رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کتاب«گلوله فیروزه ای»روایتی از تحولات فکری و اجتماعی بر افراد جامعه را بیان می کند

8:41 - 18 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۶۵۵۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
شهابیان مقدم در مورد کتاب«گلوله فیروزه ای» معتقد است کتاب از رویدادهای انقلاب و تاثیرات روحی و اجتماعی سالهای انقلاب سخن به میان آورده رویدادها از حال و هوای شهر بجنود برای مخاطب مطرح می شود داستانی که بیداری افراد در جامعه و همراهی آنان با انقلاب اسلامی را روایت می کند.

فهیمه شهابیان مقدم در گفت و گو با میزان در گفت‌وگو با میزان در مورد کتاب«گلوله فیروزه ای» اظهار کرد: کتاب«گلوله فیروزه ای» داستانی با موضوع انقلاب اسلامی بوده که درماه‌های انتهایی حکومت رژیم پهلوی یعنی سال ۵۷ به روایت رویدادها می پردازد و ماجرای انقلابی‌شدن یک طرافدار پهلوی را روایت می‌کند.

وی با اشاره به نحوه نگارش کتاب«گلوله فیروزه ای» بیان کرد: در این رمان، دختری به نام فیروزه داستان را روایت می کند. راوی اول شخص این پتانسیل را دارد که بتواند منظومه فکری و لحن شخصیت را برای خوانند کتاب جابیندازد همین امر سبب خوانش آسان و روان داستان شده در عین حال داستان را بدون هیجان یا اتفاقی شروع نمی کند، بدین ترتیب برای اینکه مخاطب را با کتاب و روایت آن همراه کند. داستان را با شیوه ای خاص بیان می کنم.

شهابیان مقدم به کتاب«گلوله فیروزه ای» پرداخت و افزود: شروع کتاب«گلوله فیروزه ای» از یک صبح معمولی شروع و تک‌تک افراد خانواده سالاری را به مخاطب معرفی می کند. همین به ظاهر ساده بودن داستان جوری زیر پای مخاطب را خالی می کند که ناخواسته در فضای داستان می‌افتدبدین‌ترتیب مخاطب خودش را کنار فیروزه روبروی آینه اتاقش ببینید و با او به عمارت سالاری می رفته و همراه می شود.

وی روند داستان کتاب«گلوله فیروزه ای» را مورد بررسی قرار دادو اظهار کرد: فیروزه هرچند طرفدار رژیم است، اما فقط یک دغدغه دارد آن هم ناراضی بودنش نسبت به یک ازدواج اجباری است؛ ازدواجی که در آن پدربزرگ قصد دارد فیروزه و مسعود را به هم برساند. اما به مرور، رازهایی از بعضی آدم‌های اطراف فیروزه برملا می‌شود که قطار زندگی او را روی ریل دیگری می‌اندازد؛ رازهایی که بعضی از آنها می‌تواند مانند ترسناک‌ترین کابوس‌ها، فیروزه را بی‌خواب کند. رازهایی که تارهای تنیده شده روی چشم و گوش فیروزه را کنار زده و آرامش پلاستیکی او را برهم می‌زند.

وی ویژگی کتاب«گلوله فیروزه ای» را بیان و تاکید کرد: تلاشم بر این مهم استوار بود که روایت زندگی فیروزه را در کنار روایت تاریخ انقلاب در همان‌ماه‌های پیروزی بیان کنم. این رویدادها در شهر بیرجند شکل می گیرد بدین ترتیب داستان انقلابیون شهر بیرجند و دختری از خانزادگان که وابسته بسیاری زیادی به «عَلَم وزیر شاه پهلوی» دارد رقم می خورد.

وی در مورد علت نامگذاری کتاب«گلوله فیروزه ای» بیان کرد: نام شخصیت نخست داستان فیروزه است او با انتخاب راه درست گلوله ای در سینه طرفدران عَلَم می نشاند. وقتی فردی به واسطه ارتباط خانوادگیش با سران پهلوی درحالی که روزگار را با آرامش و رفاه پشت سر می گذارد یکبار تغییر نگرش داده و این تحول نقطه عطفی در زندگی او می شود قطعا یک سوژه ناب برای پرداخت و نگارش کتاب خواهد شد.

وی رخداد های انقلاب را موضوعی متفاوت دانست وابراز کرد: انقلاب اسلامی ایران از جمله رویدادهای تاریخی است که در زمان خود توانست اکثریت مردم را با خود همراه کند در این میان تعداد کسانی که حرکت های انقلابی مردم تبدیل به تلنگری برای آنان شد و آنان را از آرامش پوشالی به رویدادهای کف خیابان و جامعه وارد کرد کم نیست همین افراد هم همراه با سایر اقشار برای پیروزی در انقلاب اسلامی تلاش قابل توجه کردند و شخصیت نخست کتاب«گلوله فیروزه ای» نیز از جمله همین افراد بود.

وی در پاسخ به خواندنی ترین بخش کتاب«گلوله فیروزه ای» خاطرنشان کرد: همه بخش های کتاب«گلوله فیروزه ای» خواندی است اما برای من به عنوان یک نویسنده جذابترین بخش فصل آخر است زمانی که همه ابر ها از پیش چشمان فیروزه کنار می رود و به حقیقت امر آگاه می شود همراهی او با سایر مردم و هم قدم شدن او با مردمی که برای پیروزی انقلاب اسلامی در تلاش هستند از جمله بخشهای جذاب کتاب است.
انتهای پیام/
خبرنگار:انسیه بغدادی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *