توضیحات یک دامپزشک درباره نحوه زنده‌گیری فیروز+تصاویر

9:28 - 05 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۲۲۳۴
دامپزشکی که زنده‌گیری فیروز را بر عهده گرفت معتقد است حال فیروز خوب است و پس از جفتگیری با ماده یوزپلنگ جوانی به نام ایران، رهاسازی خواهد شد.

- ماجرای زنده‌گیری یوزپلنگی به نام فیروز که به منظور جفتگیری با یک یوزپلنگ ماده به محوطه‌ای فنس‌کشی شده در پارک ملی توران منتقل شده طی روزهای گذشته حاشیه‌‌هایی را به همراه داشته است.

منتقدان این اقدام با گلایه از اینکه زنده‌گیری این یوزپلنگ نر، مخفیانه صورت گرفته و حتی خبر آن اعلام نشده معتقدند که حذف فیروز از زیستگاهش، شانس تولد توله‌پلنگ‌هایی جدید را از طبیعت خواهد گرفت و در خوشبینانه‌ترین حالت، به تولد توله‌های منجر می‌شود که هرگز قابلیت رهاسازی در طبیعت را نخواهند داشت.

فیروز

بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست درباره نحوه زنده‌گیری فیروز به میزان گفت: با امید به نتایج رضایت‌بخش برای طرح تکثیر در اسارت یوزپلنگ، مقدمات زنده‌گیری فیروز را فراهم کردم و نسبت به موفقیت این طرح امیدوار هستم.

وی افزود: به منظور زنده‌گیری، مسیرهای حرکت فیروز و ساعت‌هایی که در این مسیرها مشاهده می‌شد به ثبت رسید. حتی مسیرهای حرکت یک یوزپلنگ ماده و یک یوزپلنگ نر دیگر را هم در نظر گرفته شد و بر اساس آنها تک‌درختی برای نصب تله انتخاب شد که فیروز، هر چند روز یک بار و تنها در اطراف آن دیده می‌شد.

این دامپزشک با بیان اینه برای زنده‌گیری فیروز از تله سیمی (Snare) مجهز به ترانسمیتر استفاده شده گفت: روز ۲۷ اسفند فیروز از ناحیه دست چپ در تله درگیر شد. در مدتی کوتاه به محل رسیدیم و فیروز را بدون آنکه آسیبی به دستش رسیده باشد بی‌هوش و به محوطه‌ای که برای نگهداریش در نظر گرفته شده بود منتقل کردیم.

فیروز

اکرامی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود فیروز بی‌قرار است و خود را به فنس‌های محوطه می‌کوبد گفت: این موضوع صحت ندارد. فنس‌های محوطه نگهداری فیروز از داخل با نی پوشانده شده و فیروز بیرون را نمی بیند. ضمنا حال فیروز خوب است و تا کنون چند بار طعمه‌هایی که در محوطه گذاشته‌ایم را شکار و از آنها تغذیه کرده است.

فیروز

وی در پاسخ به اینکه چرا در حذف فیروز از طبیعت مشارکت کرده گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان به عنوان یک نهاد دولتی از من درخواست کرد که در زنده‌گیری فیروز مشارکت کنم. من هم موافقت کردم. کار غیرقانونی انجام نداده‌ام. بناست از فیروز استفاده بهینه تولید مثلی شود.

این دامپزشک افزود: فیروز مدتی به منظور جفتگیری با ایران، یوزپلنگ جوانی که در سایت یوزپلنگ نگهداری می‌شود، در اسارت خواهد ماند و پس از برداشت نمونه اسپرم دوباره به طبیعت بازخواهد گشت.

اکرامی در پاسخ به اینکه لازمه اسپرم‌گیری، بیهوشی است که ممکن است شانس ادامه حیات در طبیعت را از فیروز بگیرد گفت: این را قبول دارم که ممکن است بیهوش کردن فیروز اقدام مناسبی نباشد. البته این فقط احتمال است و ممکن است فیروز هرگز برای اسپرم‌گیری بیهوش نشود.

وی با ابراز امیدواری از جفتگیری فیروز با ایران گفت:  ایران، ماده یوز جوانی که در محوطه‌ای محصور نگهداری می‌شود گزینه بسیار مناسبی برای تولید مثل است و سازمان محیط زیست باید از این فرصت برای تکثیر یوزپلنگ استفاده می‌کرد.

 

 

فیروز

 

فیروز



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *