مدارس هیات امنایی چه نوع مدارسی هستند؟

22:06 - 06 فروردين 1399
کد خبر: ۵۹۷۸۳۴
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
مدارس هیئت امنایی، جزو مدارس غیر دولتی به حساب می‌آیند که هدف از تاسیس آن‌ها، استفاده از مشارکت‌های مردمی جهت خودگردان کردن مدرسه است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مدارس هیئت امنایی، جزو مدارس غیر دولتی به حساب می‌آیند که هدف از تاسیس آن‌ها، استفاده از مشارکت‌های مردمی جهت خودگردان کردن مدرسه است. اکثر افراد زمانی که نام هیئت امنایی را اول نام یک مدرسه می‌شنوند به یاد هزینه و شهریه‌های گزاف در مقایسه با برخی مدارس می‌افتند. درحالی که به گفته “رئیس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش”، مدرسه هیئت امنایی یک مدرسه عادی و کاملا معمولی است، با شیوه مدیریتی متفاوت. به این صورت که مسئولیت مدیریت به جای یک فرد بر عهده هیئت امنا می‌باشد. مسئولین این مدارس می‌بایست در راستای تربیت صحیح و تقویت تحصیلی دانش آموزان تلاش کنند، نه گرفتن شهریه‌های اضافی صرفا به دلیل وجود اسم “هیئت امنا” در سر در مدرسه!

مدارس هیئت امنایی می‌بایست قبل از هر اقدامی، فهرستی پیشنهادی از لیست افرادی که توان تامین مالی داشته و در سطح استان تایید شده اند، تهیه نمایند. سپس جهت برگزاری کلاس‌های فوق برنامه باید منابع مالی و فضای مورد نیاز برای برگزاری کلاس‌ها در نظر گرفته شود و درصورت رضایت والدین و دانش آموزان، می‌توانند اقدام به برگزاری کلاس‌ها کنند. اما در اکثر مدارس به اجبار، این کلاس‌ها برگزار و هزینه آن از اولیا دریافت می‌شود.

شرایط ثبت نام در مدارس هیئت امنایی

ثبت نام در مدارس در دوره‌های مختلف دارای برخی شرایط است. از جمله شرایطی که برای تمام مدارس و هم چنین مدارس هیئت امنایی صدق می‌کند در ادامه بیان شده است.

در ابتدای ورود به مدارس، فرآیند ثبت نام در “سامانه‌های سناد” و “سنجش” صورت می‌گیرد. هرگونه پیش ثبت نام قبل از تاریخی که در آیین نامه ذکر شود ممنوع است. مشخصات مربوط به پدر و مادر دانش آموز، مانند نام و نام خانوداگی، کد ملی و شماره تلفن آن‌ها حتما باید در سامانه ثبت شود.

دریافت وجه در زمینه‌های مختلف مانند هزینه ایاب و ذهاب، هزینه‌های مربوط به کمک‌های مردمی، لباس فرم مدرسه و از این قبیل هزینه‌ها، همگی بعد از شروع سال تحصیلی، درصورت موافقت انجمن اولیا و مربیان و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، امکان پذیر خواهد بود.

طبق ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی، ثبت نام دانش آموزانی که محل سکونت آن‌ها به مدرسه مورد نظر نزدیک‌تر باشد در اولویت است. هم چنین ثبت نام دانش آموزی که پدر و مادرش شاغل هستند، در نزدیکی محل کار والدین مشکلی نخواهد داشت.

برگزاری آزمون ورودی، دریافت وجه، شرط معدل و یا مصاحبه، هنگام ثبت نام مدرسه مجاز نمی‌باشد و با استناد بر ماده ۳۲ آیین نامه اجرایی، ارائه گواهی تحصیلی دوره‌های قبل بیان کننده وضعیت تحصیلی دانش آموز خواهد بود. درصورتی که دانش آموزی فاقد مدرک تحصیلی و یا شناسنامه باشد مدیر مدرسه می‌تواند حداکثر یک ماه به صورت مشروط، او را ثبت نام نماید. پس از آن دانش آموز موظف است حداقل تا قبل از امتحان‌های نوبت اول، مدارک هویتی خود را تکمیل کرده تا مجاز به ادامه تحصیل باشد.

اما برخی شرایط فقط برای ثبت نام در مدارس هیئت امنایی درنظر گرفته شده اند. پوستر میزان شهریه و مبالغی که برای فعالیت‌های مختلف در نظر گرفته شده، باید در معرض دید اولیا و دانش آموزان قرار گیرد. مدارس هیئت امنایی در زمان ثبت نام، فقط مجاز به دریافت هزینه مصوب (برنامه هفتگی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و فوق برنامه درسی) می‌باشند و دریافت هزینه‌های دیگر مانند هزینه‌های تغذیه، فعالیت‌های غیر درسی، ایاب و ذهاب و مانند این‌ها، در زمان مقرر و در صورت موافقت انجمن‌های مربوطه، صورت می‌گیرد.

استفاده از تمامی خدمات فوق برنامه کاملا اختیاری بوده و دریافت وجه آن‌ها در زمان ثبت نام ممنوع می‌باشد. مدیران مدارس هیئت امنایی، هنگام ثبت نام و به منظور انعقاد قرارداد دریافت شهریه بین، ولی دانش آموز و واحد آموزشی، می‌بایست به “سامانه مشارکت‌های مردمی” به نشانی www.mosharekatha.ir مراجعه و پس از تکمیل قرارداد یک نسخه از آن را چاپ، با مهر و امضا به، ولی دانش آموز تحویل دهند.

تمامی قرارداد‌ها باید از سامانه مذکور و به صورت الکترونیکی انجام شود. هرگونه قرارداد دستی فاقد اعتبار می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مدارس هیئت امنایی

کارت سلامت و کارت واکسن برای برای ثبت نام پایه اول ابتدایی، شناسنامه دانش آموز به همراه کپی از تمام صفحات آن، کپی و اصل کارت ملی دانش آموز، کپی از شناسنامه و کارت ملی والدین،  پرونده تحصیلی سال قبل، کارنامه تحصیلی سال گذشته، ۶ الی ۱۲ قطعه عکس ۴*۳

حضور دانش آموزان به همراه والدین در زمان ثبت نام حضوری الزامی است و مدیر مدرسه با استفاده از مدارک فوق، پرونده تحصیلی دانش آموز را تشکیل می‌دهد. چنانچه در سال گذشته در مدرسه‌ای دیگر تحصیل کرده اید، بایستی تمام مدارک و پرونده تحصیلی خود را از مدرسه قدیم دریافت نموده و به مدرسه جدید ارائه دهید.

شهریه تحصیل در مدارس هیئت امنایی

مدارس هیئت امنایی موظف هستند میزان شهریه و هزینه کلاس‌های فوق برنامه را به دانش آموزان و اولیا اعلام کنند. میزان شهریه مدارس هیئت امنایی وابسته به مواردی مانند موقعیت جغرافیایی، امکانات و خدمات آموزشی موجود در مدرسه و … می‌باشد. در واقع شهریه مدارس هیئت امنایی متغیر و با یکدیگر متفاوت است.

میزان شهریه در زمان ثبت نام به والدین و دانش آموزان اطلاع داده می‌شود و نحوه دریافت آن نیز با توجه به قوانین و مقررات هر مدرسه متفاوت می‌باشد. ممکن است برخی از مدارس همه‌ی مبلغ را در ابتدای سال و یا در دو نیمسال تحصیلی دریافت نمایند.


برچسب ها: مدارس

ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
0
0
متاسفانه الان این طورنیست وباساختن وخریدمدرک ثبت نام می شوندودانش آموزان مستعدبدون مدرک درمدارس عادی درس می خوانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
0
0
مدرسه فقط باید دولتی باشه چون مدارس دولتی بهترین گزینه برای تحصیل دانش آموزان می باشد::::مدرسه باید اخلاص باشه حافظ باشه اقبال باشه حضرت علی اکبر باشه فرهنگیان باشه
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *