کوله باری از تجربه و بی ادعایی در «ابراهیم آبادی»

21:45 - 09 آبان 1399
کد خبر: ۶۶۹۱۳۲
سال گذشته در چنین روزی «ابراهیم آبادی» بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون کشور بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری ریه سرانجام در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

- سال گذشته در چنین روزی «ابراهیم آبادی» بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون کشور بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری ریه سرانجام در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

وی از جمله بازیگرانی بود که با وجود تحصیلات آکادمیک رشته بازیگری و همچنین سابقه حضور داخلی و بین المللی در عرصه بازیگری هیچگاه از مردمی بودن خود دست برنداشت و از جمله بازیگرانی بود که هیچ ادعایی در حرفه خود نداشت. 

ابراهیم آبادی در ۲۴ مرداد ۱۳۱۳ در محله کوچه باغ تبریز چشم به جهان گشود. وی تا کلاس پنجم ابتدایی در تبریز به مدرسه رفت و دبیرستان را در تهران به پایان رساند.

کوله باری از تجربه و بی ادعایی در «ابراهیم آبادی» /////////////////جمعه شب

در دوران دبیرستان، به هنر نمایش علاقه‌مند شد تا آنکه سرانجام، در کلاس‌های تئاتر هنر‌های زیبای کشور که به وسیلهٔ مربیان خارجی در مدارس تشکیل شده بود، امتحان داد و پس از قبولی در دوره‌ای یک ساله زیر نظر داویدسون و کوتکیم بی شرکت کرد؛ سپس به هنرستان هنرپیشگی رفت و زیر نظر اساتیدی همچون علی‌اصغر گرمسیری و هوشنگ سارنگ هنرستان را به پایان رساند.

برای ادامهٔ تحصیل به شهر پراگ در کشور چکسلواکی رفت و پنج سال بعد، در مقطع کارشناسی کارگردانی نمایش و بازیگری از آکادمی هنر‌های دراماتیک فارغ‌التحصیل شد. وی هم‌زمان در تئاتر‌های حرفه‌ای نیز کار کرد.

او پس از ۱۴ سال از چکسلواکی به ایران بازگشت و در اداره برنامه‌های تئاتر و خانه نمایش استخدام شد و در شماری از مراکز استان‌های کشور (۷ سال در ارومیه، ۱ سال در گرگان و ۸ سال در تبریز) مشغول به فعالیت هنری بود.

کوله باری از تجربه و بی ادعایی در «ابراهیم آبادی» /////////////////جمعه شب

آبادی در همهٔ آن شهرها، اقدام به برپایی کلاس‌ها و گروه‌های تئاتری کرده و نزدیک به ۶۰ نمایشنامه به کوشش گروه‌های پدیدآورده، برپا کرد. آبادی در سال ۱۳۷۲ از تئاتر بازنشسته شد.

او چندین بار ناظر جشنواره تئاتر در تهران و شهرستان‌ها بود. وی چهار دوره، جزو هیئت برگزارکننده جشنواره شهیدان محراب در تبریز بود و برای شرکت‌کنندگان، دوره فشرده تئاتر تشکیل می‌داد. همچنین چهار دوره، عضو شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران در خانه سینما و چهار دوره داور فیلم‌های سینمای ایران در جشن خانه سینما بود.

او در تمام سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود علاوه بر فعالیت در تئاتر، در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی بازی کرد که از آن جمله به فیلم‌های «عطر کافور عطر یاس»، «توکیو بدون توقف»، «صد سال به این سال‌ها» می‌توان اشاره کرد. سریال‌های «مختارنامه»، «پاورچین»، «شب دهم» و «معصومیت از دست رفته» از جمله آثار شناخته شده وی در تلویزیون هستند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *