آمریکا کشوری با صدها آزمایش اتمی؛ تاثیر آزمایش‎ها بر ساکنان بومی چه بود؟

4:00 - 05 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۳۱۶۲
نگاهی به تاریخ آزمایش‌های اتمی آمریکا نشان می‌دهد که با وجود ادعا‌های بی اساس سران کاخ سفید، این کشور هزاران نفر را قربانی آزمایش‌های خود کرده است.

روزنامه «واشنگتن پست» اخیرا در گزارشی فاش کرد که دولت آمریکا انجام یک آزمایش اتمی را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، موضوع انجام یک آزمایش اتمی در جریان نشست آژانس‌های امنیتی آمریکا مطرح شده است.

 

تاریخچه آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و هزارن قربانی این آزمایش‌ها

 

این موضوع به عنوان گزینه‌ای در برابر ادعای تلاش روسیه و چین برای انجام آزمایش‌های اتمی آمریکا مطرح شده و این در حالی است که مقام‎های دولت آمریکا هیچ مدرکی بر این ادعای خود ارائه نداده‎اند.

نگاهی به آزمایش‌های اتمی که از سوی واشنگتن تا پیش از سال ۱۹۹۲ انجام داده، نشان می‌دهد که ادعا‌های این کشور در زمینه کنترل تسلیحات و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای کاملا بی اساس بوده و واشنگتن طی دهه های اخیر بدون توجه به قوانین بین المللی، برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را پیش برده است.

 

تاریخچه آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و هزارن قربانی این آزمایش‌ها

 

آمریکا بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۲، ۱۰۳۲ آزمایش هسته‌ای انجام داده که این آزمایش‌ها نه تنها جان بسیاری از افراد را گرفته بلکه اثرات ناشی از آنها تاکنون نیز باقی مانده است؛ برخی از مناطقی که این آزمایش‌های هسته‌ای در آنها صورت گرفته پس از گذشت چند دهه همچنان غیر قابل سکونت هستند.

سازمان کنترل تسلیحات گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد آمریکا ۱۰۳۲ آزمایش هسته‌ای را انجام داده است.

 

تاریخچه آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و هزارن قربانی این آزمایش‌ها

 

این آزمایش‌های هسته‌ای در سایت «نیومکزیکو، نوادا و جزایر مارشال» انجام گرفته‌اند.

این در حالی است که تاکنون در مجموع ۲۰۵۵ آزمایش هسته‌ای در جهان انجام شده و نخستین آزمایش هسته‌ای آمریکا نیز سال ۱۹۴۵ در نیومکزیکو انجام گرفته است.

مجموعه‌ای از آزمایش‌های اتمی آمریکا که آثار بسیار زیانباری بر روی ساکنان محل انجام این آزمایش‌ها داشته، در «جزایر مارشال» انجام شده است.

تاریخچه آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و هزارن قربانی این آزمایش‌ها

در فاصله بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸ در جزایر مارشال و به خصوص «بیکینی آتول» ۶۷ آزمایش هسته‌ای انجام داده که عواقب این آزمایش‌های هسته‌ای فاجعه بار است.

از روز یکم جولای سال ۱۹۴۶ این آزمایش‎ها با پرتاب یک بمب ۲۱ کیلوتنی بر فراز «بیکینی» به عنوان شمالی‌ترین جزیره، مجمع الجزایرمارشال آغاز شد و در طول ۱۲ سال پس از آن آمریکا با این ادعا که آزمایش‌ها «در راستای منافع بشریت» است، ۶۷ آزمایش هسته‌ای انجام داد.

قدرت انفجاری غیرقابل باور این آزمایش‌های هسته‌ای به مطور میانگین برابر با روزانه ۱.۶ بمب هیروشیما بود.

در سال ۱۹۵۸، آخرین سال آزمایش‌های هسته‌ای در جزایر مارشال، آمریکا انفجار‌هایی را در این منطقه انجام داد که از نظر بسامد و مقیاس شوکه کننده بودند.

آمریکا بین ماه‌های آوریل تا آگوست سال ۱۹۵۸ روزانه ۲ بمب هسته‌ای منفجر می‌کرد و یا آزمایش‌های پی در پی را روز به روز انجام می‌داد، در طول کمتر از ۴ ماه ۳۳ بمب اتمی منفجر شدند که نیمی از این انفجار‌ها در «بیکینی آتول» و «اینوتاک آتول» انجام شدند.

تاریخچه آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و هزارن قربانی این آزمایش‌ها

این آزمایش‌ها منجر به شیوع گسترده بیماری، سقط جنین و خالی از سکنه شدن این جزایر شدند.

بر اثر این آزمایش‎های اتمی بسیاری از جوامع آواره شدند، از سرزمین اجدادی خود جدا شده و مجبور شدند زندگی جدید را در جزایری ناآشنا آغاز کنند که در آن حقی نداشتند.

در دهه‌های بعد نیز تیروئید، لوسمی، سرطان معده، روده و دیگر انواع سرطان آثاری بودند که از این آزمایش‌های هسته‌ای به جای ماندند.

تاریخچه آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و هزارن قربانی این آزمایش‌ها

اگرچه امروزه قدرت بمب‌های اتمی مانند آنچه که در جزایر مارشال منفجر شد و «آتش و خشم» آنها برای مردم آمریکا انتزاعی به نظر می‌رسد، اما مردم جزایر مارشال این موضوع را دیده‌اند، با آن زندگی کرده‌اند و با آثار مرگبار آن جان باختند.

علاوه بر این، موضوع قابل توجه دیگر این است که آمریکا با وجود ادعا‌های بی اساسی که مطرح و دیگر کشور‌ها را در ارتباط با تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کند، اما با در پیش گرفتن سیاستی ریاکارانه، نه تنها برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را دنبال کرده بلکه تنها کشوری است که در جنگ از بمب اتمی استفاده کرده است.

دولت کنونی آمریکا، اما پا را از این حد نیز فراتر گذشته و ضمن توسعه مخفیانه زرادخانه هسته‌ای این کشور، با اتهامات زنی علیه کشور‌های دیگر، تاکنون از پیمان‌های کنترل تسلیحات مهمی مانند «پیمان منع مشوک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد با روسیه» و «پیمان آسمان‌های باز» نیز خارج شده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *