فروپاشی خانواده آسیب‌زا و سینما فرهنگ‌ساز است

16:37 - 17 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۵۹۲۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و از محصولات کانون پرورش فکری در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بابک خواجه پاشا کارگردان فیلم سینمایی «در آغوش درخت» درباره شکل گیری ایده این اثر گفت: داستان درباره بخشی از دغدغه‌هایم است که در چند سال گذشته در ذهنم شکل گرفته بود و مهم‌ترین و بزرگترین آن، بخش خانواده است. چیزی که احساس می‌کنم امروز باید بیشتر روی آن وقت بگذاریم؛ چون پایگاهی است که همه اصلاح‌ها می‌تواند از آن اتفاق بیفتد. هر آنچه به آن نقد داریم قطعاً می‌تواند از خانواده درست و اصلاح شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه به‌وجود آمدن بحران طلاق و این فروپاشی در خانواده می‌تواند در سال‌های آینده آسیب‌های زیادی به کشور بزند، تصمیم گرفتم وارد این مبحث شوم و بر اساس این دغدغه یک فیلم بسازم. شروع به تحقیق کردم و به این ایده رسیدم و تصمیم گرفتم از نگاه دو کودک درباره فروپاشی خانواده فیلم بسازم.

خواجه پاشا با اشاره به مخاطبان این فیلم گفت: کودکان نسل امروز خیلی متفاوت هستند و به نظر من آنها خیلی می‌فهمند. مشکل اینجاست که ما فکر می‌کنیم بچه هستند و متوجه نیستند. درصورتی‌که خیلی می‌فهمند، دعواهای ما را می‌بینند، دغدغه‌ها و مشکلات خانوادگی را می‌بینند و... . فیلم سعی کرده است خیلی پالوده و تمیز این بحران‌ها و تاثیر این بچه‌ها را در راستای این فروپاشی نشان دهد که چه‌طور آسیب می‌بینند و تاثیر می‌پذیرند. درواقع «در آغوش درخت» هم فیلمی برای کودکان است و هم فیلمی در رابطه با کودکان.

کارگردان فیلم «در آغوش درخت» تصریح کرد: فیلم هرازگاهی وارد جهان شخصی کودکان می‌شود و از منظر آنها مشکلات بزرگ‌ترها را می‌بیند و گاهی از اینها دور می‌شود و از منظر بزرگترها، جهان بچه‌ها را می‌بیند. فیلم یک ملودرام اجتماعی در مورد خانواده است و قطعاً برای این گروه سنی به‌خصوص نوجوانان می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی درباره همکاری با کانون پرورش فکری بیان کرد: از اینکه «در آغوش در خت» محصول کانون پرورش فکری است برای من باعث افتخار است و خیلی مهم‌تر اینکه کانون پرورش فکری در سینمای این کشور تاثیرگذار و سینما به‌نوعی مدیون کانون است. فیلم‌های کانون باعث شد سینمای ایران در جهان دیده شود. اینکه این فیلم محصول کانون است برای من اتفاق مهمی است.

خواجه پاشا ادامه داد: دوست دارم این فیلم از طرف مردم دیده شود. شاید بتواند بخشی از مشکلات خانواده را از بین ببرد. من به تمام بخش‌ها امیدوارم که صاحب سیمرغ شود، چون بچه‌ها با جان و دل کار کردند و صادقانه و عاشقانه در تولید این فیلم حضور داشتند.

کارگردان فیلم «در آغوش درخت» اظهار کرد: سینما یک سرگرمی است اما آثار ما نمی‌تواند مخاطب را سرگرم کند تا مخاطب بنشیند و فیلم را ببیند. به‌نظرم ایراد اول اینجاست که آثار دراماتیک ضعف‌هایی دارند که در آن عنصر سرگرمی شکل نمی‌گیرد.  

وی افزود: در سینمای جهان خیلی کم پیش می‌آید که ببینیم برای قهرمان‌های داستان در پایان اتفاق بدی بیفتد، همه سعی می‌کنند حداقل پایان‌ها امیدبخش باشد، به‌خصوص در سینمای هالیوود. ولی ما خیلی به سمت سینمای خاکستری حرکت کرده‌ایم. در سینمایی که ما داریم، شاید اگر ۹۰ درصد مخاطبان با خانواده وارد سینما شوند دچار یأس می‌شوند.

خواجه پاشا تصریح کرد: ما باید فیلم‌هایی تولید کنیم که خانواده‌ها به خود اجازه دهند با هم بروند و فیلم ببینند. بچه‌ها باید با پدر و مادر خود بروند و فیلم ببینند. بیشتر فیلم‌های ما طوری طراحی می‌شود که شاید بخش عمده‌ای از خانواده با داستان همراه نمی‌شوند و برای همین سینما از رونق می‌افتد. ورود به تولید درام‌های خانوادگی باعث می‌شود مخاطب خانواده وارد سینما شود و این هم به سینما رونق می‌دهد و هم ما می‌توانیم تاثیر مثبت بگذاریم، ضمن اینکه در راستای اصلاح برخی امور در جامعه کار کنیم.

وی بیان کرد: دغدغه‌ای که من و مطمئنا خیلی از فیلم‌سازان دارند، رونق اکران است و باید برای آن فکری طراحی کرد. امیدوارم طرحی ریخته شود تا سینما در سبد کالای جامعه قرار بگیرد و یک کالای اجباری باشد. روی فرهنگ اجتماعی کار شود و خانواده خودش بخواهد به سمت سینما برود.

خواجه پاشا در پایان گفت: کار کردن با کانون برای من باعث افتخار است، چون در سینما و نشان دادن سینمای ایران به سینمای جهان تاثیرگذار بوده است. کانون پرورش فکری به‌عنوان یک ویترین در جهان کار کرده و ارزشمند است و جای تقدیر دارد. امیدوارم فیلم من هم در کنار بزرگانی مثل عباس کیارستمی بزرگ قرار بگیرد.

فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان سینمایی سوره است که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرهنگ‌ساز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *