چرا در روز‌های ابری غم و اندوه به سمت ما هجوم می‌آورد؟

3:35 - 14 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۴۰۶۴
روز‌های بارانی و ابری اوایل فصل پاییز و زمستان، در کنار الهام بخش بودن باعث افسردگی و غمگینی بسیاری از افراد می‌شود، اما چرا؟!

به گزارش گروه فضای مجازی، شاید برای شما هم پیش آمده باشید وقتی که صبح از خواب بیدار می شوید و با هوای ابری و باران مواجه می شوید، ناخداگاه غمگین و ناراحت شوید، اما علت چیست؟

این موضوعی است که در ادامه به آن می پردازد.

چرا در روز‌های ابری غم و اندوه به سمت ما هجوم می‌آورد؟

تعریف اندوه و غم

اَندوه یا غَم نوعی احساس است که در نتیجه ازدست دادن توانایی یا بعد از احساس ضرر ایجاد می‌شود. غم معمولاً با اشک، کم شدن انرژی و انزوا همراه است. وجود احساس غم در افراد یک امر طبیعی است، اما افزایش این احساسات همراه با تنش‌ها و عوامل استرس‌آور می‌تواند تبدیل به افسردگی شود، به شکلی که فرد افسرده روز‌ها و هفته‌ها دارای یک احساس غمگینی مستمر و ناخوشایند است که این احساس موجب اختلال در روابط اجتماعی و تحصیلی می‌شود.

اَندوه، می‌تواند باعث برهم زدن خلق و خوی و ایجاد افسردگی همچنین بی‌انگیزگی یا ناامیدی شود. از عوامل ایجاد غم می‌توان به مشکلات خانوادگی، از دست دادن دوستان یا اعضاء خانواده، تنهایی، کم بود محبت، سرخوردگی اجتماعی، فقر، شکست در عشق و ... نام برد.

چرا در روز‌های ابری غمگین می‌شویم؟

بهترین درجه حرارت برای بدن انسان ۷۲ درجه فارنهایت است و این می‌تواند دلیلی قابل قبول برای توجی این واقعیت باشد که مردمان مناطق آفتاب خیز مانند جنوب کالیفرنیا همیشه شاد هستند.

روز‌های بارانی و ابری اوایل فصل پاییز و زمستان، در کنار الهام بخش بودن باعث افسردگی و غمگینی بسیاری از افراد می‌شوند، حالات روحی که دانشمندان بروز آن‌ها را به نور روز‌های ابری و حرارت نسبت می‌دهند.

بسیار کم پیش می‌آید در یک روز بارانی بسیار سرحال و شاد بود، معمولا همه طعم کسلی و بی حوصله بودن و حتی غمگینی روز‌های بارانی یا ابری را به خوبی چشیده اند... حسی که هنوز منشاء دقیقی برای آن پیدا نشده، اما مطالعات مختلف ایده‌های جدیدی را برای توضیح این حالات روحی و ارتباط آن‌ها با نوع آب و هوا و یا حتی تغییر فصل ارائه کرده اند.


تا کنون نتایج مطالعات مختلف نشان داده اند که شرایط آب و هوا بر روی حالات روحی انسان به شدت تاثیر گذارند.

نور خورشید در یک روز آفتابی و درخشان با بالا بردن میزان سروتونین و تولید بیشتر ویتامین D احساس رضایت و شادی زیادی را در انسان به وجود می‌آورد که این احساس در فصل زمستان و در روز‌های ابری یا بارانی تغییر می‌کند.

چرا در روز‌های ابری غم و اندوه به سمت ما هجوم می‌آورد؟


در واقع انسان‌ها در روز‌های زمستانی و ابری بیشتر احساس افسردگی یا خستگی می‌کنند و این می‌تواند تحت تاثیر کاهش میزان جذب نور خورشید و حرارت و در نتیجه کاهش یافتن میزان سروتونین بدن و ایجاد احساس خستگی باشد. همچنین گفته می‌شود تاثیر روز‌های ابری و آسمان خاکستری بر روی زن‌ها بسیار بیشتر از مرد‌ها است.

بهترین درجه حرارت برای بدن انسان ۷۲ درجه فارنهایت است و این می‌تواند دلیلی قابل قبول برای توجیه این واقعیت باشد که مردمان مناطق آفتاب خیز مانند جنوب کالیفرنیا همیشه شاد هستند.

نکته جالب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که؛ همانند احساسی که در روز‌های ابری تجربه می‌کنید، در خانه ماندن در روز‌های آفتابی نیز می‌تواند حالات روحی انسان را تقلیل داده و و توانایی تفکر منطقی را در انسان تضعیف کند که می‌توان با قرار گرفتن در حرارت مناسب و نوری مشابه نور روز تا اندازه‌ای از غلبه کردن این حالات روحی جلوگیری کرد.

از سویی دیگر محققان برای توضیح شادی بیشتر انسان‌ها در روز‌های آفتابی و حس افسردگی و اندوه در روز‌های بارانی دلیلی جدید یافته اند. به گفته محققان بلژیکی نور‌های متفاوتی که در روز‌های آفتابی یا ابری توسط انسان دریافت می‌شود، به صورت کاملا مستقیم بر روی مناطقی از مغز که پردازش احساسات را به عهده دارند، تاثیر می‌گذارد.

با وجود اینکه در گذشته نیز از نوردرمانی برای درمان برخی از اختلالات روحی استفاده شده است، اما هنوز درک درستی از چگونگی تاثیر نور بر حالات روحی انسان به دست نیامده است.

به گفته دانشمندان در حالی که سلول‌های مخروطی و استوانه‌ای چشم، نور‌های دریافتی را بررسی می‌کنند، گیرنده سومی نیز وجود دارد که بر روی نور‌های خاص به ویژه نور آبی حساس است و می‌تواند واکنش‌های غیر بصری مانند چرخه خواب و هشیاری را در انسان متعادل کند.

محققان دانشگاه "لی یژ" بلژیک با اسکن کردن مغز داوطلبانی که در معرض نور‌های آبی و سبز قرار داشتند در حالی که صدایی خشمگین یا خنثی، واژه‌هایی بی معنی را برای آن‌ها تکرار می‌کرد دریافتند بخش‌هایی از مغز که پردازش احساسات را به عهده دارند نسبت به صدای خشمگین بیشتر واکنش نشان می‌دهند که این میزان نیز با قرار گرفتن فرد تحت تاثیر نور آبی تشدید می‌شود.

در واقع دانشمندان بلژیکی دریافتند که نور آبی که در روز‌های ابری نوری غالب به شمار می‌رود می‌توانند حالات روحی را در افراد تشدید کنند.

 

 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *