حضرت «زینب کبری(س)» الگویی از تربیت درست خانواده است

15:23 - 17 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۵۷۲۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
یدالله بهتاش تربیت فرزندان و توجه به سبک زندگی حضرت «زینب کبری(س)» را نکاتی مهم و ارزنده برای جامعه امروز می‌داند و معتقد است یکی از نکاتی که باید برای تربیت نسل آینده کشور مورد توجه قرار داد، مطالعات در حوزه سبک زندگی «ائمه معصومین(ع)» و حضرت «زینب کبری (س)» است.

یدالله بهتاش در گفت‌وگو با میزان درباره جایگاه حضرت «زینب کبری(س)» گفت: حضرت «زینب کبری(س)» شخصیتی بزرگ هستند که عموما از ایشان در زمان مصائب کربلا یاد می‌شود، بدون توجه به سبک زندگی و رویکردهای ایشان در طول 57 سال عمر بابرکتشان. همچنین حضرت «زینب کبری(س)»  بانوی عالمه و در عین حال عابده محسوب می‌شوند، صبر ایشان که در سبک زندگی این بزرگوار به خوبی نمایان بوده، امری قابل توجه به‌شمار می‌رود، ایشان در برهه‌ای از زندگی مبارکشان معلم بانوان در مدینه بودند و به توسعه علوم قرآنی می‌پرداختند.

وی به تاثیر خانواده در تربیت فرزندان اشاره و بیان کرد: حضرت «زینب کبری(س)» در خانواده‌ای متولد شدند که پدر بزرگشان «پیامبر اکرم(ص)» و مادرشان حضرت «فاطمه زهرا(س)» و پدر بزرگوارشان نیز «امام علی(ع)» بودند. تربیت در چنین خانواده‌ای قطعا فرزندانی همانند حضرت «زینب کبری(س)» ، «امام حسین(ع)» و «امام حسن(ع)» را به همراه دارد؛ یکی از نکاتی که برای تربیت نسل آینده کشور باید مورد توجه قرار گیرد و برای دستیابی به آن مطالعات در حوزه سبک زندگی «ائمه معصومین(ع)» و حضرت «زینب کبری (س)» را مورد توجه قرار داد.

بهتاش تاکید کرد: علم حضرت «زینب کبری(س)» تا حدی بود که «امام سجاد(ع)» می‌فرمایند: «ای عمه جان شما دانشمندی معلم ندیده هستید.» این سخنان از زبان یک معصوم در توصیف حضرت «زینب کبری(س)» است که حقیقت علم ایشان را نشان می‌دهد. از سوی دیگر در کاروان کربلا هم ردیف «امام حسین(ع)» نماز به جا می‌آورند و نماز به پا می‌دارند و به تلاوت آیات قرآن می‌پردازند، تا جایی که «امام حسین(ع)» در زمان وداع با خواهرشان تاکید دارند که در هنگام بر پا داشتن نماز شب ایشان را فراموش نکنند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره حضرت «زینب کبری(س)» اظهار کرد: حضرت «زینب کبری(س)» علاوه بر اینکه فرزند و خواهر شهید بودند، مادر شهید نیز محسوب می‌شوند. ایشان دو فرزند خود را در واقعه کربلا از دست دادند و در جمع مادران شهدای واقعه  کربلا قرار گرفتند. از سوی دیگر در تربیت فرزند نیز یک الگو بوده و در حوزه همسرداری نیز به گونه‌ای زندگی کردند که همسرشان همواره از ایشان با احترام یاد می‌کردند.

وی عفت و حیا را نکته مهم در جامعه امروز دانست و تصریح کرد: حضرت «زینب کبری(س)» در حیا و عفت یک الگو بودند. ایشان در سخت‌ترین شرایط  که همان اسارت بعد از واقعه کربلا بود، چنان با عفت و سربلندی برخورد کردند که در نوع خود مثال‌زدنی بود. همچنین سخنرانی فصیح ایشان در موارد نیاز به گونه‌ای بود که همگان را به یاد «امیرالمومنین(ع)» می‌آوردند. جایگاه عفت و حجاب برای ایشان به حدی بود که در زمانی که در مدینه قصد داشتند تا به زیارت «پیامبر اکرم(ص)» بروند «امیرالمومنین(ع)» و «امامین حسنین(ع)» ایشان را همراهی می‌کردند تا چشمان نامحرمان بر این بانوی بزرگوار نباشد. این نکته برای همه خصوصا خانواده‌های متدین بسیار مهم است.

ولایت‌مداری

این کارشناس علوم قرآنی ولایت‌مداری حضرت «زینب کبری (س)» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز حضرت «زینب کبری (س)» اطاعت‌پذیری مطلق از امام زمان خودشان در دوره امامت «ائمه معصومین (ع)» بود، ایشان در هر دوره‌ای از زندگانی خود از لحاظ روحی و فکری و عقیدتی همراه امام زمان خود بودند، ایشان در مدینه و کوفه و زمان خلافت کوتاه «امام حسن (ع)» و مهاجرت از مدینه به کوفه همراهی «امیرالمومنین (ع)» و همراهی «امام حسین (ع)» در واقعه کربلا را در کارنامه دارند و در تمام این زمان‌ها به عنوان یک بانوی مطیع ولایت حرکت کرده و به خوبی نقش‌آفرینی کردند.

وی بردباری و بیداری حضرت «زینب کبری (س)» را در حساس‌ترین برهه زمان مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: زمانی که حضرت «زینب کبری(س)» در مجلس ابن زیاد حضور داشت، در پاسخ  لحن تحقیرآمیز ابن زیاد و تمام مصیبت‌های واقعه کربلا فرمودند: «مارایت الا جمیلا، چیزی جز زیبایی ندیدم»، این جملات پرمعنا ناگفته‌های فراوانی را در بر دارد، ایمان، درایت و هوشیاری ایشان در اوج دشواری‌ها ستودنی است.

این کارشناس علوم قرآنی یکی از ویژگی‌های اخلاقی حضرت «زینب کبری (س)»  را مطرح و خاطرنشان کرد: خداوند متعال در مورد صبر در آیه های 15 و16 «سوره فجر» نکاتی مهم فرموده‌اند و به انسان یادآور شده‌اند که باید صبر پیشه کند و در مقابله با امتحاناتی که خداوند در زندگی انسان‌ها قرار داده، استقامت داشته باشد. این نکته ارزنده است که نشان می‌دهد قرآن کریم تا چه حد ریزبینانه مسائل زندگی انسان را به او یادآوری کرده و راه درست زندگی و مسیر آرامش را به او نشان داده است. در عین حال صبر یکی از سیره‌های اخلاقی و قابل تامل حضرت «زینب کبری (س)» است.

وی تصریح کرد: «امیرالمؤمنین(ع)» در یکی از روایت‌ها ضمن توصیه‌هایی به صبر فرموده‌اند: «شما را به پنج چیز وصیت مى‌کنم که براى به دست آوردن آنها اگر بر شتر سوار شوید و تند بتازید، شایسته است: نخست، هیچ یک از شما جز به پروردگار خود امید نبندد دوم، از چیزى جز گناه خود نترسد، سوم، اگر چیزى که از او پرسند که نداند از گفتن «نمى‌دانم» شرمنده نباشد، چهارم، از آموختن چیزى که نمى‌داند، ننگ نداشته باشد و پنجم، بر شما باد به صبر، زیرا صبر نسبت به ایمان چون سر است نسبت به بدن. در بدنى که سر نباشد، خیرى نیست. همچنین است در ایمانى که با صبر همراه نباشد. نهج‌البلاغه 82) نکته ای که حضرت «زینب کبری (س)»  آن را در دستور کار زندگی خود قرار داده بود و رمز نامداری ایشان در کنار سایر سیره‌های عالیه ایشان بود.
انتهای پیام/

خبرنگار: انسیه بغدادی


برچسب ها: حضرت «زینب کبری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *