۶۷ حادثه مهم در قرن اخیر

23:55 - 25 اسفند 1399
کد خبر: ۷۱۰۳۲۸
در این گزارش ۶۷ حادثه مهم در قرن اخیر بازخوانی شده است.

-هرچند پایان امسال، آغاز قرن پانزدهم نخواهد بود و آغاز قرن پانزدهم از سال ۱۴۰۱ خواهد بود. اما در این گزارش و در آستانه سال ۱۴۰۰، ۶۷ حادثه مهم قرن چهاردهم بازخوانی شده است.

۱۳۰۹ شیوع وبا در ایران

شیوع وبا در ایران موجب کشته شدن صدهاهزارنفر از مردم شد. این سومین همه گیری بیماری وبا در قرن گذشته بود.

۱۳۱۲ اصغر قاتل

اصغر بروجردی معروف به اصغر قاتل، بامیه فروش از جانیان بالفطره و خطرناک بود. او در آخر پاییز سال ۱۳۱۲ به تهران آمد و در مدت کوتاهی مرتکب ۸ فقره قتل شد. دادگاه پس از طی مراحل قانونی او را به هشت بار اعدام محکوم کرد.

۱۳۱۴ واقعه مسجدگوهر شاد

ماجرای کشتار و سرکوب مردم به دستوررضاخان به مناسبت اعتراض به تغییر لباس در این سال، درست چندماه قبل از واقعه کشف حجاب نیز در مسجد گوهرشاد مشهد رخ داد.

۱۳۱۶ شهادت مدرس

فرمان قتل آیت الله مدرس یکی از مبارزان و مخالفان جدی رضا میرپنج در آبان ماه این سال توسط شخص او به سرپاس رکن الدین مختاری ابلاغ کرد و ماموران شهربانی در شب ۲۶ رمضان او را در کاشمر به شهادت رساندند.

۱۳۲۰ اعدام پزشک قاتل

پزشک زندان قصر و مسئول قتل چند زندانی از جمله محمدفرخی یزدی و عبدالحسین تیمورتاش همزمان با سقوط حکومت رضاخان به عراق گریخت و پس از دستگیری، اعدام شد.

۱۳۲۰ اشغال ایران

سپیده دم روز سوم شهریور ماه سال ۱۳۲۰، نیرو‌های اتحاد جماهیر شوروی از شمال و شرق و نیرو‌های انگلیس از جنوب و غرب، ایران را مورد حمله زمینی هوایی و دریایی قرار داده و کشور را به طور کامل اشغال کردند.

۱۳۳۲ کودتای ۲۸ مرداد

این رخداد، از بحث برانگیزترین حوادث تاریخ است. این کودتا علیه دولت محمد مصدق را سرویس‌های امنیتی انگلستان و آمریکا را بر عهده داشتند.

۱۳۴۱ زمین لرزه بویین زهرا

زمین لرزه‌ای به بزرکی ۷.۲ دهم ریشتر شهرستان بویین زهرا در استان قزوین را ویران کرد. در این حادثه صد‌ها نفر از مردم کشته شدند و بسیاری از بنا‌های تاریخی این شهر تخریب شد.

۱۳۴۲ شکارچی آدم

من قاتل ۱۴ زن و کودک هستم. هوشنگ مقدار زیادی گوش و بینی جمع کرده بود. این‌ها تیتر‌هایی است که در سال ۱۳۴۲ در روزنامه کیهان نقش بسته بودند و از قتل‌های هوشنگ امینی در تهران خبر می‌داد.

۱۳۴۶ مرگ مشکوک غلامرضا تختی

جهان پهلوان تختی، کشتی گیر مشهور و برنده چندین مدال طلای المپیک در سی و پنج سالگی درگذشت. جسد او را در هتل آتلانتیک تهران پیدا کردند.

۱۳۴۹ نخستین زنی که اعدام شد

ایران شریفی، نامادری دو کودک ۵ و ۷ ساله بود که هر دو کودک را به طرز فجیعی و در حالت مستی خفه و به چاهی انداخت بود. او نخستین زنی بود که به خاطر قتل عمد به اعدام محکوم شد.

۱۳۵۳ ریزش سقف فرودگاه مهرآباد

ریزش سقف فرودگاه مهرآباد در ۱۴ ماه ۱۳۵۳ در سالن‌های انتظار فرودگاه مهرآباد رخ داد.
در این حادثه دست کم ۱۸ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. گفته می‌شود نشستن برف سنگین باعث ریزش سقف شده بود.

۱۳۵۷ آتش سوزی سینما رکس

در جریان این آتش سوزی مشکوک، صد‌ها نفر از تماشاگران حاضر در سینما هنگام تماشای فیلم گوزن‌ها در آتش گرفتار شده و جانشان را از دست دادند.

۱۳۵۷ زلزله طبس

زلزله طبس یکی از قوی‌ترین زلزله‌های تاریخ ایران در شهرستان طبس به وقوع پیوست. این حادثه باعث کشته شدن بیش از ۲۵ هزار نفر از مردم و خرابی بیشتر خانه‌های شهر شد.

۱۳۵۹ پرواز شماره ۲۹۱ هواپیمایی ایران ایر

هواپیمای ایران ایر در یکم بهمن ماه ۱۳۵۸ از فرودگاه مشهد به تهران پرواز کرد، اما در ۳۰ کیلومتری شرق فرودگاه مهرآباد به کوه‌های لشکرک برخورد کرد و تمامی ۱۲۸ سرنشین آن کشته شدند.

۱۳۵۹ آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

عراق در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ حمله به ایران را آغاز کرد. نیرو‌های عراقی به گونه‌ای برنامه ریزی کرده بودند که نواحی بزرگی از غرب ایران را اشغال کنن و در چند روز به تهران برسند. با رشادت و از خودگذشتگی هزاران جوان مومن و انقلابی و تقدیم بیش از ۱۹۰ هزار شهید این جنگ شد سال ۱۳۶۷ بدون تصرف حتی یک وجب از خاک ایران به پایان رسید.

۱۳۶۰ سقوط هواپیمای ترابری ارتش

هواپیمای حامل فرماندهان نظامی یران از مبدا اهواز به علت نقص فنی دچار حادثه شد و در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.

۱۳۶۵ مخفو‌ترین قاتل سریالی

مجید سالک محمودی، از جمله مخوف‌ترین قاتلان سریالی ایران بود. او قتل‌های خود را در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴ انجام داد. مجید سالک ۲۱ زن را خفه می‌کند.

۱۳۶۷ قتل عام در بیمارستان

در چهارم مرداد ماه و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، نیرو‌های سازمان منافقین، مجروحان مستقر در بیمارستان اسلام آباد غرب را قتل عام کرده و اجساد آن‌ها را در محوطه بیمارستان به آتش کشیدند.

۱۳۶۷ شلیک موشک آمریکایی به هواپیمای ایرانی

شلیم موشک از ناو آمریکایی وینسس به سمت هواپیمای مسافربری ایران ایر با ۲۹۰ سرنشین آن بر فراز خلیج فارس موجب شهادت تمام سرنشین و خدمه پرواز این هواپیما شد.

۱۳۶۹ زلزله رودبار

در حادثه زمین لرزه ۷.۴ ریشتری شهرستان‌های منجیل و رودبار، ۳۷ هزار نفر از مردم منطقه کشته شدند و خانه‌ها و تاسیسات زیربنایی این شهر‌ها تخریب شد.

۱۳۷۳ بمب گذاری در حرم اما رضا (ع)

در عاشورای سال ۱۳۷۳ در حالیکه مردم در صحن حرم مطهر مشغول عزاداری بودندن. انفجار یک بمب صدها هزارنفر از زائران را مجروح کرد و ۲۶ نفر را به شهادت رساند.

۱۳۷۳ سقوط آسمان در آسمان

یک پرواز تجاری متعلق به هواپیمایی آسمان بود که در حال پرواز از فرودگاه اصفهان به سمت تهران در حوالی نطنز سقوط کرد. این هواپیما ساعت ۵:۲۳ بامداد روز ۲۰ مهرماه ۱۳۷۳، دچار سانحه شد و همه ۵۹ نفر مسافر و ۷ خدمه پرواز جان باختند.

۱۳۷۶ اعدام خفاش شب

متجاوز و قاتل زنجیره‌ای در غرب تهران؛ غلامرضا خوشرو کوران معروف به «خفاش شب» دستگیر شد و به اتهام ۹ فقره قتل عمد اعدام شد.

۱۳۷۷شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگاران

شهادت دپیلمات‌های ایرانی در کنسولگری ایران در مزار شریف، روز ۱۷ مرداد ماه ۱۳۷۷ به دنبال اشغال شهر به دست نیرو‌های طالبان رخ داد. شهادت هشت دیپلمات و یک روزنامه‌نگار در این حادثه تروریستی تأیید شد.

۱۳۸۰ قاتل عنکبوتی

سعید حنایی، پس از اینکه یک راننده تاکسی همسرش را با زنی تن‌فروش اشتباه گرفت. تصمیم گرفت زنان تن‌فروش را به علت «ترویج فساد» به قتل برساند. او در سال ۱۳۸۰ به جرم قتل ۱۶ زن در مشهد به دار آویخته شد.

۱۳۸۱ قتل همسر ناصر محمدخانی

لاله سحرخیزان، همسر بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس تهران و عضو تیم ملی فوتبال در خانه‌ای در میدان کتابی تهران به قتل رسید. شهلا جاهد، همسر موقت این بازیکن فوتبال به اتهام قتل بازداشت و در سال ۱۳۸۹ اعدام شد.

۱۳۸۱ زلزله بویین زهرا

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر شهرستان بویین زهرا را به لرزه درآورد. این زمین‌لرزه و ۲۰ پس لرزه آن سبب تخریب بسیاری از خانه‌های استان قزوین و کشته شدن صد‌ها نفر از مردم این شهرستان شد.

۱۳۸۱ غرق شدن دانش‌آموزان در پارک شهر

واژگون شدن قایق دانش‌آموزان دختر و معلمان یک مدرسه دخترانه پس از پایان بازدید از موزه پست، موجب غرق‌شدن شش نفر از دانش‌آموزان شد.

۱۳۸۲انفجار قطار نیشابور

انفجار قطار حامل سوخت در ۱۷ کیلومتری نیشابور، بزرگ‌ترین حادثه راه‌آهن ایران، لقب گرفت. این حادثه موجب کشته شدن ۳۵۰ نفر از مسافران شد.

۱۳۸۲زلزله شهرستان بم

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر شهر بم در استان کرمان را ویران کرد. در این حادثه ۵۰ هزار نفر از مردم جان‌شان را از دست دادند و بنا‌های تاریخی این شهر از جمله ارگ بم تخریب شد.

۱۳۸۳آتش‌سوزی مسجد ارگ

پنجم محرم همزان با برگزاری نماز مغرب و عشا ناگهان مسجد ارگ دچار آتش‌سوزی مهیبی شد. آمار قربانیان این آتش‌سوزی به ۷۸ نفر رسید.

۱۳۸۳اعدام بیجه

محمد بیجه، متجاوز و قاتل سریال کودکان در شهرستان پاکدشت دستگیر و اعدام شد. او متهم به قتل بیش از ۱۷ کودک و سه بزرگسال در اطراف تهران بود.

۱۳۸۴سقوط هواپیمای C۱۳۰

هواپیمای حامل فرماندهان ارتش و خبرنگاران صدا و سیما در حال پرواز به جنوب کشور با ۹۴ سرنشین سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

۱۳۸۸اعدام عبدالمالک ریگی

عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی جندالله، عامل حمله‌های تروریستی به کاروان نظامی و کشتار مردم بی‌گناه در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان، توسط مأموران امنیتی دستگیر و اعدام شد.

۱۳۸۸سقوط پرواز شماره ۷۹۰۸ کاسپین

هواپیمای مسافربری کاسپین به مقصد ایروان، با ۱۶۸ سرنشین شامل ۱۵۳ مسافر و ۱۵ خدمه در فارسیان استان قزوین سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن جان باختند.

۱۳۸۸شهادت مسعود علی محمدی

علی محمدی دانشمند هسته‌ای، در ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸، در قیطریه تهران و در حالی که قصد خروج از منزلش را داشت بر اثر انفجار یک بمب کنترل ازراه دور ترور و به شهادت رسید.

۱۳۸۹ترور دانشمندان هسته‌ای

اقدام به ترور دو دانشمند هسته‌ای موجب شهادت مجید شهریاری، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران شد.

۱۳۸۹سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ

هوایپمای بوئینگ ۷۴۷ ایران ایر در نزدیکی فرودگاه ارومیه سقوط کرد و ۷۸ نفر از مسافران در این حادثه جان باختند.

۱۳۸۹اعدام نخستین قاتل زن سریالی ایران

مهین قدیری، قاتل زنجیره‌ای بی‌رحم با شکار زنان مسن و سوار کردن آن‌ها به بهانه رساندن‌شان به خانه، آن‌ها را سوار رنوی زرد رنگش می‌کرد و بعد از مسموم کردن آن‌ها با آبمیوه سمی، طلا و زیورآلات آن‌ها را سرقت می‌کرد.

۱۳۹۰سقوط هواپیمای نیروی هوایی ارتش

یک فروند هواپیمای اف ۱۴ نیروی هوایی، سه دقیقه پس از برخاستن از پایگاه شکاری بوشهر دچار نقص فنی شد و خلبان و کمک خلبان هواپیما به شهادت رسیدند.

۱۳۹۰ترور دانشمدان هسته‌ای

مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی‌نژاد دو تن از دانشمندان هسته‌ای کشورمان در سال ۱۳۹۰ توسط سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی ترور به شهادت رسیدند.

۱۳۹۱مدرسه شین‌آباد و سوختن دانش‌آموزان بی‌گناه

۳۷ دانش‌آموز مقطع ابتدایی مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین‌آباد به دلیل انفجار بخاری نفتی دچار سوختگی شدند که در این حادثه دو دختر جان خود را از دست دادند و بقیه هم با سوختگی‌های شدید و قطع عضو به زندگی ادامه می‌دهند.

۱۳۹۲قتل مرزبانان ایرانی در سراوان

گروهک تروریستی جیش العدل با حمله به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان، ۱۴ نفر از اعضای پلیس مرزبانی ایران را به شهادت رساندند و به سمت مرز پاکستان فرار کردند.

۱۳۹۵آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو

ساختمان مرکزی تجاری پلاسکو واقع در چهاراه استانبول تهران در پی حادثه آتش‌سوزی فرو ریخت و چند نفر از آتش‌نشانان زیر آوار این ساختمان گرفتار شدند و به شهادت رسیدند.

۱۳۹۶زمین‌لرزه کرمانشاه

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر در مرز ایران و عراق بسیاری از ساختمان‌های کرمانشاه و روستا‌های اطراف این شهر را ویران کرد و موجب کشته‌شدن و بی‌خانمان هزاران نفر از مردم کرمانشاه شد.

۱۳۹۶حمله تروریستی داعش

در ۱۷ خردادماه ۱۳۹۶ عوامل گروه تروریستی داعش هزمان به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) حمله کردند؛ این حمله تروریستی ۱۷ نفر کشته و ۵۲ نفر زخمی بر جای گذاشت.

۱۳۹۶واژگونی اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز

واژگونی اتوبوس حامل دختران دانش‌آموزان نخبه از استان هرمزگان که عازم اردوی شیر از بودند در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۶ در نزدیکی داراب فارس، ۹ کشته و ۳۴ نفر زخمی بر جای گذاشت.

۱۳۹۶کشتی سانچی

در حادثه برخورد دو کشتی دریای چین، کشتی نفتکش ایرانی با ۳۰ دریانورد ایرانی دچار آتش‌سوزی شد و فقط جسد سه نفر از آن‌ها پیدا شد.

۱۳۹۶برخورد با دنا

در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ هواپیمای ATR هواپیمای آسمان در یک سانحه هواپیمایی به رشته کوه‌زاگرس سقوط و همه خدمه و پرسنل آن در گذشتند. عملیات جست‌و‌جو برای پیدا کردن جانباختگان این حادثه روز‌ها ادامه داشت.

۱۳۹۷واژگونی اتوبوس دانشگاه ازاد

ظهر روز چهارم دی ماه ۱۳۹۷، یک دستگاه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات تهران که در حال انتقام دانشجویان بود. دچار واژگونی شد که ۱۰ کشته و ۲۸ مصدوم بر جای گذاشت.

۱۳۹۷حمله انتحاری ترویست‌ها

در حمله توریست‌ها به یک اتوبوس حامل سربازان ایرانی در جاده خاش-زاهدان، ۲۷ نفر از نیرو‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.

۱۳۹۸سیل بهار

در پی بارش‌های سیل آسا در مناطق مختلف کشور، ابتدا شهر‌های شمالی کشور و سپس ۲۰ استان کشور گرفتار سیلاب و خسارت‌های فراوان شدند.

۱۳۹۸شلیک اشتباهی موشک به هواپیما

در حادثه برخورد اشتباهی موشک سپاه پاسداران به یک فروند هواپیمای مسافربری که از تهران عازم اوکراین بود تمامی سرنشینان و خدمه آن جان باختند.

۱۳۹۸شیوع بیماری کرونا

بیماری کرونا پس از شیوع در کشور چین به دیگر کشور‌های جهان هم گسترش پیدا کرد. همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۸ ورود این بیماری به ایران به صورت رسمی تأیید شد.

۱۳۹۹بهمن در ارتفاعات تهران

تعدادی کوهنوردان در ارتفاعات آهار، شیرپلا، کلکچال و دارآباد در شمال تهران به دلیل بارش برق و سقوط بهمن دچار حادثه شدند. بر اساس گزارش‌ها پیکر بی‌جان ۹ نفر که بیشتر در منطقه کلکچال بوده‌اند پیدا شد.

۱۳۹۹ترور شهید محسن فخری‌زاده

او که رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بود در صبح روز هشتم آذرماه ۱۳۹۹ به دست سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در منطقه آبسرد دماوند تهران به شهادت رسید.

۱۳۹۹زمین‌لرزه سی‌سخت

در حادثه زلزله ۶.۴ ریشتری شهرستان سی‌سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد، ۶۳ نفر از مردم این شهرستان جان باختند و بسیاری از خانه‌ها و زیرساخت‌های شهری آسیب دیدند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *