عفو اخیر اپوزیسیون خارج نشین را خلع سلاح می‌کند/ این اقدام حکایت از برقراری ثبات و امنیت در نظام اسلامی دارد

15:44 - 16 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۳۹۸۴
برخی از شخصیت‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی به موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان واکنش نشان دادند.

خبرگزاری میزان - در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.

در ادامه برخی از واکنش‌های مطرح شده در خصوص این عفو گسترده را مرور خواهیم کرد.

مهدی کشت‌دار: عفو اخیر از آن جهت که شامل محکومان و متهمان می‌شود بی‌بدیل است. افراد و جوانانی که در حوادث اخیر پرونده قضایی برایشان تشکیل شده است بدون ثبت و سوپیشینه شدن عفو شدند، یعنی به آینده جوانان نگاه ویژه‌ای شده است.

اغلب بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر اتهاماتی غیر از موارد استثنا شده داشتند.

احسان صالحی: عفو از موضع قدرت سیره نبوی است؛این عفو، احیا اجتماعی و امتداد عملی رویکرد پدرانه رهبری از ابتدای اغتشاشات است که حساب هیجان را از سازمان آشوب جدا کردند.

در 11آبان از هیجانی‌ها بعنوان بچه‌های خودمان یاد کردند و در 28 آبان گفتند حساب فریب‌خوردگان از صحنه‌گردانان و عاملان جنایت جداست.

عبدالله گنجی: خبر خوب، هزاران نفر از جمله افراد حاضر در اغتشاشات اخیر مورد عفو قرار گرفتند.

محمدصالح مفتاح: با شنیدن خبر عفو متهمان حوادث اخیر، واقعاً خوشحال شدم، ان‌شاءالله این خبر دل‌های مردم را به هم نزدیک‌تر کند و التیامی باشد بر زخم‌هایی که این حوادث در دل مردم ایجاد شده است.

علی مجتهدزاده: اعطای عفو گسترده و آزادی بسیار از محکومان اقدامی عقلانی و قابل تقدیر از سوی دستگاه قضائی است.

هنگامه شهیدی: به شدت اعتقاد دارم دیدگاه قضایی رئیس فعلی دستگاه قضایی واقعاً متفاوت است، آقای اژه‌ای به خالی کردن زندان‌ها اعتقاد دارد.

صبا آذرپیک: عفو وسیع حکومتی به پیشنهاد آقای اژه‌ای؛ چه روز عزایی برای رسانه سعودی امثال مسیح و پهلوی و رجوی‌چی‌هاست.

سامان ماهور، مدیر مسئول مجموعه خبری روزپلاس: عفو اخیر با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و پذیرش رهبر انقلاب باطل السحر چندین ماه فعالیت ضد انقلاب در دو قطبی کردن کشور، ایجاد جنگ حقوقی و حقوق بشری علیه ایران و همچنین خط بطلانی بر امنیت خیالی‌ای بود که سرویس‌ها برای جاسوسان و عاملانشان ترسیم کرده بودند.

این عفو یعنی پیام مهربانی کشور نسبت به فریب خوردگان و باز شدن پرونده ای جدید برای تعقیب دشمنان خارجی که سعی داشتند اقتدار کشور را هدف قرار دهند.

محمد علی ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا: نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه خارج کشور علاقه‌مند نیستند که در این قضایا pنگاه‌های محبت آمیز مطرح شود و جای تقدیر دارد که نگاه قوه قضاییه در این موضوع با نگاه افراطیون متفاوت است.

رحیمی جهان آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا: فرمان عفو مقام معظم رهبری یک نوع دعوت عمومی برای اجماع و همگرایی و همدلی و محبت بیشتر در جامعه است؛ ارزش پیام عفو رهبری از این جهت است که نوعی آرامش و همگرایی و همدلی را به جامعه برمی‌گرداند.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر: موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان، نشان می‌دهد افرادی هم که در حوادث اخیر فریب جنگ ترکیبی دشمن را خوردند، فرزندان نظام هستند.

سید نظام موسوی، سخنگوی هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم: مقام معظم رهبری با این تدبیر حکیمانه توطئه‌های دشمن را خنثی و جوانان و افرادی را که دچار اشتباه شده و در زمین دشمن بازی کرده بودند، نجات داد.

دشمن تصور می‌‌کرد اگر یک جوانی که به دلیل چند اقدام احساسی و اشتباه در دستگاه قضائی محکوم شده است برای همیشه نیروی آنها خواهد بود اما تدبیر پدرانه رهبر معظم انقلاب این گمان را باطل کرد و نشان داد که جمهوری اسلامی بر راههای ابطال توطئه های دشمن به خوبی اشراف دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایسنا: دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرامتری را در کشور ایجاد کند و امیدوارم شرایط کشور به سمتی برود که با سعه صدر بیشتری انتقادات و اعتراضات شنیده شود.

از قوه قضائیه به خاطر این پیشنهاد و موافقت رهبری با آن تشکر می‌کنیم و امیدوارم این موضوع سرآغاز الفت و همبستگی بیشتر در کشور شود.

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا: این اقدام مثبت و هوشمندانه بوده و فرصت خوبی است تا بسیاری از کدورت‌ها که پیش آمده است، از بین برود. عفو رهبری فرصت خوبی برای آشتی ملی است.

این عفو عمومی دشمنان کشور راخلع سلاح کرده و زمینه تحریک آن‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد.

جوادی یگانه(جامعه شناس): عفو عمومی امروز که توسط رئیس قوه قضائیه پیشنهاد شده و مورد موافقت رهبری قرار گرفت، اقدام مهمی برای کم شدن کدورت مردم از نظام بود.

حسام‌الدین برومند: عفو بزرگ برای هزاران نفر از زندانیان، این اقدام حکیمانه حداقل سه نکته دارد: نگاه رافت اسلامی در مشی رهبری، اقتدار جمهوری اسلامی و شکست سازمان آشوب، افزایش و مراقبت از سرمایه اجتماعی.

محمد اکبرزاده: عفو گسترده امروز، ادامه نگاه پدرانه رهبر انقلاب است، حتی در قبال فرزندان فریب‌خورده!

سید مهرداد سیدمهدی، مدیر روابط عمومی دفتر رهبر انقلاب اسلامی: موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات دهها هزار نفر از متهمان و محکومان زمینه ساز آزادی بسیاری از محکومان اغتشاشات اخیر و حتی متهمان این حوادث و بسته شدن پرونده آنها خواهد شد؛البته شرایطی هم دارد که در متن نامه رئیس قوه قضاییه آمده است.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم: مقام معظم رهبری با عفو حکیمانه خود، زمینه را برای انسجام اجتماعی و وحدت ملی بیشتر فراهم کردند که باید همه ما از چنین تصمیم بزرگوارانه‌ای قدردانی کنیم. وقتی امام امت چنین تصمیمی را بر اساس رأفت گرفته‌اند، همه ما باید بدانیم که این فرمان یک الگو برای همه دستگاه‌های حاکمیتی است.

مقام معظم رهبری با همه کسانی که در حوادث اخیر یا پیش از آن، جرائمی را مرتکب شده بودند، برخوردی پدرانه کرده است.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس: این عفو حکایت از برقراری ثبات و امنیت در نظام اسلامی دارد، چنین عفوی که رفع سو اثر از محکومیت است، فوق‌العاده نتیجه مثبتی برای مشمولین این عفو دارد خصوصاً که اینها غالباً جوان هستند و اقتضا می‌کند آینده آنها چنین سو پیشینه‌ای نداشته باشد.

محمدعلی وکیلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم: عفو گسترده محکومان قضایی و حوادث اخیر باعث می‌شود که بهانه هایی که اپوزیسیون خارج نشین به دنبال آن بودند تا از زندانیان حوادث اخیر سواستفاده کنند و هجمه های علیه مردم و مدیریت افکار عمومی در غرب و دنیا را به دست بگیرند خنثی شود.

اقدام رهبر انقلاب یک پولتیک تاریخی است و یک نوع نقطه عطفی در تاریخ ایران است و این اقدام یک نوع ترجمه آیه أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ است.

محمدجواد اخوان، مدیرمسئول روزنامه جوان در گفت‌گو با میزان: عفو گسترده و رویکرد قوه قضاییه یک کار حکیمانه و از موضع اقتدار بود. از سویی نقشه دشمن شکست خورد و این رویکرد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به مردم و به ملت ایران اهمیت می‌دهد.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در گفت‌وگو با میزان: مقام معظم رهبری و رئیس محترم قوه قضاییه نگاهشان، نگاه انسان دوستانه‌ای فراتر از آن چه در قوانین و مقررات و ‌آئین‌ نامه‌هاست تا بتوان مردم را بیشتر درک و آن‌ها را همراهی کرد؛ ضمن این که با کمک آن می‌توان مشکلاتی که مردم در اتفاقات اخیر و اتفاقات گذشته با آن مواجه شدند، حل و فصل کرد.

علیزاده طباطبایی، حقوقدان در گفت‌وگو با تسنیم: فرمان رهبر انقلاب، شکاف‌ها را از بین برده و انسجام اجتماعی را رقم خواهد زد. دو سوم پرونده‌های اغتشاشات اخیر هنوز به نتیجه نرسیده است؛ اینکه با عفو افراد متهم نیز موافقت شده است اقدام فوق‌العاده‌ قضائی است و باید قدردان این تصمیم بزرگ باشیم.

رئیس خانه احزاب در گفت‌وگو فارس: اقدام امروز رهبر معظم انقلاب نقطه پایان و میخی بر تابوت اغتشاشات بوده و تکمیلی بر تعامل هوشمندانه ایشان با حوادث داخلی است.
مضمون و پیام عفو اخیر رهبری این بوده که اعتراض و انتقاد شنیدنی است، خودشان را کنار نسل جوان قرار دادند و فرمودند این افراد فرزندان ما هستند و نگاه پدرانه داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در گفت‌وگو با روزپلاس: فرمان عفو رهبری ناشی از اقتدار نظام است. همراهی آقای اژه‌ای با سعه‌ صدر رهبری را به ایشان تبریک می‌گویم. اگر همه ما در جهاد تبیین خوب عمل کنیم و مدیران جامعه در خدمت به مردم مدبرانه و مجاهدانه و شفاف عمل کنند شاهد چنین فتنه‌هایی نخواهیم بود.

رضا امیدوار تجریشی، عضو حزب اعتماد ملی: عفو عمومی گامی نو و قابل تقدیر، در مسیر اصلاح و حرکت به سمت حکمرانی ایده‌آل است، با بخشش بسیاری از مصائب و مشکلات قابل حل می‌شود. همه در یک کشتی سوار هستیم که نامش ایران است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت: فرمان عفو رهبر معظم انقلاب، سیره ایشان در طول سال‌های گذشته بوده است که باید تقدیر کرد. آموزه‌های دینی، سابقه انقلاب و سیره امام و رهبری ناظر بر رأفت و مهربانی با مردم بوده است.

کامبیز نوروزی، حقوقدان و فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با تسنیم: فرمان عفو رهبری در‌س‌های آموزنده داشت. هم کار رئیس قوه قضاییه برای ارائه چنین پیشنهادی بسیار خوب بوده و هم اینکه موافقت رهبر معظم انقلاب بسیار شایسته و خوشحال‌کننده است. عفو گسترده می‌تواند یک آموزش باشد. این عفو می‌تواند نقطه آغازی برای شکل دادن به مشارکت جمعی و تولید آرامش در جامعه باشد.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت: عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر نشان داد حاکمیت فرزندان این سرزمین را رها نمی‌کند.

ابوالفضل پورعرب در گفت‌وگو با تسنیم: من کوچک‌تر از این حرف‌ها هستم که بخواهم به بزرگان حرفی بزنم، اما امروز بسیار خوشحالم که خانواده‌هایی به واسطه این لطف رهبر معظم انقلاب خرسند شده‌اند. امروز بدون تردید با اعلام خبر موافقت رهبری، بخشی از جامعه از این عفو به آرامش می‌رسد. اینکه دیگران از کیلومترها خارج از ایران بخواهند برای ما تصمیم‌بگیرند خوشایند نیست و نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیافتد.

روح‌الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز در مجلس در گفت‌وگو با فارس: عفو محکومان حوادث اخیر موجب ناکامی دشمنان شد. اقدام رهبر معظم انقلاب رایحه خوبی از همدلی و یکپارچکی در کشور بوده و مجددا دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام خواهد کرد. امیدواریم این عطر خوش رحمت در جامعه باعث نزدیک‌تر شدن دل‌های همگان به یکدیگر شود. تصمیم رهبر انقلاب در اوج اقتدار نظام بود.

صادق غفرانی فعال رسانه‌ای: عفو امروز رهبر انقلاب یعنی زنده بودن و بالغ شدن این نظام، یعنی پویا بودن سیستم مدیریت کلان مملکت، یعنی خطا کنی باید تاوان بدهی یعنی ضربه بزنی باید هزینه بدهی، منتها اگر خائن و بی‌ریشه نباشی در همین دایره تعریف می‌شوی و دایره هم بن‌بست ندارد. سوار یک مرکب هستیم پدر اقتدار دارد، گذشت و رافت هم دارد اما بچه را دست همسایه نمی‌سپارد.

عباس صالحی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات: عفو شمار قابل توجهی از حاضران در اعتراضات اخیر نمادی از ترکیب صلابت و رحمت است. اقتدار واقعی را با این‌گونه اقدامات بیشتر می‌توان درک کرد.این عفو گسترده بیش از هر عقوبت علامت ثبات و اقتدار است؛ دامنه آن گسترده‌تر و مستمرتر باد.

زهره الهیان، نماینده مجلس در گفت‌وگو با فارس: عفو رهبری نشانه اقتدار و قابلیت نظام برای ترمیم اعتماد عمومی است. این تصمیم رهبر انقلاب در شرایط ثبات و امنیت کشور، تصمیمی از سر رأفت اسلامی و رویکرد پدرانه ایشان است.

آصفری، نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری شبستان: رهبر معظم‌ انقلاب با آینده‌نگری توطئه‌های دشمنان را خنثی کردند. این اقدام در راستای همدلی و همراهی همه ارکان نظام برای مبارزه با دشمنان انقلاب و پیشبرد اهداف نظام موثر است.

امیررضا واعظ آشتیانی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی: اگر اغتشاشات اخیر کشور، در اروپا یا آمریکا رخ داده بود همین کشورهایی که سینه‌چاک آزادی هستند، به شدیدترین وجه ممکن با این دسته افراد برخورد می‌کردند؛ اما عفو امروز رهبری برای این دسته از محکومان نشان از رأفت اسلامی و روحیه بلند انقلاب اسلامی بود.

محسن مهدیان، مدیرعامل روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت: عفو رهبری خبرساز بود؛ آن‌هم بلافاصله بعد از عکس‌های دلنشین جشن تکلیف با فرشته های کوچک و پاک. این‌دو را باید با هم دید. هردو پدرانه است. هم خنده‌های صمیمانه و هم گذشت آموزنده.

گذشتند چون احساس کردند تلنگری بس است؛ چون غرض نهایی، دستگیری است نه مچ‌گیری. هدایت است نه صرفا مجازات. فرماندهی کل قوا اول معلم است و راهبر.

حسن عبدلیان پور، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در روزنامه آفتاب یزد نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای آشوب‌ها رویکرد پدرانه نسبت به جوانان داشتند و در فرمایشات خود از جوانان هیجانی به عنوان بچه‌های خودمان یاد کردند و در رهنمودی دیگر حساب فریب خوردگان را از عاملان جنایت و صحنه‌گردانان جدا نمودند. این عفو گسترده، معاندین و رسانه‌های صهیونیستی، سعودی و غربی را خلع سلاح نمود و روز عزای دیگری را برای آنان رقم زد.

ناگفته پیداست این عفو پیام مهربانی، همدلی و اقتدار نظام و دستگاه قضائی را به جهان مخابره نمود. همگان می‌دانند عفوی صورت نمی‌گیرد مگر در اوج اقتدار و آرامش در جامعه؛ از این رو بار دیگر جامعه حقوقی به ویژه وکلای کشور عزیزمان ضمن تشکر از رهبر و مقتدای خود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حمایت خود را از دستگاه قضائی مقتدر به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و قضات شریف اعلام داشته و همچنان با صدای بلند در مجامع بین‌المللی حقوق ملت شریف، نجیب و همیشه در صحنه ایران اسلامی را از تروریست‌ها استیفا خواهند نمود.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در گفتگو با میزان: عفو گسترده اخیر آمیزه‌ای تحسین برانگیز ار رأفت اسلامی و اقتدار نظام است و باید آن را برگ دیگری از مدیریت الهی رهبر معظم انقلاب دانست که با پیشنهاد کارشناسانه و عدالت‌خواهانه رئیس قوه قضاییه ارائه شده و تحقق پیدا کرده است.

حاکمیت معیارها در عفو اخیر هم درخور تقدیر است چرا که در آن حساب فریب‌خوردگان و هیجان‌زدگان از حساب وابستگان به سازمان اغتشاش تفکیک شد.

شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شرق: بهترین عیدی که رهبر انقلاب در روز پدر به‌عنوان پدر جامعه اسلامی می‌توانستند به مردم عزیز ایران هدیه کنند، همین عفو عمومی به درصد بالایی از کسانی بود که نادم و پشیمان هستند و بر اثر هیجانات و جوی که ایجاد شده بود دچار خطا شده بودند.

این عفو در راستای فرمایشات گذشته حضرت آقا در زمینه امیدبخشی به جامعه بود و نوعی امیدآفرینی در دل جامعه، جوانان، دانشجویان، فرهنگیان و همه مجموعه دلسوزان نظام است.

حاتمی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با شرق: تدابیر رهبری در هر مقطع و موردی همواره کارساز بوده و این تدبیر ایشان در راستای التیام‌بخشی به جامعه و رفع کدورت‌های احتمالی پیش‌آمده قطعا مؤثر خواهد بود.

عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با میزان: عفو مقام معظم رهبری بیانگر این مسئله بود که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با معترض خودش صحبت کند، می‌تواند حرف او را بشنود و در یک محیط عادلانه‌ نظرات افراد را بشنود و از طرف دیگر می‌تواند با کسانی که بخواهند در صف مردم اخلال ایجاد کنند، مقابله کند.

اعلام عفو اخیر اپوزیسیون خارج نشین را خلع سلاح می‌کند، چون آن‌ها توهمی مبنی بر همراهی غالب مردم و جوانان با خود داشتند، اما ما دیدیدم که این طور نبود و در دوره‌ای که اغتشاش‌ها انجام می‌شد، اندکی به خیابان‌ها آمدند و برخی فریب دشمن را خورده بودند؛ اپوزیسیون داخلی هم که براساس توهمات مذکور طرح‌هایی دادند، دریافته اند که جمهوری اسلامی ایران جوانان خودش را حفظ می‌کند و برای آنان ارزش قائل است و حرف آنان را می‌شنود.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در گفتگو با میزان: عفو گسترده اخیر آمیزه‌ای تحسین برانگیز ار رأفت اسلامی و اقتدار نظام است و باید آن را برگ دیگری از مدیریت الهی رهبر معظم انقلاب دانست که با پیشنهاد کارشناسانه و عدالت‌خواهانه رئیس قوه قضاییه ارائه شده و تحقق پیدا کرده است.

حاکمیت معیارها در عفو اخیر هم درخور تقدیر است چرا که در آن حساب فریب‌خوردگان و هیجان‌زدگان از حساب وابستگان به سازمان اغتشاش تفکیک شد.

علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با ایرنا: اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و رهبری انقلاب در برخورد با مخالفان را فرصت بازگشت و سعه صدر عنوان کرد و گفت: اما اگر بخواهند بصورت سازمان یافته زمینه آشوب و تشنج را فراهم کنند پس از مدارا، برخورد با آنها قاطع بوده است.

واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق، در گفت‌وگو با ایلنا: رهبر انقلاب آغوش نظام را به روی همه فرزندان این کشور گشودند؛ با تدبیر رئیس محترم قوه قضاییه این عطوفت شامل محکومان و متهمان شد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: این نگاه پدرانه رهبری به بهترین وجه می‌تواند انقلاب اسلامی را در سالگرد پیروزی‌اش برای نسل جوان تبیین و تعریف و پایگاه مردمی نظام را تقویت کند.

محسن هاشمی‌رفسنجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با تسنیم: این تصمیم که به درخواستِ قوه قضاییه از مقام معظم رهبری صورت گرفته، موجب خوشحالیست چراکه تعداد زیادی از خانواده‌های درگیر را خوشحال می‌کند. هم‌چنین می‌توان گفت این اقدام می‌تواند آرامش نسبی ایجاد می‌کند؛ به‌صورتی که تحریکات ضدانقلاب را بی‌اثر کند.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با ایکنا: عفو همیشه پیام خوب و مثبتی برای جامعه دارد و یک نوع آرامش و امنیت روانی در جامعه ایجاد می‌کند و هیچکس از عفو و رأفت هیچوقت نگران نمی‌شود.

در واقع عفو و هرگونه گرایشی که نشان دهد مسئولان کشور از رهبری تا مسئولان عالی‌رتبه با معترضان مدارا دارند، پیام مثبتی به جامعه ارسال ‌کرده است.

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با میزان: به لطف خداوند متعال در آستانه سالروز پيروزی انقلاب اسلامی و در ايام پرفيض ماه رجب تصمیم بسیار خوبی گرفته شد و نظام رأفت و عطوفت خود را نشان داد و امیدوارم كه آزادشدگان دوستان و همفكران و اقوام آنها قدردان این رأفت و عطوفت نظام اسلامی باشند و ان‌شاءالله بر همه ملت بزرگ ایران مبارک باشد.

این که تعدادی که مجرم بودند و خطایی مرتکب شده بودند و با نگاه پدرانه و مهربانانه رهبر انقلاب قلم عفو بر جرائم آن‌ها کشیده شد همدلی بين مردم و نظام را افزايش خواهد داد.

محمد میرزایی، مدیر عامل خبرگزاری برنا، در گفت‌وگو با میزان: این اقدام نشان می‌دهد مسیر برای کسی که اشتباه کرده وجود دارد و قوه قضاییه این مسیر را برای بازگشت افراد باز می‌کند تا اگر خطایی مرتکب شدند متوجه اشتباهشان شوند و مورد عفو قرار بگیرند.

این عفو گسترده در این ایام که با جشن مسلمین و شیعیان و دهه فجر مصادف شده نشان‌دهنده این است که وجهه رحمانی اسلام توسط نظام و سیستم قضایی نمایش داده می‌شود و از طرفی معرف این است که حیات انقلاب اسلامی در مهربانی و مداراست.

احمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با میزان: عفو ده‌ها هزار نفر از محکومان از سوی مقام معظم رهبری می‌تواند نشان دهنده این امر باشد که نظام جمهوری اسلامی تا چه اندازه نسبت به حمایت از جوانان انگیزه و برنامه دارد.

بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وطن در گفت‌وگو با ایرنا: این اقدام نشان داد که رهبر معظم انقلاب جوانان و فرزندان انقلاب اسلامی را سرمایه های این کشور می دانند و بر این باورند که باید این سرمایه ها را برای آینده ایران قوی حفظ کرد.

ایشان با این اقدام جذابیت نظام اسلامی را به همگان نشان داد و نشان داد که نظام اسلامی به فرزندان خود به چشم یک سرمایه نگاه می‌کند.

منصور مظفری، مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد، در گفت‌وگو با میزان: مقام معظم رهبری همواره رویکرد پدرانه به جوانان و جامعه دارد به طوری که از ابتدا تا پایان اغتشاشات مطابق با سیره پیامبر و ائمه این رویکرد را داشته‌است به همین منظور فرمودند که صف جوانان کشور از معاندین و اغتشاشاتگران جداست.

با عفو گسترده از سوی قوه قضاییه جشن پیروزی‌ انقلاب اسلامی امسال شیرین‌تر شد، این رویکرد در اوج اقتدار قوه قضاییه و نظام بود و عقب‌نشینی قلمداد نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با میزان: عفو اخیری که رهبر انقلاب برای محکومان ابلاغ کردند، حاکی از جایگاه پدری ایشان نسبت به ملت عزیز ایران است.

وقتی پدر می بیند فرزندانش، در مواردی دچار غفلت شده و لغزش‌هایی کرده و پشیمان هستند، از روی عطوفت و مهربانی ای که دارد، آنها را مشمول عفو خود قرار می دهد.

محمدعلی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس دهم، در گفت‌وگو با برنا: این تدبیر ترفندهای دشمنان کشور را به خصوص در این روزهای اخر که در حال تدارک یک خیزش جدیدی علیه نظام در استانه جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب به بهانه زندانیان در بند بودند  باطل‌السحر به حساب می‌آید و آبی بر این آتش گر گرفته توسط معاندین بود؛ امیدوار هستیم این قدم مهم به آشتی ملی منجر شود و باعث آرامش فراگیری در داخل کشور و انسجام اجتماعی شود.

علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان: در عفوهای معیاری افراد بیشتری نسبت به عفوهای موردی و مصداقی مشمول بخشودگی و استفاده از امکانات و تسهیلات قانونی خواهند شد.

با گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان می‌توان تمایزات و جذابیت‌های حکمرانی دینی در برابر رویکرد سکولاریستی حاکم بر جهان را در نحوه مواجهه رهبر انقلاب با مخالفان و قاطعیت توأم با مدارای ایشان با جدا کردن حساب فریب خوردگان از صحنه گردانان با فرمان عفو عمومی مشاهده کرد.

حجت السلام و المسلمین شهاب مرادی در گفت‌وگو با میزان: اساسا مهربانی و عفو در هر سطحی در جامعه تأثیر بسیار مثبت و خوبی دارد و این مهربانی به نظرم نیاز جامعه است و بسیار مؤثر و پربرکت خواهد بود ان‌شاءالله.

این عفو گسترده‌ای که رهبر انقلاب فرمودند بسیار انسان را خوشحال می‌کند و به نظرم این طور خوشحالی‌ها می‌تواند در وفاق ملی و حس خوب مردم تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با میزان: به نظرم این عفو می‌تواند آغازگر اتفاقات مهمی در عرصه سیاسی و نحوه تعامل با جامعه باشد. به نظر من اثرات سیاسی خارجی آن را نباید نادیده گرفت ولی همانگونه که قبلا هم گفته ام این باید یک قطعه از پازلی باشد که با کوشش همه طرفهای جامعه به افزایش همدلی عمومی منجر شود.

معصومه ابتکار ، معاون سابق رئيس جمهور در امور زنان و خانواده و رئيس سابق سازمان حفاظت محيط زيست در توییتی نوشت: اینکه جمعی از متهمان حوادث اخير بدون دريافت حکم دادگاه و با قيد شرايطي آزاد و پرونده شان مختومه میشود، اقدام متفاوت و ارزشمندی برای قوه قضاییه کشور است.

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با میزان: عفو و رحمت و روحیه حمایت از کسانیکه خطا کرده و به خطای خود اذعان دارند و پشیمان شده اند، یک دستور دینی و الهی است و مبنای اقدام مقام معظم رهبری، عمل به احکام الهی بوده است و چنین رویکردی نشان می دهد. بالاترین سطوح نظام اسلامی با مفاهیم دینی خودشان تطبیق می دهند و برآن مبنا عمل می کنند.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با میزان: این عفو گسترده به افراد متخلفی که پشیمان شدند و آمادگی خدمت به نظام و کشور را دارند فرصتی دوباره می‌دهد و بسیار هوشمندانه است و بنده به سهم خود از این دستور رهبر انقلاب و رویکرد قوه قضاییه تشکر می‌کنم.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با میزان: این عفو عمومی به معنای درست کلمه آبی بر آتش کینه دیگران ریخت و باعث شد دشمن در این معرکه و عرصه به تمام معنا عقیم و ناکام بماند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس: : کسانی که تحت القائات دشمنان کشور و نظام دست به آشوب در خیابان‌ها زده بودند با رافت و بزرگ‌منشی رهبر معظم انقلاب مشمول عفو و بخشش شدند. با وجود اینکه این افراد در کف خیابان اهانت‌های را به رهبر معظم انقلاب داشتند اما ایشان با نگاهی پدرانه و با بزرگ‌منشی خود این افراد را مشمول رفت و رحمت اسلامی قرار دادند.

نظام جمهوری اسلامی ایران در اغتشاشات اخیر با تمام توان و با اقتدار جلوی جنگ ترکیبی دشمن ایستاد و آنها را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشت. این بزرگ منشی و رفت و رحمت رحمت رهبر معظم انقلاب در قباله محکومین اغتشاشات اخیر تنها از پرورش یافتگان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام برمی‌آید.

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس: عفو اخیر  نشان دهنده رأفت و مهربانی هوشمندانه رهبر معظم انقلاب است و از سوی دیگر دشمنان ما سعی دارند تا با اقدامات خود بین مردم و نظام فاصله ایجاد کنند اما اقدام رهبر معظم انقلاب در موافقت با عفو محکومین اغتشاشات اخیر خنثی‌کننده این توطئه دشمن بود.

غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با تسنیم:  اقدام اخیر رهبر انقلاب، جامعه را به حل مسائل خود در داخل کشور امیدوار می‌کند و از سوی دیگر دشمنان و خارجی‌ها را به مداخله در امور ایران ناامید می‌کند؛ خارجی‌ها امید داشتند که مسائل جامعه ایران، خارج از مرزها حل شود و ایرانی‌ها نیز برای حل مسائل نگاه‌شان به خارج باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان: نگاه رهبر معظم انقلاب به افرادی که به هر دلیل خطایی از آنها سر زده و تخلفی را انجام دادند نگاه رحیمانه است. آنها فرزندان این ملت هستند و حضور، امنیت و آرامش آنها برای رهبر عزیز انقلاب و مسئولین مهم و حائز اهمیت است. آغوش حاکمیت اسلامی برای جوانانی که توسط فضای مجازی ملتهب و شبکه‌های معاند به مسیر انحراف رفتند باز است.

رحیم مختومی، ناشر کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: وافقت مقام معظم رهبری با عفو فریب خوردگان اغتشاشات به همه جامعه جهانی نشان داد که حاکمان اسلامی در اوج قدرت به فکر ساخت و نجات کشور هستند نه به فکر انتقام. هدف آنان سرکوبی نیست بلکه اصلاح جامعه است. اسلام ناب محمدی (ص) در صدد انسان سازی و تمدن سازی است.

 محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با میزان:  اقدام اخیر در عفو و بخشش فریب‌خوردگان در اغتشاشات اخیر در راستای صیانت از نیروهای جوان کشورمان بود که به هر نحوی دچار مشکلات شدند.

روبرت بگلریان، نماینده ارامنه جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان: افرادی در اغتشاشات اخیر بودند که هیجان‌زده شدند، رویکرد اتخاذ شده مبنی بر عفو و بخشش این گونه اشخاص جای تشکر و قدردانی دارد.

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با میزان: عفو گسترده اخیر عین رحمانیت اسلام و نظام است که در راستای رحمت و عدالت اسلامی بکار گرفته شد و امر پسندیده ای بود.

علیرضا خجسته پور، قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با میزان: این عفو گسترده در آستانه سالروز پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی دل خانواده‌های زیادی را شاد کرد و نقشه دشمن برای ایجاد فاصله میان ملت و نظام را به شكستی مفتضحانه كشاند.

حسین راغفر، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با میزان: عفو اخیر یک پاسخ درست و نشان از رأفت کامل دستگاه قضا به جوان‌هایی است که عمدتاً سنین کمی دارند و در این اغتشاشات گرفتار شدند.

حجت الاسلام سیدمحمد آقا میری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با میزان: نگاه رهبر انقلاب یک نگاه دلسوزانه نسبت به سرنوشت کشور، نظام و آینده جوان‌ها است.

جمهوری اسلامی ایران از روی رأفت به مردم نگاه می‌کند. بدنه نظام به دنبال حل مشکلات مردم است و با نگاه عفو و بخشش نسبت به کسانی که خبط و خطایی می‌کنند مسیر جدیدی را در زندگی‌ پیش روی آنها می‌گذارد تا برای جامعه مؤثر باشند.

حسن روحانی: این فرمان رهبر انقلاب، دلسوزان کشور و نظام را امیدوار و انسجام ملی را تقویت خواهد کرد.

این خبر در حال تکمیل است ...



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *