قضایی از جمله این اقدامات بود که در سالجاری با تلاش همکاران در خصوص سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز پیشرفت ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم.

اصانلو با بیان اینکه در گذشته سامانه ۱۳۵ را داشتیم که به تلفن گویای سازمان تعزیرات تبدیل شده و مشکل این بود که اپراتور ما شکایات را دریافت می کرد اما اختیاری به حوزه بازار نداشت.

وی افزود: شکایات در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت بارگذاری می شد و سازمان امکان پیگیری آنها را نداشت، در حال حاضر اتفاق جدید ارتقای سامانه ۱۳۵ و تبدیل آن به سامانه ثبت شکایات الکترونیک است که در نتیجه و با شکایت مردم، پرونده تشکیل می شود.

در ادامه برنامه با ارتباط زنده صوتی و تصویری، ۳ اداره تعزیرات در کلاله و آق قلا و طارم از استانهای گلستان و زنجان افتتاح شد و ۳ سامانه از جمله سامانه میز خدمت الکترونیک نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *